از اوایل ماه گذشته هر هفته با بارش های پراکنده در اقصی نقاط ایران به ویژه در شهرهای شمالی مواجه بوده ایم. بارش هایی که پیش بینی شده در این هفته نیز بصورت باران و برف پراکنده ادامه داشته باشد. در این میان بسیاری از جاده های کشور مسدود و سپس باز شد اما […]
از اوایل ماه گذشته هر هفته با بارش های پراکنده در اقصی نقاط ایران به ویژه در شهرهای شمالی مواجه بوده ایم. بارش هایی که پیش بینی شده در این هفته نیز بصورت باران و برف پراکنده ادامه داشته باشد. در این میان بسیاری از جاده های کشور مسدود و سپس باز شد اما شبکه ریلی با تلاش کارکنان راه آهن بسته نشد. مدیرکل دفتر ایمنی و نظارت بر شبکه شرکت راهآهن در اینباره می گوید: ابلاغ کردیم تا در صورت وقوع شرایط اضطراری مناطق راهآهن ستاد بحران تشکیل دهند. خسرو رشیدی با اشاره به تمهیدات شرکت راهآهن در قبال اخطاریه های سازمان هواشناسی گفت: تمهیدات در راستای دستور العملهای فصل سرما است و همچنین با ابلاغ اخطاریهها و اطلاعیهها به ادارات همه مناطق از آن ها خواستیم تا تمهیدات لازم را بر اساس دستور العملها و با توجه به شرایط استانها در نظر بگیرند.
این در حالی است که مدیرعامل راه آهن نیز با اشاره به تجربه راهآهن برای مقابله با بارشهای شدید برف و باران اظهار داشت: در ابتدای سال جاری شاهد جاری شدن سیل در برخی از استانهای کشور بودیم و شبکه ریلی در محور شمال و محور جنوب با مشکلاتی مواجه شد که با همت کارکنان راهآهن و مسئولان استانی این مشکلات برطرف شد.
سعید رسولی افزود: در آن مقطع زمانی ۱۲ گروه فنی و کارشناسی از داخل راهآهن تشکیل و تجهیز شد تا ضمن بازدید از شبکه ریلی کشور، گزارش کاملی از وضعیت موجود تهیه و ارائه کنند.
مدیرعامل راهآهن بیان داشت: گزارش آسیبشناسی میدانی تهیه شده شامل دو بخش نقاط آسیب دیده و نقاط آسیبپذیر بود. بر همین مبنا ضمن بازسازی نقاط آسیب دیده، از ابتدای سال جاری برنامههای تحت عنوان مقاوم سازی نقاط آسیب پذیر در شبکه ریلی کشور اجرا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون اقدامات قابل قبولی در خصوص مقاوم سازی تمامی موارد مربوط به امور فنی و زیربنایی ریلی کشور انجام شده است.
رسولی، با بیان اینکه «خوشبختانه در حال حاضر خطوط ریلی با مساله جدی روبرو نیستند» یادآور شد: در جریان برف شدید و کولاک در استان گیلان اعزام و پذیرش قطارها با تاخیر مواجه شد اما محور ریلی گیلان با انسداد مواجه نشد و سیر تمام قطارها بر اساس برنامه انجام شد.
وی افزود: محور بستانآباد که به دلیل بارش شدید برف و سقوط بهمن با مشکلات مواجه شده بود نیز با امدادرسانی به موقع و در نظر گرفتن تمهیدات لازم، سیر ایمن قطارها فراهم شد و هم اکنون خطوط با مشکل خاصی مواجه نیستند.
این در حالی است که یکی از تمهیدات مربوط به آمادگی قطارهای نجات در زمان بارش برف و کولاک است که باید پرسنل آن با توجه به شرایط اضطراری در شیفت خود مستقر و از آمادگی لازم برخوردار باشند.
مدیرکل دفتر ایمنی و نظارت بر شبکه شرکت راهآهن هم درباره نحوه بازگشایی مسیرها با ماشینالات دیزل سنگین و ماشین برف روب گفت: از این ماشینالات برای بازگشایی مسیر استفاده میشود.
رشیدی در ادامه به تمیز نگاه داشتن سوزنها اشاره کرد و افزود: از روشهای مختلفی برای پاکسازی و تمیزنگاه داشتن سوزنها استفاده میشود. تا شاهد عملکرد صحیح قطارها باشیم.
وی تصریح کرد: به علاوه در مواقع اضطراری، پیش از حرکت قطار اصلی و برای بازدید از خطوط یک دستگاه درزین برای بازبینی خط اعزام میشود. همچنین در مقاطعی که سوابق ریزش وجود دارد نیز نگهبان در نظر گرفته میشود تا تمام شرایط تحت کنترل قرار گیرد.
مدیرکل دفتر ایمنی و نظارت بر شبکه شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت نگهداری ایستگاههای قطار در شرایط اضطراری گفت: از این رو برف روبی سکوها و تجهیز نمازخانهها برای تامین رضایت مسافرانی که در ایستگاه ها انتظار می کشند در اولویت قرار دارد تا بر اثر سرما و برف مشکلی به وجود نیاید.
رشیدی با اشاره به رابطه کاهش دید افقی و کاهش سرعت قطار و تاخیر قطارها در زمان افزایش شدت بارش برف و کولاک افزود: دو راهکار پیشرو برای مدیریت موقعیتهای این چنین وجود دارد راهکار اول حاکی از حذف برنامه حرکت قطارها به صورت یکی درمیان یا بیشتر است و راهکار دوم؛ بهرهگیری از همکاری مردم به منظور مدیریت حرکت قطارها، اما با در نظر گرفتن تاخیر است که در هنگام بارندگی شدید برف و باران احتمال مواجهه با راهکار دوم وجود دارد.
گفتنی است که با تلاش شبانه روزی کارکنان راه آهن در ۲۴ ساعت بحرانی ۷ و ۸ بهمنماه باعث شد که ترددها برقرار باشد و در همان زمان حدود ۱۵۰ هزار مسافر را جابجا شد.