یک پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی ضمن اشاره به اینکه نَعت و مَنقبت هم در حوزه اقیانوس هند و هم در خزر رایج بوده است و در اروپا هم تا مجارستان را در برمی گیرد، گفت: ثبت این آیین به نام ایران الزامی است. هوشنگ جاوید در این باره ادامه داد: با وجود این الزام، تاکنون […]

یک پژوهشگر موسیقی اقوام ایرانی ضمن اشاره به اینکه نَعت و مَنقبت هم در حوزه اقیانوس هند و هم در خزر رایج بوده است و در اروپا هم تا مجارستان را در برمی گیرد، گفت: ثبت این آیین به نام ایران الزامی است.

هوشنگ جاوید در این باره ادامه داد: با وجود این الزام، تاکنون هیچ اقدامی برای ثبت ملی یا جهانی این آیین به نام ایران نشده و از نعت خوان ها و مناقب خوان ها نیز حمایت جدی صورت نگرفته است، تا اینکه دست بسیاری از آنها از دنیا کوتاه شده و عده ای هم که استاد ِکار بودند به دلیل کهولت سن از صدا افتادند.

این پژوهشگر حوزه موسیقی همچنین گفت: متاسفانه افول هنرهای معنوی با شتاب‌زدگی در جامعه ما در حال حرکت است، موسیقی های بی‌هویت با سازهای فرنگی در قالب پاپ و دیگر سبکها اجرا شد و هجوم عجیب و غریب برای استقبال از آن، باعث شد موسیقی دارای معنویت ایرانی از بین رود و به تدریج فراموش شود.