«جمله» گزارش می دهد: تصویب بیمه راهنمایان گردشگری
«جمله» گزارش می دهد: تصویب بیمه راهنمایان گردشگری

  نیلوفر منصوری – دبیر گروه اجتماعی/ گرما، سرما، خطرات احتمالی، شب و روز کار کردن؛ از سختی های کاری راهنماهای گردشگری است. راهنمایانی که مدام در سفر هستند و باید همیشه برای مشاوره دادن، حل مشکلات و رویارویی با مسایل اضطراری مانند گم شدن گذرنامه یا پول، بیماری و…در دسترس باشد. با این وجود؛ […]

 

نیلوفر منصوری –
دبیر گروه اجتماعی/

گرما، سرما، خطرات احتمالی، شب و روز کار کردن؛ از سختی های کاری راهنماهای گردشگری است. راهنمایانی که مدام در سفر هستند و باید همیشه برای مشاوره دادن، حل مشکلات و رویارویی با مسایل اضطراری مانند گم شدن گذرنامه یا پول، بیماری و…در دسترس باشد. با این وجود؛ این شغل، هنوز دارای هویت شغلی نیست و این بدان معناست که راهنمایان گردشگری خود هزینه بیمه شان را پرداخت می کنند و این برای صنعت گردشگری خوب نیست. بنابراین اگر دولت به دنبال توسعه صنعت گردشگری در کشور بوده ابتدا باید زیرساخت ها را درست کند که یکی از اینکارها توجه به نیروی انسانی فعال در این بخش است. درتمام دنیا بخش مهمی از صنعت گردشگری وابسته به راهنمایان بوده اما در ایران هنوزاین فعالان از بیمه کافی برخوردار نیستند.

قانون «بیمه راهنمایان گردشگری» در مجلس تصویب شد. خبری که معاون گردشگری در مراسم رونمایی از پوستر و تندیس سیزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران اعلام کرد. ولی تیموری همچنین تصویب مالیات اضافه بر سفرهای خارجی ایرانی‌ها را منتفی دانست و گفت: مالیات اضافه‌ای بر سفرهای خروجی بسته نشده و آنچه تصویب شده طبق توضیحات سازمان امور مالیاتی، همان عوارض خروجی است.
به گفته وی؛ مصوبه بیمه راهنمایان گردشگری پس از پیگیری‌های طولانی، دستاورد بزرگی به حساب می‌آید، مخصوصا در شرایط اقتصادی دولت که باید از کمک مجلس برای تصویب این لایحه تشکر کرد. مجلس روز یکشنبه به قانون معافیت مالیاتی آژانس‌های واردکننده گردشگر خارجی نیز رأی داد. پیش از این معافیت مالیات بر درآمد این آژانس‌ها تصویب شده بود. تیموری با اشاره به ادغام صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار کرد: اینطور نیست که غرفه‌ای اختصاصی برای صنایع دستی و یا گردشگری باشد. از سال گذشته این برنامه اتحاذ شد که هر استان با تمام ظرفیت در این نمایشگاه شرکت کند.
معاون گردشگری، با اشاره به اینکه استان ها همانند سال های گذشته در نمایشگاه گردشگری امسال حضور پررنگی دارند، گفت: طیف عظیمی از گردشگران که به ایران سفر می‌کنند انگیزه دیدار با مردم را دارند. در تحقیقات و نظرسنجی که برای طراحی برند ملی گردشگری ایران انجام شد، این نتیجه به دست آمد که نخستین عامل جذب گردشگران خارجی به ایران خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم کشورمان است. برای همین تاکید نمایشگاه گردشگری تهران بر مردم است.
وی با اشاره به تحولات سیاسی که گردشگری ایران را در وضعیت بحرانی قرار داده است، گفت: استرالیا چند ماه گذشته درگیر آتش‌سوزی گسترده‌ای بود که صنعت گردشگری آن را به شکل وحستناکی دچار تلاطم کرد. این اتفاقات نشان می‌دهد بحران از گردشگری دور نیست، به اضافه این‌که وقوع آن خارج از اراده ما است و در هر مقصدی می‌تواند رخ دهد، اما آنچه اهمیت دارد این است که اینک کنار هم ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به شرایط عادی برگردیم. این نخستین گام است.

مدیریت گردشگری در ایران سخت‌تر از استرالیا است
مدیریت گردشگری در ایران سخت‌تر از استرالیا است. دولت آن کشور برای حمایت از گردشری، مبلغ هنگفتی را اختصاص داده که زودتر و راحت‌تر می‌تواند ریکاوری کند ولی ما شرایط اقتصادی کشور را درک می‌کنیم و سعی داریم با منابع محدود و با کمک همکاران در بخش خصوصی، این صنعت را به حالت قبل برگردانیم.
این مقام مسؤول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این مطلب به ظریفت‌های گردشگری که می‌تواند در بحبوحه‌ سیاسی مورد توجه شخصیت‌های سیاسی قرار گیرد اشاره کرد و افزود: ظرفیت ایران به حدی بالا است که ولیعهد کشوری که در روزهای اخیر با آن دچار چالش شده‌ایم برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و در سخنان خود به تمدن و فرهنگ خاص مردم ایران اشاره کرده است.
تیموری برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را پروژه دیگر ایران در راستای برنامه اقدام فوری و ریکاوری تصویر کشور دانست و اظهار کرد: در دنیا این روال مرسوم است که وقتی در منطقه‌ای بحران پیش می‌آید، همایش بین‌المللی برگزار و تصاویری به دنیا مخابره می‌شود که از طریق آن به جایگاه قبلی برمی‌گردند.

پس از جشن
نمایشگاه گردشگری تهران که یک روز پس از جشن ۲۲ بهمن‌ماه همزمان با حضور مهمانانی از سایر استان‌ها برگزار می‌شود، پیام نشاط و آمادگی ایران برای مهمان‌پذیری را مخابره می‌کند. تیموری با بیان این مطلب به تجدید نظر برخی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی برای استفاده از آسمان ایران پس از تعلیق برنامه پروازی برخی ایرلاین‌ها به دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: وقتی خودمان بخواهیم اتفاقات خوب رخ می‌دهد، فقط باید آن‌ها را پررنگ کنیم.
وی سپس رسانه‌ها را خطاب قرار داد و تاکید کرد: ‌از ارجاع و انتشار خبرهای تلخ دوری کنید، ‌ این اقدام یکی از گام‌های ترمیم است.
به گفته معاون گردشگری، آماده نبودن زیرساخت‌های گردشگری بحثی قدیمی است که با شرایط موجود در چند روز نمی‌توان مشکل آن را برطرف کرد. معمولا هم کشورها در زمان بحران و اجرای برنامه‌های بازآفرینی و احیاء، روی اعتمادسازی متمرکز می‌شود.

آمار گردشگران خارجی کم نشده!
او در عین حال آمار سفر به ایران را با وجود بحران‌ها، قابل توجه دانست و افزود: سال گذشته حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ایران سفر کردند که در مقایسه با سال قبل ۵۲ درصد رشد داشت. در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ با وجود تلاطم‌ها، حدود هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ایران سفر کرده‌اند، پس تا کنون کاهش اتفاق نیافتاده است.
تیموری به مصوبه پر سر و صدای اخیر مجلس درباره مالیات بر سفرهای خروجی اشاره کرد و گفت: این موضوع را پیگیری کردیم، حتی نماینده سازمان امور مالیاتی را دعوت کردیم تا در این‌باره توضیح داد که اعلام کردند مالیات جدیدی برای خروج از کشور وضع نشده و این مصوبه همان عوارض خروجی است.
وی ادامه داد: ما از قانونگذاران انتظار داریم حالا که خودشان خواسته‌اند جایگاه گردشگری ارتقاء یابد، رویکرد ملی در وضع قوانین مربوط به گردشگری داشته باشند.
او با بیان این امید که صنعت گردشگری ایران با اتفاقات اخیر دچار تلاطم جدی نخواهد شد، بر لزوم توجه و توسعه به گردشگری داخلی تاکید کرد و افزود: جمعیت این کشور ۸۰ میلیون نفر است، نباید از ترنور مالی که این جمعیت ایجاد می‌کند غافل شویم. اگر روی این ظرفیت توجه شود، توزیع عادلانه ثروت و درآمد حتما محقق خواهد شد.

ترنور مالی گردشگری داخلی را بچسبید
این مقام مسؤول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: سفر در داخل کشور انجام می‌شود و رونق هم دارد فقط باید فرهنگ سفرهای گروهی و همراه با تور شکل گیرید. متاسفانه ذی‌نفعان گردشگری و سرمایه‌گذاران درگیر گردشگری داخلی نیستند و نقش آن‌ها در جریان این سفرها راضی کننده نیست برای همین گفته می‌شود گردشگری داخلی دچار مشکل است.
تیموری برای حسن ختمام صحبت‌هایش به برخی طرح‌های در دست اجرا همچون حساب‌های اقماری، برنامه ملی گردشگری ایران، سند راهبردی، برند گردشگری و نظام جامع آموزشی اشاره کرد.