وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در این دیدار بر توسعه روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد و در این زمینه گفت: یکی از موانع موجود در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور مربوط به محدودیتهای بانکی است و ما هم به دلیل تحریمهای موجود، محدودیتهای طرف آذربایجانی را درک میکنیم، اما میتوانیم در حد لازم و با سهلگیری در برخی زمینهها به توسعه روابط تجاری بین دو طرف کمک کنیم.
همتی با اشاره به حضور یک بانک ایرانی در جمهوری آذربایجان گفت: اگر همانگونه که امکان همکاری با شخصیتهای حقیقی وجود دارد برای شخصیتهای حقوقی نیز امکان همکاری به وجود بیاید، میتواند به توازن و متعادل کردن روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.
وزیر اقتصاد کشورمان جهش و توسعه روابط تجاری بین دو کشور را منوط به حل مشکلات بانکی دانست و افزود: با توجه به روابط مناسب میان جمهوری اسلامی ایران، کشور روسیه و جمهوری آذربایجان، میتوانیم از امکانات موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نیز استفاده کنیم.اما علیرغم تلاشهای ایران، ديروز نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتوگو با خبرنگار ایلنا از مانعتراشیهای جمهوری آذربایجان در تجارت ایران و روسیه خبر داد.آذربایجان در بازار روسیه رقیب ایران است و این رقابت در صادرات محصولات کشاورزی شدت بیشتری دارد و حالا خاک رقیب، مسیر ترانزیت کالا به بازار مستعدی مانند روسیه است، علاوه بر ایران ترکیه نیز در بازار روسیه رقیب ایران محسوب میشود با این تفاوت که ترکیه برای آذربایجان حکم یک پدرخوانده را دارد بنابراین رفتار تبعیضآمیز آذربایجان در ارتباط با همسایگان خود برای عبور از خاک این کشور اکنون به قدری برجسته شده که حتی خود روسها هم به آن اذعان دارند و این گونه ضعف روابط دیپلماتیک به طور جدی بر تجارت ایران با روسیه تاثیرگذار بوده است. این شرایط راهکار موثر این است که ایران برای نفوذ بیشتر به بازار روسیه حمل دریایی را تقویت کند و از انواع شناورهای رو رو و لاینر و حتی حمل هوایی سیستم لاجستیک خود را تقویت کند و بر رقبا غلبه داشته باشد با این حال اکنون وضعیت تردد کشتیها و نحوه نرخگذاری آنها نابه سامانیهای قابلتوجهی دارد. روسیه در سال ۷۰۰ میلیارد دلار با جهان تجارت دارد و سهم ایران از صادرات به این کشور تنها یک میلیارد دلار است و در این شرایط متاسفانه سازمان توسعه تجارت همکاری لازم را با بازرگانان ندارد و کیفیت عملکرد مدیران در این سازمان با اعضای اتاقهای مشترک از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. کارشناسان معتقدند اگر بخش زیادی از تکیه ایرانیها برای رسیدن به خاک روسیه مسیر ترانزیت آذربایجان نباشد این کشور با توجه به هزینهای که بابت ترانزیت از ماشینهای ایرانی میگیرد مدارای بیشتری خواهد داشت.
- نویسنده : ملیحه منوری-سردبیر