آرمان بیات- کارشناس هوانوردی/ امروزه نقش صنعت هوانوردی و فرودگاهی در توسعه پایدار منطقه ای و فرامنطقه ای کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. نقشی انکار ناپذیر در تولید ناخالص داخلی، توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که هر یک از آن ها می تواند مولد و محرک چرخه مدیریت و اقتصاد و نهایتاً […]
آرمان بیات-
کارشناس هوانوردی/
امروزه نقش صنعت هوانوردی و فرودگاهی در توسعه پایدار منطقه ای و فرامنطقه ای کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست. نقشی انکار ناپذیر در تولید ناخالص داخلی، توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که هر یک از آن ها می تواند مولد و محرک چرخه مدیریت و اقتصاد و نهایتاً تولید در دو بعد صنعت و خدمات باشد.
باورهای سیاسی ممالک توسعه یافته یا در حال توسعه، حمل و نقل را چون آبِ مایه حیات، موثر در توسعه و تداوم حیات اقتصادی می داند و در این میان حمل و نقل هوایی با محور مدیریت زمان و هزینه فرصت ، نقشی انکار ناپذیر در بستر توسعه یاد شده دارد. در روزهای اخیر و با توجه به افتتاح مقدماتی باند و سطوح پروازی فرودگاه رامسر، نشانههایی از فرصتهای تبلور منطقهای مبرهن گردید که همراه با ظرفیتهای بالقوه موجود و تصویب طرح مناطق سه گانه آزاد تجاری در مجلس شورای اسلامی و تعیین منطقه غرب استان با محور شهرستان نوشهر به عنوان منطقه آزاد تجاری و گردشگری، نقش دو فرودگاه رامسر و نوشهر به عنوان دو بال اصلی سرعت توسعه و تحقق کیفی مصوبه اخیر و استفاده بهینه از فرصت های حاکم، غیر قابل کتمان است.
فرودگاه رامسر که پیش از این مفتخر به لقب زیباترین فرودگاه کشور بوده و زین پس فرودگاهی ساحلی نیز شناخته می شود، با قدمتی بیش از نیم قرن در فعالیتهای فرودگاهی و خدمات هوانوردی، از قدیمیترین فرودگاههای غیر نظامی و تجاری ایران محسوب می شود که در طول این دوره، نگاه حاکم بر آن صرفاً به عنوان فرودگاهی برای رفع نیاز زنجیره سفر بوده است که شرکت هواپیمایی ملی وقت و یا جمهوری اسلامی و همین طور شرکت هواپیمایی پارس تا پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات پروازهای برنامه ای را ارائه می کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با نگاه توسعه خدمات عمومی به مناطق کمتر برخوردار، شرکت هواپیمایی آسمان نقش موثری در حیات این فرودگاه داشته است.
با توجه به سیاستهای تحول محوری مستند در برنامههای توسعه کشور و افق چشم انداز و توجه به فرصتهای رشد اقتصادی منطقه بر پایه توسعه گردشگری، با هدف امکان سازی برقراری شبکه پروازی جدید و افزایش ظرفیت عرضه و پذیرش صندلی پرواز بیشتر در هر فرکانس پروازی، طرح توسعه فرودگاه رامسر، از بزرگترین طرحهای عمرانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ، کلید زده شد. فارغ از چگونگی اجرای برنامه توسعه و نقدهای احتمالی که در حوصله این یادداشت نیست، فرودگاه رامسر واقع در عروس شهرهای ایران عزیز و در نزدیک ترین حد فاصله کوه و دریا و طبیعی ترین جغرافیا، بر مزیتهای رقابتی آن به نسبت سایر فرودگاهها و دیگر مناطق شهری افزوده است که این امر نشان از نقش استراتژیک فرودگاه در فرصتهای متولد شده جدید در منطقه دارد.
در نظام طبقه بندی اقتصادی، فرودگاه رامسر فرودگاهی منطقه ای است که برنامه توسعه کسب و کار فرودگاهی آن نیز باید بر اصل منطقه ای تبیین گردد و این برنامه فرودگاه را به عنوان قطب شبکه پروازهای کوتاه و میان برد، مطرح خواهد کرد. بنابراین با توجه به افزایش شرکتهای هواپیمایی و مشخصاً رشد ناوگان منطقه ای و کوتاه برد ، به طور حتم فرودگاه رامسر به عنوان درگاه اقتصاد گردشگری شمال کشور، در بسته توسعه شبکه پروازی و رشد فرکانس پرواز شرکت های هواپیمایی قرار خواهد گرفت که نقش دیپلماسی اقتصادی، مدیریت منطقهای و استفاده هوشمند و هدفمند از زیرساخت شهری، در تحقق شکوفایی آن اجتناب ناپذیر است. حال اراده ملی در توسعه مناطق کشور و به طور مشخص در حوزه هوانوردی و فرودگاهی و توجه به تاثیر آن در رشد اقتصاد صنعتی و خدماتی ، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را بر آن داشت تا نسبت به بهسازی زیربنایی، شناسایی ظرفیتهای بهره ور و ارتقا فرصتهای خدمات با درک زنجیره ارزش و اثر گذاری القایی در دیگر بخشها و در مسیر سیاستهای توسعه اندیشی ملی و برخواسته از بطن اسناد فرادستی، اقدام نماید.این فرودگاه می تواند به عنوان نماد و قلب تپنده توسعه شهری و منطقهای قلمداد شود که خود موتور محرک اقتصاد در سیاستهای توسعه محور منطقه مرکزی شمال کشور بوده و نقشی استراتژیک در تبلور منطقه آزاد تاسیس شده دارد. این شهر زیبا به دلیل موقیعت سوق الجیشی خاص که با ۸۰ کیلومتر از دو سمت غربی و شرقی، از اصلیترین دسترسی جنوبی رشته کوههای البرز و استانهای همجوار و کریدور جنوب به شمال دور مانده است تنها با درگاه هوایی می تواند از مسیر توسعه جا نماند و آن جز توجه به فرودگاه رامسر و ایجاد بستر توسعه مسیرهای هوایی حاصل نمی شود که این راهبرد نه تنها شهرستان رامسر که مناطق غربی استان مازندران و شرقی استان گیلان با مجموع جمعیت ۷۴۰ هزار نفری را تحت تاثیر مستقیم قرار میدهد.
لذا نیمی از برنامه توسعه فرودگاه رامسر با احداث باند و تطویل سطوح پروازی و طراحی نظام عملیات هوانوردی جدید پیموده شده است و تحقق کیفی و کمی چشم انداز اثر گذار بر توسعه منطقه، در توسعه نیمه دوم فرودگاه و همان تصویب طرح جامع، افزایش ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر با بهسازی و توسعه ترمینال، ساختمان تکنیکال بلاک، ارتقا دستگاه های ناوبری وکمک ناوبری و رفع موانع حریم باند نهفته است که این امر نیز با همدلی مسئولان منطقه ای و اراده جهادی در سطوح عالی و ملی کشور به طور یقیین دست یافتنی است.