زهرا ایرانشاهی / سالی که گذشت برای همه اهالی صنعت حمل ونقل و سایر صنایع، سالی توام با سختی بود. از فشار دور دوم تحریم ها گرفته تا شیوع کوید۱۹ و کاهش پروازها و نهایتا هم کاهش قیمت نفت، جملگی بر کاهش پروازها یا سخت شدنِ تامین قطعات هواپیما و یا کمبود بودجه […]
زهرا ایرانشاهی /
سالی که گذشت برای همه اهالی صنعت حمل ونقل و سایر صنایع، سالی توام با سختی بود. از فشار دور دوم تحریم ها گرفته تا شیوع کوید۱۹ و کاهش پروازها و نهایتا هم کاهش قیمت نفت، جملگی بر کاهش پروازها یا سخت شدنِ تامین قطعات هواپیما و یا کمبود بودجه در شرکت های هواپیمایی تاثیرات منفی زیادی گذاشت.
اگر بپذیریم که با هر سختی آسانی است و بالعکس، خواهیم دید که در همین اوضاع نابسامان اقتصادی، اتفاقات مهمی در صنعت رخ داده که ارتباط بیشتر با بخش خصوصی و شرکت ها و همچنین توانایی تامین بعضی از قطعات صنایع هوایی و (بیشتر) ریلی، از دستاوردهای بسیار مهم و ارزشمند همین روزهای سخت بوده است.
هواپیمایی هما در همین زمان توانست پروازهای حج سال گذشته را بدون هیچ اشکالی و به رغم سنگاندازیهایی که دولت عربستان در زمینه محدود کردن عملیات حج به چند پرواز کرده بود، انجام دهد. در همین زمان بود که هما موفق به جابهجا جایی ۳۰ میلیون مسافر، افزایش ناوگان هوایی و تربیت نیروهای متخصص و همچنین تامین بعضی از قطعات هواپیما کرد.
در مورد بحران جهانی کرونا نیز که همچنان مشغول دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم؛ همین ماه گذشته بود که گفتیم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با پروازی به دبی رفت تا در کمبود پروازهای خارجی مسافران ایرانی را از آنجا به کشور منتقل کند. پیشتر در مورد بازگرداندن دانشجویان ایرانی از ووهان چین هم همین کار را با رعایت حداکثری نکات بهداشتی کرده بود. در یک ماه گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی نیز به شرط داشتن فرم سلامت، مسافران ایرانی را می پذیرفتند و چنین اقداماتی کمک می کرد تا در شرایط رکود اقتصاد جهانی متاثر از شیوع ویروس کرونا که کشور ما را به دلیل شرایط تحریم اقتصادی بیشتر هم تهدید می کند، چرخ اقتصاد حمل ونقل هوایی به طور کامل نخوابد. در روزهای گذشته نیز هما برای انتقال دانشجویان مقیم سراسر دنیا به ویژه کشورهای اروپایی به وطن نیز با کسب مجوز از وزارت بهداشت و رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی، با انجام دو پرواز ویژه، هموطنان و دانشجویان ایرانی را از میلان به تهران بازگرداند.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حالا و در جهت حفظ اصول ایمنی و بهداشتی و رعایت دستورالعملهای صادره از سوی وزارت بهداشت جهت جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، در تمامی پروازهای خود بسته اقلام بهداشتی توزیع کرده است و این نوع رعایت بهداشت و تلاش برای بازگرداندن هموطنان به داخل کشور اگرچه در نظر و در این روزها، اقدامات عادی به نظر می رسند اما اگر بدانیم بسیاری از ایرلاینهای موفق دنیا این کارها را انجام نمی دهند و تلاششان فقط حفظ وضع موجود بوده، آنوقت اهمیت این اقدامات را متوجه خواهیم شد.
«جمله» در بخشهایی که نقد جدی به عملکرد شرکتها وارد بوده در یکی دو ماه گذشته، مطرح کرده است اما سعی میکند پس از بیانِ عیب و نقص ها، از هنر اهالی صنعت حمل ونقل نیز بگوید تا مخاطب، سراسر دچار ناامیدی یا امید واهی نشود.
این در حالی است که به رغم وجود تحریم های نفسگیر در هفته ای که گذشت، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» موفق به اصلاح و تقویت درب کابین خلبان هواپیمای فوکر F-۱۰۰ به منظور ارتقای سطح امنیت کاکپیت هواپیما نیز شد. قبل از اینکه ایران تحریم شود انجام بدون نقص پروازهای حج سال گذشته و همچنین تعمیر و نگهداری قطعات هواپیما امور ناممکن و وابسته به خارج، به نظر می آمد اما اگرچه قطعا تحریم ها فشار بسیاری وارد آورده و باید برچیده شود اما منجربه رشد صنایع داخلی نیز شده است.
وجود تحریمها موجب شد تمامی اقدامات تعمیراتی ناوگان فعال «هما» با اتکا بر پتانسیل و ظرفیتهای داخلی متخصصان مهندسی و تعمیرات «هما» انجام شود. در این راستا، متخصصان مهندسی و تعمیرات «هما» برای نخستین بار در کشور موفق شدند از طریق مهندسی معکوس سیستم، با تهیه دستورالعملهای مربوطهCockpit door ،Locking System و Door Monitoring را با موفقیت بر روی یکی از هواپیمای فوکر F-۱۰۰ «هما» نصب و راهاندازی کنند.
این اقدامات که در راستای اجرای الزامات آیوسا و تقویت کابین خلبان هواپیمای فوکر F-۱۰۰ در مواقع ضروری انجام شد، به مدد دانش و تلاش شبانهروزی متخصصان مهندسی و تعمیرات «هما» صورت گرفت؛ این در حالی است که تمامی اقدامات با دریافت تاییدیههای لازم از سوی مراجع ذیصلاح بر روی هواپیمای فوکر F-۱۰۰ انجام پذیرفت.
این در حالی است که مدیر عامل «هما» درباره گستردگی خدمات رسانی در ایام حج سال گذشته گفته بود: انجام موفقیتآمیز عملیات حج در سال جاری، فقط لطف خدا بود که با همدلی، هماهنگی و همراهی که در مجموعه «هما» ایجاد شد، به خوبی انجام شد. تورج دهقانی زنگنه در ادامه افزود: با تشکیل تیم عملیاتی در ایام حج اطمینان خاطر و یقین داشتم علاوه بر افزایش اعتبار «هما» موجب سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز می شویم که خدا را شکر این امر تحقق یافت.
این در حالی است که از دستاوردهای مهم و اخیر هما، علاوه بر افزایش پروازهای داخلی و خارجی و رشد سطح کیفیِ خدمات که در ادامه خواهد آمد، میتوان به امدادرسانی به حادثه سیل سیستان و بلوچستان اشاره کرد. مدیرعامل هواپیمایی هما پس از بروز سیل در استان هرمزگان به این استان سفر کرد و از نزدیک در جریان مایحتاج هموطنان سیل زده و انجام درست پروازها به آن مقصد قرار گرفت.
درواقع اقدامات هما برای افزایش پروازهای داخلی و بین استانی نیز در چند ماه گذشته چشمگیر بوده است. این شرکت پس از دستیابی به سود عملیاتی، روند گسترش پروازها را آغاز کرد. ایران ایر در آبان ماه سال گذشته، اقدام به برقراری ۸ مسیر جدید پروازی در داخل کشور و افزایش پروازها در مسیرهای خارجی کرد. در برنامه جدید ایران ایر، هواپیماهای این شرکت ۶ استان تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، سمنان، یزد، خراسان رضوی و لرستان را به یکدیگر متصل می کنند، و این یعنی در این اقدام هم توجه به مناطق کمتر برخوردار کشور و هم افزایش سودآوری «هما» مدنظر قرار گرفته است.
البته از این نکته نباید غفلت کرد که هواپیماهای برجامی، نقش مهمی در گسترش پروازهای «هما» داشتند. درواقع برجام توانست پنجره ای برای خرید هواپیماهای نو را به سوی کشور باز کند. هرچند فرصت پیش آمده پس از اجرای این قرارداد بین المللی کوتاه بود، اما ایران ایر توانست از این فرصت برای گسترش ناوگان خود استفاده کند. از جمله خریدهای «هما» پس از برجام، می توان به ۱۳ فروند هواپیمای ATR۷۲-۶۰۰ اشاره کرد، پرنده هایی که با عنوان «هواپیمای منطقه ای» از آن یاد می شود و با ظرفیت حمل ۷۲ مسافر، گزینه مناسبی برای برقراری پروازهای کوتاه در فرودگاه های کوچک کشور به شمار می رود.
اما ۸ مسیر جدید داخلیای که توسط هما و در دو سه ماه گذشته برقرار شده، شامل برقراری پرواز مشهد-سمنان-مشهد با استفاده از شاپرک های هما است که یک روز در هفته انجام می شود. از سرگیری پرواز هما به فرودگاه پارس آباد مغان که سه شنبه ها انجام می گیرد نیز یکی از این پروازها است. اتصال شهرهای اصفهان و رامسر و افزایش پروازها در مسیرهای فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مقصد رشت و ساری، از دیگر برنامه های ناوگان ATR ایران ایر برای گسترش پروازهاست.
البته سایر هواپیماهای ایران ایر نیز در گسترش پروازهای این شرکت نقش ایفا می کنند. انجام یک پرواز هفتگی در مسیر زاهدان-گرگان-زاهدان، دو پرواز هفتگی در مسیر تبریز-اصفهان-تبریز، دو پرواز هفتگی به مقصد سبزوار، یک پرواز هفتگی در مسیر یزد-مشهد-یزد و سه پرواز هفتگی از تهران به مقصد خرم آباد از دیگر برنامه های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای افزایش پروازهای داخلی است و همانطور که پیداست، در این برنامه اتصال پایتخت به مراکز استان ها و اتصال استان های مختلف کشور به یکدیگر مدنظر قرار گرفته است.