افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال   با حضور رییس جمهور، امروز
افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال   با حضور رییس جمهور، امروز

  خیراله خادمی ضمن اعلام این خبر افزود: ۸۰ درصد عملیات اجرایی  منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است. وی در تشریح عملیات اجرایی انجام شده در سال های اخیر گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط سالانه منطقه یک آزادراه تهران-شمال تا پیش از دولت تدبیر و امید […]

 

خیراله خادمی ضمن اعلام این خبر افزود: ۸۰ درصد عملیات اجرایی  منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

وی در تشریح عملیات اجرایی انجام شده در سال های اخیر گفت: پیشرفت فیزیکی متوسط سالانه منطقه یک آزادراه تهران-شمال تا پیش از دولت تدبیر و امید ۱ درصد بود که این میزان در این سال ها به ۱۶ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه پیشرفت فیزیکی کل پروژه را در ابتدای دولت یازدهم ۱۹ درصد اعلام کرد که این رقم هم اکنون به ۱۰۰ درصد شده و شاهد افتتاح پروژه هستیم.

خادمی افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال را نتیجه تلاش شبانه روزی تیم های اجرایی در سال های اخبر دانست و اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم عملیات اجرایی در این پروژه به شدت تسریع شد که این مهم با افزایش چشمگیر  همه عوامل صورت پذیرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به عنوان مثال تعداد جبهه های کاری تا پیش از دولت یازدهم ۱۲ و بعد از آن به ۱۸۰، تعداد پیمانکاران از ۲ به ۱۵، تعداد مشاوران از ۲ به ۱۶ و تعداد نیروی انسانی از ۲۵۰ به ۲ هزار ۴۷۵ نفر در دولت تدبیر و امید افزایش یافت.

وی با اشاره به اهمیت افزایش تعداد ماشین آلات در منطقه یک گفت: تا پیش از دولت یازدهم تعداد ماشین آلات ۱۰۵ دستگاه بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته این تعداد به هزار و ۱۰۰ و تعداد قالب لاینینگ از ۳ به ۲۸ افزایش یافت.

خادمی اظهار امیدواری کرد: همانطور که با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری خوب بنیاد مستضعفان  و وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر، امروز شاهد افتتاح منطقه یک این پروژه هستیم، امیدواریم با تداوم این وضعیت احداث مناطق ۲ و ۳ این  پروژه نیز در آینده ای نزدیک به سرانجام برسد.

گفتنی است که آزادراه ۳ (ایران) یا آزادراه تهران – شمال نام یک پروژه بزرگ راه‌سازی در کشور ایران است که قرار است شهر تهران را به شهر چالوس متّصل کند که در ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ قطعه اول آن به صورت آزمایشی افتتاح شد.

پروژه این آزادراه به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. طرح اولیه آن سال ۱۳۵۳ داده شد که پس از انقلاب سال ۵۷ مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکّل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد. درضمن، در طرح کالبدی منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست‌ها، که در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده، بر ساخت یک راه ارتباطیِ سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده‌است. این آزادراه بخشی از «آزادراه سراسری شمال-جنوب» است که کوتاه‌ترین مسیر ارتباطیِ دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای را بر عهده خواهد داشت.