اهتمام جدی برای بهسازی و ترمیم مناطق آسیب دیده از سیل
اهتمام جدی برای بهسازی و ترمیم مناطق آسیب دیده از سیل

  ماهور مهراد/ در حالی که متاثر از سیل روزهای اخیر در استان لرستان، در چهار روز اخیر ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه های استان و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان […]

 

ماهور مهراد/

در حالی که متاثر از سیل روزهای اخیر در استان لرستان، در چهار روز اخیر ۴۰۰ راهدار در قالب ۴۰ تیم فعال با ۲۸۸دستگاه ماشین آلات مشغول خدمت رسانی هستند که علیرغم افزایش شدید سطح آب رودخانه های استان و طغیان رودخانه های فصلی و دائمی، با توجه به آمادگی راهداری لرستان و شناسایی نقاط بحرانی، تاکنون انسداد و آبگرفتگی قابل توجهی بجز در محور قدیم خرم آباد- پلدختر گزارش نشده است و تلاش راهداران بدون وقفه ادامه دارد.
گفتنی است که با توجه به تجربیات سیل گذشته، شامگاه دوشنبه پنجم اسفند ماه در اقدامی پیشگیرانه با تخریب خاکریز پل های موقت ورپل شاهیوند شهرستان چگنی، زیودار، کلات زیودار، چم مهر و بابازید شهرستان پلدختر به منظور هدایت بخشی از آب رودخانه از طریق کانال ایجاد شده، این پلها از خطر تخریب حفظ شدند.
درخصوص تخریب پل های چم شهران و دوآب و همچنین پنج پل فوق الذکر به اطلاع می رساند که این پل ها در سیل فروردین ۹۸ تخریب شدند که راهداری به علت عدم تامین اعتبار لازم جهت احداث پل های جدید و به ناگزیر جهت تسریع در برقراری تردد اهالی منطقه نسبت به نصب عرشه فلزی پل ها به صورت موقت در همان محل جانمایی قبلی اقدام کرد.
لازم به یادآوری است طراحی و برآورد پل جدید توسط مشاورین ذیصلاح انجام گرفته است و درصورت تامین اعتبار نسبت به احداث پل جدید با طراحی متفاوت از سازه های موجود و متناسب با شرایط منطقه اقدام خواهد شد.
با تلاش شبانه روزی راهداران جهت رفع آبگرفتگی، ریزش و رانش های محورها، کمترین انسداد راه بویژه راه روستایی نسبت به حجم سیل صورت گرفت تعداد زیادی از روستاها بلافاصله بازگشایی شدند و در حال حاضر راه ارتباطی ۲۷۷ روستا مسدود است که تلاش راهداران برای بازگشایی روستاهای باقی مانده ادامه دارد.
این در حالی است که پیش از این، سیستان و بلوچستان نیز از سیل متاثر خسارات جاده ای فراوانی شده بود. در همین ارتباط معاون وزیر راه و شهرسازی از اهتمام جدی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های هرمزگان، سیستان وبلوچستان و کرمان برای بهسازی و ترمیم محورهای خسارت دیده از سیل اخیر خبر داده است.
عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در بازدید از محورهای آسیب دیده از سیل در استان های سیستان و بلوچستان و کرمان اظهار داشت: سیل اخیر باعث تخریب گسترده راه ها در جنوب کرمان،شرق هرمزگان و منطقه بشاگرد شده است که امیداست با همکاری ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این سه استان، راه های مسدود شده بر اثر سیل اخیر در حوزه بشاگرد بازگشایی شوند.
حسن نیا گفت: بیش از ۵۵۰۰کیلومتر از محورهای ارتباطی، اصلی، فرعی و روستایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر در جنوب استان کرمان بر اثر سیلاب چند روز و هفته گذشته تخریب و به ابنیه موجود در این محورها خسارت جدی وارد شده است.
وی با بیان این که بیشترین خسارت وارد شده به محورهای شریانی اصلی جنوب کرمان به محور رودبارجنوب_ایرانشهر بوده است، افزود: این محور که متصل کننده استان کرمان به سمت ایرانشهر و چابهار است، از مهم ترین محور ها و کریدورجنوب کشور محسوب می شود و بر اثر جاری شدن سیل آسیب جدی به این محور وارد شده است.
حسن نیا بیان کرد: این سیلاب در جنوب کرمان سبب تخریب و خسارت به ۴۸ دهانه پل شد که با استفاده ازماشین آلات راهداری و توان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان تعدادی از این پل ها بازگشایی شد و تردد در آنها جریان دارد و مابقی نیاز به بازسازی و ترمیم مجدد دارند .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخریب و خسارت سیلاب به محورهای روستایی جنوب کرمان افزود: در منطقه جنوب کرمان با توجه به کوهستانی بودن منطقه، راه های روستایی زیادی هم طعمه سیل شده اند که با استفاده از اعتبارات استانی، ملی و امکانات ماشین آلات وزارت راه و شهرسازی و سازمان نسبت به بازسازی و ترمیم محورهای خسارت دیده در جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اقدام خواهد شد.
رئیس سازمان با اشاره به خسارت یک هزار میلیارد تومانی به راه ها و محورهای ارتباطی سه استان جنوبی کشور گفت: برای این حجم خسارت در صدد هستیم با همکاری ستاد بحران، سازمان برنامه و بودجه و دولت اعتبارات بازسازی را تامین کنیم.
حسن نیا در خصوص بازسازی مناطق و محورهای خسارت دیده از سیل گفت: آسیب بسیار زیادی در این مناطق به زیرساخت های راه وارد شده است و دوره ترمیم و بازسازی این میزان راه خسارت دیده با پیش بینی های صورت گرفته دو سال طول خواهد کشید. بر اساس این گزارش معاون راه های فرعی و روستایی سازمان و مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های مذکور معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را همراهی کردند.​