اعمال محدودیتهای سراسری در چین درپی شیوع ویروس کرونا، دنیای هنر در این کشور را به نحوی تحتالشعاع قرار داده که درحال پیشیگرفتن از وضعیت سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ زمان شیوع بیماری فراگیر سارس در این کشور است. بخش هنری شهر ووهان مرکز استان هوبی که مبدا شیوع ویروس کروناست، همچون دیگر بخشهای این […]
اعمال محدودیتهای سراسری در چین درپی شیوع ویروس کرونا، دنیای هنر در این کشور را به نحوی تحتالشعاع قرار داده که درحال پیشیگرفتن از وضعیت سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ زمان شیوع بیماری فراگیر سارس در این کشور است.
بخش هنری شهر ووهان مرکز استان هوبی که مبدا شیوع ویروس کروناست، همچون دیگر بخشهای این شهر گرفتار این ویروس شده است به طوری دو هنرمند در این شهر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختهاند.
در همین راستا، گزارش ها از لغو برگزاری یک نمایشگاه هنر منطقهای موسوم به آرت بازل در هنگ کنگ نیز در اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن ماه) حکایت داشت.
این در حالی است که تاثیر لغو این نمایشگاه در مقایسه با تاثیر جهانی و طولانی مدت غول اقتصاد آسیا و دومین اقتصاد بزرگ جهان ناچیز است. چین در زمان شیوع ویروس سارس ۴ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل میداد در حالی که این رقم در حال حاضر ۱۶ درصد است.
روزنامه آرت گزارش داد: در حال حاضر، میلیونها کارخانه، رستوران، مغازه و همچنین موزه و نگارخانه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
«هنا جو» (Henna Joo) مدیر گالری «آراریو» (Arario) که شعباتی در شانگهای و کره جنوبی دارد، گفت: وضعیت کلی دنیای هنر، مسالهای حیاتی است. وی افزود: یک بازار فعال، مجموعه داران، مشتریان و افراد بیشتری را جذب میکند، اما در صورت کسادی اقتصاد جهانی و تضعیف حس عمومی، بازار هنر نیز تحت تاثیر قرار میگیرد.
وی گفت: لغو آرت بازل هنگ کنگ این امکان را به نگارخانهها میدهد تا نمونههای تجاریشان را مورد بازنگری قرار دهند. این نگارخانهها به این موضوع میپردازند که یک سال بدون آرت بازل چه تاثیری بر عملکرد یکسالهشان خواهد داشت. آنچه آنها و ما از دست میدهیم، شانس ملاقات با مشتریان جدید بینالمللی است، اما این روند نیز سال آینده از سر گرفته میشود.
در همین حال، «لورین کیانگ مالینگو» (Lorraine Kiang Malingue) مدیر و یکی از موسسان نگارخانه «ادوارد مالینگو» (Edouard Malingue) در شانگهای و هنگ کنگ پیش بینی کرد که فروش آثار هنری در آُسیا در یک دوره سه ماهه دچار ضربه شود.
به گفته «کارن اسمیت» (Karen Smith) مورخی در چین و مشاور مرکز عکاسی شانگهای، بخش هنری این کشور در حال حاضر با دوره هنری زیرزمینی سال ۲۰۰۳ زمانی که ویروس سارس شایع شده بود، بسیار متفاوت است.
وی که مدیر اجرایی موزه Xi’an OCAT نیز است، افزود: آن زمان، هنر در چین رویایی و سورئال بود و رسانههای اجتماعی در این کشور فعال نبود. تلفنهای همراه وجود داشت اما تلفنهای هوشمند یافت نمیشد و در دنیای هنر، همه به طور مستقل کار میکردند.
اسمیت در ادامه گفت: ماهها از زمان بحران سارس گذشت تا اینکه ما از آن مطلع شدیم و درحالی که قرنطینهای در کار نبود، میهمانیهای بسیاری برگزار میکردیم.
وی افزود: در سالی که بحران سارس پایان یافت، هیاتهای هنری از انگلیس، آمریکا و آسیا از بخش هنری احیا شده چین دیدن کردند. روزنامه آرت در گزارش خود چنین نتیجهگیری کرد: خیلی زود است که بتوان تکرار وضعیت سال ۲۰۰۴ در چین را پیش بینی کرد، زیرا بحران سارس در شرایط سیاسی متفاوتی روی داد، به طوری که رسانهها و بیان هنری آن زمان در مقایسه با حال، از محدودیتهای کمتری برخوردار بود.
اختتامیه جایزه شعر جم به فروردین ماه موکول شد
دبیرخانه جایزه ملی شعر جم در اطلاعیهای از به تعویق افتادن اختتامیه جایزه شعر جم خبر داد.
دبیرخانه جایزه ملی شعر جم در پی شیوع ویروس کرونا در کشور اطلاعیهای صادر کرد. متن اطلاعیه به شرح زیر است:
در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و دستورالعملهای صادره از سوی استانداری بوشهر در خصوص لغو تمام برنامههای فرهنگی هنری تا اطلاع ثانوی، برگزاری اختتامیه جایزه ملی شعر جم به زمانی دیگر موکول شد.
این جایزه طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بود در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفندماه در شهرستان جم برگزار شود که با توجه به وضعیت کنونی، به زمانی مناسبتر منتقل خواهد شد.
بدیهی است روند داوری آثار طبق برنامه زمانبندی انجام میشود و امیدواریم در صورت بهبود شرایط و رفع بحران شیوع ویروس کرونا، جایزه ملی شعر جم در دهه سوم فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود.