تسریع فرایند لجستیک با ساماندهیِ نظامِ حمل‌ونقل جاده‌ای
تسریع فرایند لجستیک با ساماندهیِ نظامِ حمل‌ونقل جاده‌ای

  زهرا ایران‌شاهی/ از بهمن ماه امسال سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس پیمایش تخصیص می‌یابد و اگر رانندگان یا مالکان کارت هوشمند نگیرند، با مشکل در نحوه تخصیص بنزین و بار مواجه خواهند شد. چراکه بر اساس قوانین و مقررات موجود حمل‌ونقل، هرگونه فعالیت در زمینه حمل و نقل برون شهری کالا منوط به استفاده […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

از بهمن ماه امسال سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس پیمایش تخصیص می‌یابد و اگر رانندگان یا مالکان کارت هوشمند نگیرند، با مشکل در نحوه تخصیص بنزین و بار مواجه خواهند شد. چراکه بر اساس قوانین و مقررات موجود حمل‌ونقل، هرگونه فعالیت در زمینه حمل و نقل برون شهری کالا منوط به استفاده از اسناد حمل است.
این در حالی است که پیش از این، همانندِ این تسهیلات به کامیون ها تخصیص می یافت. درواقع سازمان راهداری آذرماه سال گذشته تمام تلاش خود را برای پیگیری مطالبات رانندگان در دستور کار قرار داد و در طول این مدت کارگروهی تشکیل شد تا بتواند با شفاف سازی فرایند خواسته‌های رانندگان را ارزیابی کرده و نسبت به اجرای آنها برنامه ریزی کند.
بسیاری از این اقدامات برای وانت بارها نیز باید تخصیص یابد. درواقع سازمان راهداری به عنوان نماینده تنظیم گر در این حوزه تلاش کرد مغایرت‌هایی را که با توزیع عادلانه بار برای کامیون های بین شهری وجود داشت برطرف کند و ضمن شفاف سازی کرایه‌های واقعی را وارد عرصه راهداری کند.
در همین زمینه، نرخ گذاری ها به روز شد و تلاش شد با وجود گستردگی جغرافیایی کشور شرایط برای رساندن رانندگان به خواسته‌هایشان فراهم شود. سازمان راهداری در آن زمان، ثبت ۲۲ هزار شکایت مستقل از سوی رانندگان علیه شرکت‌های حمل و نقل را بررسی کرد و نتیجه آن تذکر، توبیخ یا پلمب شدن ۱۱۲۴ شرکت حمل و نقل در طول این مدت بود.
در کنار آن، موضوع بیمه تکمیلی رانندگان نیز پیگیری شد و حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه از سوی شرکت‌ها برای این مساله در دستور کار قرار گرفت. در کنار آن شاخص محاسباتی تن-کیلومتر با بررسی چهار میلیون عامل مختلف به مرحله اجرا رسید و کلید خورد. برنامه ریزی‌ها برای توزیع لاستیک موردنیاز راننده‌های کامیون نیز انجام یافت و طبق آمار در طول این مدت حدود ۴۵۰ هزار حلقه لاستیک در اختیار ناوگان قرار گرفت.
این در حالی است که رانندگان، ماهانه ۱۳۰ هزار لاستیک نیاز دارند و تلاش شد مشکلات مربوط به توزیع این لاستیک‌ها جبران شود. اما مشکل دیگری که در زمینه حمل بار جاده ای وجود دارد این است که فرآیند توزیع بار نامناسب است. به عنوان مثال برخی ماشین‌آلات سالانه ۱۵۰ هزار کیلومتر پیمایش حمل بار دارند و برخی کامیون‌ها نیز تنها ۳۰هزار کیلومتر بار در جاده حمل می‌کنند درحالی‌که گردش مالی صنعت حمل بار جاده‌ای سالانه ۳۰ تا ۳۵هزار میلیارد تومان است که این رقم بزرگ می‌تواند فرصت مناسبی برای بهبود اقتصاد صنعت حمل و نقل جاده‌ای و توزیع مناسب بار در کشور شود. همچنین سالانه ۴۰۰هزار دستگاه کامیون در حال تردد ترانزیتی از کشورمان به کشورهای دیگر نیز هستند که درآمد ارزی برای ما دارند. سازمان راهداری تمهیداتی را اندیشید تا این مشلات حل شوند.
در زمینه تمهیدات این سازمان برای سامان دهی وانت بارها نیز باید گفت که پیش از افزایش قیمت بنزین، وظیفه ساماندهی حمل بار توسط وانت‌بارها در جاده به سازمان راهداری محول شد و سازمان راهداری در این خصوص بخشنامه‌ای صادر کرد که حمل بار با وانت‌بار در جاده بر اساس بارنامه است. بنابراین طبق سخنان رییس سازمان راهداری، اگر وانت‌باری بدون بارنامه اقدام به حمل بار در جاده کند، پلیس راهور می‌تواند از ادامه حرکت آن جلوگیری کند.
عبدالهاشم حسن نیا دراینباره گفته است: تخصیص سهمیه سوخت به وانت‌بارها بر اساس بارنامه است و اگر پیمایش وانت‌بارها بر اساس بارنامه افزایش یابد، وانت‌بارها می‌توانند سهمیه سوخت بیشتری دریافت کنند. حسن نیا در خصوص تخصیص سوخت به کامیون‌ها بر اساس تن‌ ـ کیلومتر گفت: در طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش به کامیون‌ها به این شکل عمل می‌کنیم که میزان تردد یک سرخالی کامیون برای رسیدن به چشمه بار محاسبه شده و معادل ۹۰ درصد آن سوخت دریافت می‌کنند. این در حالی است که چنین تجربیاتی در درمورد وانت بارها نیز قابل اجرا خواهد بود. گفتنی است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به منظور ساماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره برداری و تردد وانت بارها در جاده‌های برون شهری، ارتقای سطح ایمنی در جاده‌های کشور، ساماندهی ناوگان وانت بار فعال در حمل و نقل برون شهری، اخیرا با تسهیل شرایط اخذ کارت هوشمند راننده و ناوگان و اختصاص سهمیه سوخت به وانت‌بارها بر اساس پیمایش در دستور کار قرار داده است. اجرای طرح ابرار و احداث راه‌های روستایی، عملیات راهداری زمستانی، بهره‌گیری از شرکت‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای و ساماندهی وانت‌بارها نیز از جمله برنامه‌های اصلی این سازمان تا پایان سال‌جاری است که در حال عملیاتی شدن است و بازدهی مناسبی در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. همچنین بطور کلی روزانه ۶۰۰ میلیون تن، بار در کشور جابه‌جا می‌شود که سهم حمل و نقل جاده‌ای از آن ۴۶۰ میلیون تن است.