زهرا ایرانشاهی/ وقتی که همایون کاتوزیان، جامعه شناس معاصر و زنده جامعه ما را جامعه کوتاهمدت می نامد، این نامگذاری تقصیری نیست که بر ئوش مردم یا حاکمیت ها در هر دورانی باشد بلکه این کلمات، اتگیزشی است برای گذر از این جامعه بسمت جامعه بلندمدت بعنوان اصلی ترین نیاز اکنون. از این […]
زهرا ایرانشاهی/
وقتی که همایون کاتوزیان، جامعه شناس معاصر و زنده جامعه ما را جامعه کوتاهمدت می نامد، این نامگذاری تقصیری نیست که بر ئوش مردم یا حاکمیت ها در هر دورانی باشد بلکه این کلمات، اتگیزشی است برای گذر از این جامعه بسمت جامعه بلندمدت بعنوان اصلی ترین نیاز اکنون.
از این رهگذر، می توانیم اقدامات توسعه ای که هر بنگاه دولتی یا خصوصی اقتصادی در شرایط فعلی انجام می دهد را مصداق تلاشی برای گذر از کلنگی بودن، ویترینی عمل کردن یا کم کاری بدانیم. در این میان شرکت ساخت در حال حاضر سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل در حال احداث دارد که معادل۳۰ درصد کل شبکه ریلی کشور است که حدود ۱۱هزار و۵۰۰ کیلومتر است. این اقدام که می تواند بسیاری از مشکلات کشور در زمینه عدم تسریع در حوزه انتقال بار و مسافر را حل کند، بدون هیچ مبالغه ای شایسته تقدیر است. چراکه اوضاع اقتصادی کشور به نفع انجام پروژه های عمرانی نیست اما در برخی از نهادها هنوز این اقدامات کاملا عملیاتی در حال انجام است.
این در حالی است که به عنوان مثال تکمیل آزادراه تهران-شمال که وعده ساختش عمری به بلندای همه تاریخ جمهوری اسلامی ایران را دارد، دقیقا در دوره فعلی آماده بهره برداری قرار گرفته و قطعه دو و سه آن نیز تا پایان عمر دولت به بهره برداری خواهد رسید. بنابراین کسانی که به فکر توسعه شبکه حمل ونقل هستند را نیز همچون کسانی که مشغول کار فرهنگی و فرهنگ سازی هستند، می توان در زمره تلاشگران جامعه بلندمدت قرار داد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در اینباره اظهار داشته است که با توجه به اینکه در محاصره اقتصادی و درگیر تحریم های مختلف هستیم نباید زمینه اجرای پروژه های عمرانی در کشور وجود داشته باشد اما بدون هیچ تاثیری در حال توسعه کشور و اجرای این پروژه ها هستیم.
خیراله خادمی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از اشتغال مردم کشور در این حوزهها شکل گرفته و همین مساله نشان می دهد هیچ تحریمی نمی تواند عزم ملت ایران در رسیدن به توسعه و آبادانی دچار خدشه کند.
خادمی یادآور شد: در زمینه آزادراهی نیز بخش زیادی از آزادراه های کشور احداث شده و یا در حال انجام است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم و در مجموع حدود ۲۶ هزار کیلومتر نیز طول آزادراه های کشور است. وی با بیان اینکه در بخش بزرگراهی نیز هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر مسیر در دست اجرا داری، بیان کرد: در این حوزه در کل کشور ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین کریدور شمال به جنوب نیز ۳۴۰ کیلومتر آن در کردستان است که در سال گذشته ۱۴۰ میلیارد برای ان هزینه شده و سال آینده با تزریق اعتبارات مناسب می شود به اتمام برسد.
وی بیان کرد: پروژه راه آهن همدان – سنندج نیز با توجه به اولویت بندی که در سطح کلان انجام شده در دو سال گذشته با توجه به پیشرفت فیزیکی بالایی که داشت در دستور کار قرار گرفت و سعی می شود تا سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بعد از اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور استان کردستان نیز در اولویت بهره برداری شبکه ریلی قرار گرفته و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که طی امسال و سال آینده تزریق می شود تا این پروژه به اتمام برسد.
گفتنی است که توسعه بخش حمل و نقل در کشور از مهمترین برنامه های دولت است و پروژه های بسیار بزرگی در مسیر توسعه حمل و نقل کشور در استان های کشور در دست اجرا است. در سال های ۹۶ و ۹۷ نیز کارهای بزرگی در زمینه پروژههای ریلی انجام شده، که اجرای سه هزار و ۲۹۵ کیلومتر پروژه ریلی در کشور از این شمار است.
در همین دو سال نیز در بخش آزادراهی نیز اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه اجرا شده است. در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته که ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام قرار دارد.
همچنین در سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه نوسازی شده و البته همچنان حرکت آزاد راه سازی ادامه دارد. درواقع بطور میانگین سالانه یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از پروژه های بزرگراهی تکمیل و به شبکه های بزرگراهی تحویل می شود. همچنین لازم به توضیح است که ششم اسفند ماه، قطعه یک آزادراه تهران-شمال با حضور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید.
قطعه یک آزادراه تهران-شمال که بهمن ماه به صورت آزمایشی و در دو ساعت باز شده بود، با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، وزیر اطلاعات، رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار تهران و استاندار البرز به بهرهبرداری رسید. این قطعه ۳۲ کیلومتر طول دارد و از استان البرز عبور میکند، کل این پروژه شهر تهران را به شهر چالوس متصل میکند و مسیر سفر به شمال را ۶۰ کیلومتر کاهش میدهد.
افتتاح این آزادراه مهم کشور، از عبور هزار خودرو و کاهش ۲۰ درصدی ترافیک ورودی کرج جلوگیری می کند. عوارض عبور از آزادراه تهران-شمال نیز در روزهای عادی ۲۰ هزار تومان و در روزهای پیک ترافیک ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.
بنابراین اگر نگوییم که همه نیازهای آادراهی و ریلی کشور تامین و برطرف شده اما از تلاش هایی که بخصوصی در طول ۵ سال گذشته در این زمینه صورت گرفته نباید غفلت کرد.