زهرا ایرانشاهی / نشست بررسی آخرین وضعیت طرحهای حملونقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مسائلی که حلقه اتصال توسعه مترو در تهران و توسعه کلی حمل ونقل ریلی به منظور ریلپایه شدن کلانشهرها و شبکه برون شهریِ ریلی هستند، در این جبسه بررسی شدند. می […]
زهرا ایرانشاهی /
نشست بررسی آخرین وضعیت طرحهای حملونقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مسائلی که حلقه اتصال توسعه مترو در تهران و توسعه کلی حمل ونقل ریلی به منظور ریلپایه شدن کلانشهرها و شبکه برون شهریِ ریلی هستند، در این جبسه بررسی شدند. می توان گفت که توسعه خطوط ریلی در این مبحث و همچنین توسعه قطارهای حومه ای که در همین نشست به آن پرداخته شده است، از مهمترین مباحث مطروحه در توسعه و رشد صنعت پرمنفعت ریلی است.
این در حالی است که توسعه قطارهای حومهای با توجه به وسعت پایتخت و ضرورت دسترسی به شهرهای اقماری و شهرهای جدید، ضرورتی است که نمی توان نسبت به توسعه آن کم توجه بود. مزیت رقابتی این نوع قطارها این است کهبه دلیل شرایط خاص مانند سرویس دهی مستمر در طول روز، فواصل ایستگاهی، سطح خدمات و نوع مسافران دارای جایگاه خاصی در مودهای حمل و نقل ریلی است؛ به طوریکه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، عمده مسافران با هدف اشتغال و تحصیل از آن بهره میگیرند.
بنابراین بررسی روند شکل گیری و فعالیت این حوزه از شقوق حمل ونقلی در کشورهای پیشرو در زمینه حمل و نقل ریلی شامل (مترویی، حومه ای و بین شهری) نشان میدهد که این کشورها با منطق حاکم بر توسعه و مدیریت، راه آهنهای ملی خود را متولی راه اندازی و ایجاد این حوزه کردهاند و چنین روندی در کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا، بلژیک، آلمان و ایتالیا قابل مشاهده است.
این در حالی است که مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست، با تاکید بر توسعه ناوگان حملونقل مسافری حومهای گفت: هدفگذاری این است که با افزایش سهم حمل و نقل ریلی حومهای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیستمحیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جادهای و همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفهجویی آن برداریم.
سعید رسولی در خصوص ارزیابی خود از توسعه پنج محور ریلی خروجی استان تهران اعلام کرد: برنامه و سیاستگذاری روشنی برای توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران انجام شده و در دست اجرا قرار گرفته است که در جلسات مستمری که از این پس با مجموعه استانداری تهران داریم اینکار را به جد و با سرعت دنبال خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه جلسه خوبی با مجموعه استانداری تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: در تهران علاوه بر تمامی مزیت هایی که حمل و نقل ریلی دارد، حمل و نقل ریلی حومه ای بسیار حائز اهمیت است و برنامه های خاصی برای آن دنبال می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون سفر حومهای در تهران اتفاق می افتد. در حوزه ریل از ۷۰۰هزار سفر ریلی حومه ای در تهران در سال ۹۳، هم اکنون به رقم ۵.۷ میلیون سفر رسیده ایم، اما این رقم با۸۰۰ میلیون سفر اختلاف فاحشی دارد و باید تلاش کرد تا سهم ریل از حملونقل حومهای افزایش یاد. این ضعف بزرگی است که باید با استعدادهایی که برای توسعه حمل و نقل حومه ای در تهران داریم آن را به میزان قابل قبولی برسانیم.
به گفته رسولی، امروز در مسیر شرق و غرب تهران دو خط فعال و گرم وجود دارد که دو خط دیگر در حال احداث است که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین، سال گذشته و در دو ماه ابتدایی سال، تولیدات ناوگان ریلی داخلی به بهره برداری رسید و این پتانسیل برای تولید ناوگان در کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: توافقی با ایران خودرو و یکی از شرکت های تولیدکننده واگن انجام شده است تا اتوبوس های ریلی تولید شوند. بنابراین ظرفیت تولید ناوگان ریلی داخلی وجود دارد.
رسولی تصریح کرد: هدفگذاری ما این است که با افزایش چشمگیر سهم حمل و نقل ریلی حومه ای مسافری گامی موثر در کاهش آلایندگی زیست محیطی کلانشهرها به ویژه تهران، کاهش تلفات و تصادفات جاده ای و همچنین کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی سوخت برداریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، گفت: امید است با همکاری مناسبی که بین راه آهن و مجموعه استانداری ایجاد می شود و همچنین پروژه های مناسبی که در همین مدت سال گذشته به بهره برداری رسیده و در حال انجام است چشم انداز مناسبی برای توسعه حمل و نقل ریلی تهران ایجاد کنیم.
حمل و نقل ریلی غرب استان تهران توسعه مییابد
استاندار تهران ضمن تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران از ضرب الاجل یک هفته ای برای ارزیابی فاز یک مطالعات آن در شورای ترافیک استان خبر داد.
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران امروز ۸ خردادماه در حاشیه بررسی آخرین وضعیت طرح های حمل و نقل ریلی استان تهران در محل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: نشست امروز با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایرانی، فرصت مناسبی بود که به اتفاق فرمانداران شرق و غرب استان برای توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران، گفتگو کنیم.
استاندار تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت حمل و نقل ریلی در حمل بار و مسافر و ارزش افزوده ای که حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی، کاهش تصادفات جاده ای و همچنین صرفه جویی وقت دارد، جلسه برگزار شد و راجع به توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران گفتگو شد. مقرر شد در محور تهران-گرمسار که شامل شهرستان های ری، ورامین، قرچک، پیشوا نسبت به افزایش خطوط اقدام شود.
محسنی بندپی افزود: مسائل و مشکلاتی را در احداث زیرگذر و روگذر محور تهران-گرمسار با معارضان داریم که مقرر شد تا اعمال قوانین بستر برای پیمانکاران راه آهن و رفع مشکلات توسط شهرداران انجام شود.
وی با اشاره به اینکه بستر برای پیمانکاران راه آهن برای انجام کار در محور تهران-گرمسار فراهم می شود، گفت: مقرر است تا شهرداران با شرکت راه آهن و پیمانکاران همکاری لازم را داشته باشند. همچنین، مقرر شد تا نقشه هایی که توسط کارشناسان و مشاوران راه آهن طراحی شده بود به سرعت اجرایی شود. بدین معنا، تعیین شد تا یکشنبه هفته آینده کارشناسان تام الاختیار راه آهن و استانداری نسبت به فراهم کردن بستر اجرای کار اقدام کنند.
استاندار تهران در خصوص حمل و نقل ریلی غرب استان و توسعه آن اعلام کرد: هم اکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان تهران سکونت دارند. همچنین، بر اساس آماری که حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است روزانه در غرب تهران ۶۴۰ هزار رفت و آمد خودرویی انجام می شود. برای توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران، نقشه ها و مطالعات فاز یک انجام شده و قرار شد به استانداری ارایه شود تا با همکاری مجموعه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به جذب سرمایه گذار اقدام شود.
وی تصریح کرد: دولت از روش های جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران استفاده می کند. بنابراین مقرر شد تا هرچه سریعتر با ارزیابی فاز یک مطالعات و طرح آن در شورای ترافیک استان و تصویب آن، زمینه جذب سرمایه گذار فراهم شود.