افزایش ۵/۷ درصدی ورود کشتی های اقیانوس پیما
افزایش ۵/۷ درصدی ورود کشتی های اقیانوس پیما

    زهرا ایران‌شاهی / نگاهی به عملکرد بنادر کشور در تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد که بنادر آبادان، اروند کنار، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چارک، چوئبده، خرمشهر، دیر، شهید باهنر، شهید رجایی، شهیدحقانی، فریدون کنار، قشم،گناوه، لنگه و نوشهر در این خصوص نسبت به مدت مشابه رشد ۶.۶ درصدی […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

نگاهی به عملکرد بنادر کشور در تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد که بنادر آبادان، اروند کنار، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چارک، چوئبده، خرمشهر، دیر، شهید باهنر، شهید رجایی، شهیدحقانی، فریدون کنار، قشم،گناوه، لنگه و نوشهر در این خصوص نسبت به مدت مشابه رشد ۶.۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستند.
آنطور که در آمار منتشر شده از سوی سازمان بنادر آمده، بیشترین رشد طبق هفته‌های گذشته در بین شش آیتم کانتینری، کانتینری (M.TEU)، فله خشک، فله مایع، جنرال کارگو و فرآورده‌های نفتی در بحث تخلیه و بارگیری بنادر به فله‌های خشک برمی‌گردد که تا تاریخ ذکر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل با رسیدن به عدد ۱۷.۵۱ میلیون تن و عبور از عدد ۱۶.۶۷ میلیون تن در مدت مشابه سال قبل به رشد ۵ درصدی رسیده است.
فله مایع، جنرال کارگو و نفتی هم دیگر آیتم‌هایی هستند که با رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آمار خود در سال ۹۷ عبور کردند و در فاصله چند روزی که به پایان سال ۹۸ باقی مانده یک رکورد را همچون فله مایع به ثبت رساندند.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفته است: به گواه آمار و فشارهای تحریم، ۱۳۰ میلیون تن انواع کالا تا نیمه بهمن ماه، در بنادر تجاری کشور تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷,۵ درصد رشد داشته است.
محمد راستاد که در مراسم گرامیداشت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این مطلب را گفته، با اشاره به رشد ۲ و نیم درصدی صادرات و واردات غیر نفتی طی ۱۰ ماه گذشته در بنادر بازرگانی ایران از افزایش ۷ و نیم درصدی ورود کشتی های اقیانوس پیما به بنادر تجاری خبر داد و گفت: پهلوگیری و ترافیک ۸ هزار فروند انواع کشتی های اقیانوس پیما به بنادر ایران، طی ده ماهه گذشته، نشان می دهد که هیچ یک از اهداف و اغراض دشمنان در تحریم های ایران موثر نبوده است.
گفتنی است که بیشترین فشار در بخش های حمل ونقل در دوران تحریم ها بر حمل ونقل دریایی است چراکه مانند همه دنیا، ۹۰ درصد از حمل ونقل بار از طریق آب های آزاد انجام می شود. این در حالی است که تا نیمه بهمن ماه میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر بازرگانی کشور ۱۳۰ میلیون تن بوده است.
همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تردد، کشتی های تجاری در آب های ایران در شرایط کاملا ایمن انجام شده است، اظهارداشت: سازمان بنادر و دریانوردی برای رفع وابستگی و تامین تجهیزات مورد نیاز این سازمان از توان داخلی گام بزرگی برداشته است، از اینرو در سال رونق تولید داخلی و حمایت از شرکت های سازنده ایرانی، ۷۶۷ قطعه مورد نیاز بندری و دریایی با استفاده از توان داخلی تولید شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال جاری ۱۸ دستگاه آرتی جی، به عنوان تجهیزات استراتژیک بندری، با ۲۱ میلیون یورو سرمایه گذاری در داخل کشور ساخته و در بنادر کشور به کارگرفته شد.
وی به اقدامات گسترده سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در مجامع جهانی، از جمله نشست های سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO) و گفت: در اجلاس سالانه آیمو با حضور ۱۸۴ عضو این سازمان جهانی، اقدمات غیر قانونی آمریکا در اعمال فشار و تهدید به حمل و نقل دریایی ایران را گوشزد کردیم.
انعقاد ۹ قرارداد جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بنادر کشور
این در حالی است که رشد در سایه مراوده با بخش خصوصی و همچنین رشد بنادر کوچک بازرگانی سرعت بیشتری خواهد گرفت. در همین زمینه نیز سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه امور بندری و اقتصادی طی ۱۰ ماهه سال جاری اقدمات عدیده ای را در بخش های مختلف بویژه حوزه سرمایه گذاری، امور بندری، امور لجستیکی و بنادر کوچک انجام داده است.
این سازمان به عنوان تنها مرجع حاکمیتی امور بندری، امور دریایی و امور کشــتیرانی بازرگانی کشور به اســتناد قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر کشــور و اصلاح قانون مذکور و نیز سایر قوانین بالادستی، در راستای تحقق مصادیق سیاست های اقتصادی مقاومتی مبنی بر افزایش رقابت پذیری خدمات بنــدری و دریایی، ارتقای توان رقابتی صادرکنندگان، کاهش هزینه تمام شده کالاهای وارداتی، افزایش شفافیت در نحوه محاســبه هزینه تمام شده خدمات، افزایش بهره وری، کاهش ماندگاری کالا در بنادر کشور دست به اقدامات متفاوتی زده و تمام تلاش این سازمان بر این است تا شاهد رشد و رونق هرچه بیشتر فعالیت های بندری در کشور باشیم.
اقدامات انجام شده در حوزه امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش های مختلف از جمله امور لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی، واگذاری بنادر کوچک، سرمایه گذاری، امور بندری طی ۱۰ ماهه سال جاری در ادامه می آید:

امور لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی
در بخش امور لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی می توان به اقداماتی نظیر تکمیل و ارائه سند راهبردی و نقشه راه توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر جهت ابلاغ، برگزاری اولین مانور ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی، هماهنگی ها و نهایی سازی تجهیز و تکمیل ساختمان خروج گمرک ریلی در بندر شهیدرجایی، تهیه اسناد فراخوان و پیش نویس قرارداد بهره بردار محوطه های ریلی بندر شهیدرجایی، برنامه ریزی و پیگیری استقرار گمرک در درب خروج بنادر خرمشهر، شهیدرجایی، امام خمینی (ره)، امیر آباد، پیگیری برقراری قطار باری برنامه ای از شرکت راه آهن و هماهنگی اجرای بازسازی خط ریلی سیلوی بندر امام خمینی (ره) اشاره کرد.
واگذاری بنادر کوچک
تهیه و تدوین مدل واگذاری بنادر کوچک، تدوین اقدامات اجرایی جهت انجام واگذاری این بنادر و نیز اتمام و نهایی سازی مراحل اجرایی از جمله فعالیت های صورت گرفته در حوزه واگذاری بنادر کوچک است.

سرمایه گذاری
در بخش سرمایه گذاری در بنادر کشور می توان به اقدامتی نظیر عقد ۹ قرارداد جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی تا دی ماه سال ۹۸ به میزان ۵۴۹۸۲ میلیارد ریال، ارائه تخفیف های ویژه در بندر شهید بهشتی چابهار از سهم سازمان از جمله در اجاره بهای ثابت و متغیر، باربری، خنکاری، انبارداری، THC در ۵ سال اول بهره برداری قراردادها، ارائه امکانات و تسهیلات ویژه به فعالیت هایی که موجب افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات، صادرات مجدد، ارائه خدمات لجستیکی و همچنین فعالیت های تکمیل کننده مجموعه خدمات بندری و دریایی باشند، تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیردولتی جهت ساخت مخازن نفتی، انبار و سیلو، رشد ۵۴ درصدی جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی نسبت به دوره مشابه اشاره کرد و گفت عمده محورهاى قرارداد سرمایه گذارى در سال جارى در زمینه احداث و بهره برداری از اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی، انبار مکانیزه غلات و سیستم انتقال، احداث مخازن و خطوط انتقال فرآورده نفتی، محوطه ترانزیتی و صادراتی کالا و کانتینر، خدمات فنی ، موتورپول و احداث کارخانجات صنعتی در بنادر چابهار، شهید رجایی و امام خمینی (ره) جمعا با سرمایه گذاری ۵۴۹۸۲ میلیارد ریال بوده است.

امور بندری
باید خاطرنشان کرد که تدوین دستورالعمل توزین کانتینرهای خروجی (VGM) براساس الزامات کنوانسیون سولاس، انعقاد قرارداد رتبه بندی شرکت های کارگزاری ترابری با مرکز ملی رتبه بندی ایران و تدوین مدل ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های راهبری پایانه‌های بندری و شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی، تدوین دستورالعمل اجرایی تخلیه و بارگیری و نگهداری ایمن گوگرد، تدوین دستورالعمل ایمنی تجهیزات بندری، رسیدگی به شکایات صاحبان کالا درخصوص هزینه دیرکرد عودت کانتینر، ادغام دو پایانه بندر امیرآباد با قرارداد ترمینال ۲ آن بندر، تهیه مدل تعرفه مربوط به کالاهای نفتی و تهیه تیپ قرارداد پایانه فله خشک و تجهیزات ویژه از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۸ است.