چرا در ایران کسی به بیمه عمر اهمیت نمی دهد؟
چرا در ایران کسی به بیمه عمر اهمیت نمی دهد؟

    بیمه عمر در کشورهای پیشرفته همواره جایگاه ویژه‌ای را در صنعت بیمه به خود اختصاص ‌داده است. با داشتن بیمه عمر هر فردی می تواند آرامش خاطری را برای آینده خود داشته و از سوی دیگر با سرمایه هایی که در این بیمه نامه شکل می گیرد می تواند در توسعه یافتگی اقتصادی […]

 

 

بیمه عمر در کشورهای پیشرفته همواره جایگاه ویژه‌ای را در صنعت بیمه به خود اختصاص ‌داده است. با داشتن بیمه عمر هر فردی می تواند آرامش خاطری را برای آینده خود داشته و از سوی دیگر با سرمایه هایی که در این بیمه نامه شکل می گیرد می تواند در توسعه یافتگی اقتصادی و اجتماعی آن کشور بسیار تاثیر گذار باشد.

با نگاهی به سابقه تاریخی بیمه عمر در ایران می‌توان دید که بیمه عمر از سال ۱۳۱۱ وارد کشور ایران شده و از طریق شرکت‌های مختلف بیمه خارجی و داخلی به بیمه گذاران خدمات گوناگون بیمه‌ای را ارائه گردیده است. علیرغم سابقه طولانی این بیمه نامه، متاسفانه درصد آمار تعداد دارندگان این بیمه نامه افزایش چندانی را نداشته است و  این موضوع یکی از دل نگرانی‌هایی بخش بیمه‌ای کشورمان شده است.  علت کم بودن تعداد دارندگان بیمه عمر  را به چند دلیل زیر بیان می‌کنند:

۱- عوامل اقتصادی

نرخ تورم اقتصادی بالا و سطح درآمدی پایین بیشتر اقشار جامعه که قدرت خرید آن‌ها حتی برای تهیه نیاز های اولیه جامعه  در سال‌های اخیر را کاسته است.

مشکل اشتغال از جمله مواردی می‌باشد که همواره برای نیروی کار  وجود داشته و تا زمانی که تعداد افراد بیکار در حال افزایش باشد نتیجه‌ای جز فقر به همراه نخواهد داشت.

در نهایت نوساناتی که در سال‌های مختلف در اقتصاد ایران اتفاق افتاده در کنار کاهش سطح درآمدی افراد و خانواده‌ها و پایین آمدن قدرت خرید آن‌ها و اختلافی که در سطح درآمدی بین دهک های مختلف جامعه وجود داشته همه دست به دست هم داده‌اند تا تمایل افراد به داشتن بیمه عمر کم باشد. از طرف دیگر اگر نگاهی به آمار تولید ناخالص ملی این کشورها بکنیم متوجه می‌شویم ارتباط مستقیم و مهمی بین شرایط اقتصادی و رشد بیمه عمر در کشورها وجود دارد.

۲- موانع فرهنگی و اجتماعی

آشنایی و شناخت کامل از بیمه‌های عمر، در ابتدای راه داشتن این بیمه نامه  می‌تواند مهمترین قدم باشد چرا که هر چه میزان شناخت شما از بیمه عمر کمتر باشد مشخص است که احساس نیاز برای داشتن این بیمه نامه را کمتر حس کرده و رغبت چندانی برای خرید آن نخواهید داشت.

باورهای سنتی و اشتباه که درباره تمامی بیمه‌ها از جمله  بیمه عمر در بین اقشار مختلف وجود دارد از جمله این که مرگ دست خداست و هر چه سرنوشت برای ما تعیین کند و ….. مواردی از این قبیل مانع از خرید بیمه عمر برای حفظ ارزش زندگی و سرمایه می‌باشد.

عدم دانش بیمه‌ای درست و داشتن شناخت واقعی نسبت به بیمه نامه های عمر از دیگر علت‌هایی است که در زیر مجموعه عوامل فرهنگی و آموزشی و اجتماعی بر روی بیمه نامه های عمر تاثیر گذار بوده است.

ریسک گریز بودن ایرانی‌ها و نداشتن برنامه بلند مدت برای زندگی از دیگر موانع پذیرش بیمه عمر به عنوان یک بیمه نامه بلند مدت با حفظ ارزش سرمایه می‌باشد.

۳- عوامل مربوط به ساختار شرکت‌های بیمه

ارجح بودن برخی از بیمه نامه های دیگر از قبیل بیمه‌های شخص ثالث و بیمه نامه های درمان و سایر انواع رشته های بیمه ای و عدم تمایل به ارائه بیمه عمر در همین شرکت‌ها باعث شده که در بسیاری از شرکت‌ها دلیل در حاشیه ماندن بیمه نامه‌های عمر شده است.

متاسفانه تبلیغات در زمینه بیمه نامه‌های عمر در کشور ما در کنار رشته های بیمه دیگر کمی کم رنگ بوده است.

اشتباهاتی که در زمینه بازاریابی بیمه های عمر از سوی نمایندگان و در برخی مواقع دلالان بیمه انجام شده نهایتا باعث وارد شدن مشکلات فراوان در این رشته بیمه‌ای شده است.

و در نهایت نداشتن همکاری شرکت‌های داخلی با شرکت های بیمه ای جهانی مانند آلیانز و آکسا در زمینه بیمه عمر.