بهره‌برداری از ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی  تا پایان تابستان ۹۹
بهره‌برداری از ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی  تا پایان تابستان ۹۹

  ماهور مهراد/ آنطور که وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفته، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراه های كشور كمتر از ۲۰۰ كیلومتر بود، اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راه ها به بیش از ۲۰ هزار كیلومتر رسیده است. این در حالی است که پیش […]

 

ماهور مهراد/

آنطور که وزیر راه و شهرسازی کشورمان گفته، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراه های كشور كمتر از ۲۰۰ كیلومتر بود، اما در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی طول این راه ها به بیش از ۲۰ هزار كیلومتر رسیده است. این در حالی است که پیش از انقلاب طول راه های روستایی كشور حدود سه هزار كیلومتر بود، اما اكنون طول راه های روستایی به بیش از ۱۰۰ هزار كیلومتر رسیده كه نشان می‌دهد در طول ۴۰ سال گذشته تلاش‌های زیادی برای پیشرفت و آبادانی كشور انجام شده است؛ اگرچه که پیشرفت در توسعه عملیات عمرانی در طول دو دهه گذشته جزو روال کاری بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه‌مان بوده است که توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی هم جزوی از این موارد است.
این در حالی است که به تلاش های ارگان های تصمیم گیر در این زمینه نظیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور نمی توان بی توجه بود. چراکه در طول یک دهه اخیر طول راههای کشور و ترمیم و اصلاح آنها سرعت بیشتری گرفته است.
حالا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در همین زمینه با بیان اینکه «شش پروژه اولویت دار آزادراهی به طول ۵۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می‌رسد» گفت: با بهره‌برداری از این شش آزادراه، طول آزادراه‌های کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
خیرالله خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های زیربنایی آزادراهی و بزرگراهی کشور در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در حوزه ساخت و توسعه آزادراه‌ها، از مجموع ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، نزدیک به ۱۲۰۰ کیلومتر در دست اجرا قرار دارد.
وی با بیان اینکه «از مجموع نزدیک به ۳۸ هزار کیلومتر راه‌ شریانی در کشور را نزدیک به ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و حدود ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه تشکیل می‌دهد» افزود: طبق برنامه، احداث ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور پیش‌بینی شده است. پس بر فرض احداث ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید، انتظار می‌رود، ۱۵۰۰۰ کیلومتر جاده بزرگراهی جدید در کشور احداث شود که البته بخشی از آن در موافقتنامه‌ها قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در ادامه بیان داشت: از مجموع ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه مورد نیاز کشور، حدود ۷۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه‌ اصلی در دست اجرا قرار دارد که سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر آن تکمیل و برای رفاه حال مردم به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شش پروژه آزادراهی اولویت‌دار که تلاش شد طي یکسال و نیم آتی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اولین پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال و دومین پروژه آزادراه همت-کرج است که اميدواريم هر دو در سال جاری به بهره‌برداری برسند.

زمان بهره‌برداری از کنارگذر جنوبی تهران اعلام شد
خادمی افزود: کنارگذر جنوبی تهران و قطعه خرم‌آباد-بروجرد واقع در آزادراه خرم‌آباد-اراک که نقش پررنگی در کریدورهای ترانزیتی و کار کرد ترافیکی قابل توجهی دارند نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.
خادمی همچنین روند اجرایی ساخت آزادراه ارومیه-تبریز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخشی از آزادراه ارومیه-تبریز به طول ۳۱ کیلومتر در سال جاری با حضور رئیس جمهور محترم به بهر‌دبراری رسید و قطعات ۳ و ۵ با روند خوبی در حال اجرا است.
گفتنی است که افزایش مسیرهای منتهی به چشمه های بار رابطه مستقیمی با سرعت رویه های بازرگانی در جهت ارسال سریع تر کالا به دست مشتری دارد. برهمین اساس هم اتمام عملیات های جاده ای و ریلی نظیر آزادراه تهران-شمال از اولویت های اخیرِ وزارت راه بوده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر ششمین آزادراه اولویت دار کشور است که با بهره‌برداری از آن ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر بین دو استان کاهش می‌یابد و با توجه به قابلیت تردد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این آزادراه، زمان سفر بین ۲ تا ۲.۵ ساعت کاهش می‌یابد.
وی با تاکید بر اینکه آزادراه اصفهان-شیراز به دليل اينكه يك مسير جديد ترددي است و باید ابتدا به طور کامل احداث،‌ تکمیل و سپس به بهره برداری برسد،‌ گفت: پیش‌بینی می‌شود این پروژه بزرگ آزادراهی كه درواقع طولاني ترين پروژه آزادراهی كشور است در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

بهره‌برداری از ۵۸۷ کیلومتر آزادراه
در دو سال آینده
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به شش آزادراه نام‌برده به طول ۵۸۷ کیلومتر تصریح کرد: با بهره‌برداری از این شش آزادراه، یک تحول در شبکه جاده‌ای کشور بخصوص در محدوده استان‌هاي تهران و البرز رخ می‌دهد و طول آزادراه‌های کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.
خادمی در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه ساخت و توسعه بزرگراه‌ها بیان داشت: در این بخش ۷۸۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا قرار دارد كه طبق هدف‌گذاری حدود ۸۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: عملیات زیرسازی بخش عمده‌ای از ۸۰۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده انجام گرفته و۵۰۰ کیلومتر از بزرگراه و راه‌های اصلی نیز آماده انجام عملیات روسازی و آسفالت هستند. بنابر این در صورت تامین مصالح همچون قیر مورد نیاز این پروژه‌ها می‌توانیم تا پایان سال مالی شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها باشیم.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ۳ راه اصلي جديد ارتباطي كشور كه به عنوان كريدورهاي حمل و نقلي جديد باعث كاهش طول مسيرهاي فعلي و افزايش ظرفيت ترددي خواهد بود یادآور شد: اميدواريم طي يك سال آينده دو مسير از آنها آماده بهره‌برداري شود.
دو راه‌ اصلی با کارکرد ترانزیتی
احداث می‌شوند
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: يكي از اين پروژه‌ها راه اصلي ياسوج(پاتاوه) -دهدشت-بهبهان كه مسير ترددي جديد از مركز كشور به استان خوزستان (بندر امام خميني) با عبور از استان كهگيلويه و بويراحمد و راه اصلي ديگر مسير سنندج-مريوان (مرز باشماق) به عنوان يك راه ميانبر دسترسي به مرز سهم باشماق و ايجاد يك كريدور ايمن از مركز كشور به استان كردستان و كشور عراق (كردستان عراق) است.
بر همین اساس و طبق هدف‌گذاری انجام شده تا پايان تابستان ۹۹ حدود ۸۰۰ كيلومتر بزرگراه و راه اصلی در سراسر كشور به بهره‌برداری خواهد رسيد. این در حالی است که کشور در حوزه ریلی هر چند هنوز عقب است اما از این نکته نیز نباید غفلت کرد که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول خطوط ریلی كشور چهار هزار و ۷۰۰ كیلومتر بود، اما پس از چهار دهه اكنون طول خطوط ریلی كشور به بیش از ۱۱ هزار كیلومتر افزایش یافته است.
ضمن اینکه ایران در سال‌های اخیر در حمل و نقل جاده ای به ظرفیت های خوبی دست پیدا كرده است و هم اكنون تعداد كامیون های حمل و نقل جاده ای كشور به بیش از ۳۰۸ هزار دستگاه رسیده است. امید که طول خطوط ریلی برای رشد حمل بار به این طریق نیز افزایش یابد.