دکتر جمشید حاجتی دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی از ورود به عرصه دانشگاه های نسل سوم به عنوان چالش مهم حوزه علوم پزشکی یاد کرد و به ایسنا گفت: متاسفانه ما هنوز در زمینه شاخص‌های کیفی در پژوهش خوب نیستیم و جای فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد. وی گفت: در […]

دکتر جمشید حاجتی دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی از ورود به عرصه دانشگاه های نسل سوم به عنوان چالش مهم حوزه علوم پزشکی یاد کرد و به ایسنا گفت: متاسفانه ما هنوز در زمینه شاخص‌های کیفی در پژوهش خوب نیستیم و جای فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد. وی گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب به دلیل کمبود نیرو در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، اعم از پزشکی، حوزه‌های تخصصی و رشته‌های علوم پایه، عمده فعالیت دانشگاه‌ها به آموزش نیروها معطوف بود، به نحوی که تا اواسط دهه هفتاد به تدریج این کمبودها با افزایش ظرفیت‌هایی که ایجاد شد و همچنین تربیت نیروی انسانی که در این حوزه صورت گرفت، برطرف شد.

وی با اشاره به آغاز حرکت به سمت بنیان‌های پژوهشی از اواسط دهه هفتاد در دانشگاه‌ها گفت: حوزه آموزش و پژوهش دو حوزه  بسیار مرتبط با هم هستند بطوریکه اگر بخواهیم آموزش خوبی داشته باشیم باید به سمت پژوهش خوب برویم بنابراین دانشگاه بعد از اقدامی که برای رفع کمبود نیروهای علوم پزشکی انجام شد به تدریج به سمت تقویت بنیان ها در حوزه پژوهش رفتند و ساختارها شکل گرفت و در نهایت ایجاد مراکز تحقیقاتی ، پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها به تدریج نتایج نسبتا خوبی به بار آورد.

دبیر شورای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی گفت: رتبه ما در پژوهش در بین کشورهای منطقه به تدریج از اواسط دهه هفتاد سال ها شروع به ارتقا پیدا کرد و  در حال حاضر ما حداقل در شاخص های کمی در پژوهش جزو رتبه های برتر  در منطقه خاورمیانه و آسیای جنوب غربی هستیم و در آسیا نیز در برخی شاخص ها از کشورهای دیگری نظیر کشور کره عملکرد بهتری داشته ایم. وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش شاخص های کمی اهمیت زیادی ندارد و شاخص های کیفی بسیار مهم است افزود:  ارزیابی اینکه پژوهش ها چقدر می تواند منجر به برطرف کردن نیاز های جامعه و ایجاد ثروت و ارزش افزوده شود مساله بسیار مهمی است اما متاسفانه ما هنوز در شاخص های کیفی در پژوهش خوب نیستیم و جای فعالیت زیادی در این زمینه وجود دارد . حاجتی تصریح کرد: در سال های اخیر حرکت‌هایی برای ورود به دانشگاه‌های نسل سوم انجام شده است. البته ممکن است مانند دیگر کشورها در آغاز راه نتایج خوبی نداشته باشیم چرا که چالش های زیادی پیش رو داریم اما این حرکت به تدریج در حال انجام است.