هیئتی از کمیسیون امینت ملی به خوزستان می‌رود
هیئتی از کمیسیون امینت ملی به خوزستان می‌رود

  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیئتی از این کمیسیون به خوزستان در هفته جاری خبر داد. ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته جاری سفری به خوزستان خواهد داشت تا مسائل و مشکلات این استان را بررسی […]

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیئتی از این کمیسیون به خوزستان در هفته جاری خبر داد.
ابراهیم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیئتی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته جاری سفری به خوزستان خواهد داشت تا مسائل و مشکلات این استان را بررسی کند.
به گفته وی گزارشی از این سفر به کمیسیون امنیت ملی داده خواهد شد.
طی روزهای گذشته مشکلات پیش آمده در تأمین آب استان خوزستان باعث نارضایتی مردم این استان شده است که در راستای حل آن رئیس کمیسیون انرژی مجلس با مأموریت رئیس مجلس در این منطقه حضور پیدا کرد و اخیرا هم معاون اول رئیس جمهور به استان خوزستان سفر کرد.

تبریک سفارت ایران در ژاپن در پی کسب مدال طلا در رشته تیراندازی
سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو در پیامی توییتری کسب مدال طلا در رشته تیراندازی را تبریک گفت.
سفارت کشورمان در ژاپن در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت:
‏کسب مدال طلای جواد فروغی ورزشکار تیراندازی کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران را به قهرمان پر افتخار کشورمان، جامعه ورزشی و ملت شریف ایران تبریک عرض می کنیم.
فروغی متشکرییییییم!
سفارت ژاپن در ایران همچنین در توییتی دیگر، کسب مدال طلا تیراندازی توسط فروغی در المپیک توکیو را به ایرانیان تبریک گفت.
سفارت ژاپن در ایران در این پیام عنوان کرد: کسب مدال طلا توسط جواد فروغی در رشته تیراندازی را در المپیک توکیو ۲۰۲۰ به همه ایرانیان تبریک می گوییم.

ورود ناوهای سهند و مکران به سنت‌پترزبورگ
ناوهای سهند و مکران از یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وارد سنت پترزبورگ شدند.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اعلام این خبر افزود: دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی کشورمان هم به دعوت وزیر دفاع روسیه در راس هیات نظامی در مراسم رژه نیروی دریایی این کشور در سوم مرداد در سنت پترزبورگ حضور خواهد یافت.
وی گفت: دریادار خانزادی در حاشیه این مراسم با مقامات عالی رتبه نظامی و دفاعی روسیه و همتایان خود از کشورهای شرکت کننده دیدار و ملاقات خواهد کرد.
رژه اصلی نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ روز یکشنبه ۲۵ جولای ( سوم مرداد) برگزار می شود.

ایران از محورهای رایزنی وزیر خارجه آمریکا
در هند و کویت
وزیر امورخارجه آمریکا قرار است در هفته جاری به هند و کویت سفر کند. مقامات آمریکایی می‌گویند که او در جریان دیدارهایش با مقامات این کشورها درباره ایران نیز رایزنی خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری هیل، آنتونی بلینکن وزیرامورخارجه آمریکا روز دوشنبه واشنگتن را به مقصد دهلی نو ترک خواهد کرد تا در جریان اولین سفر خود به هند با نخست وزیر و وزیر امورخارجه این کشور دیدار کند.
بلینکن سپس قرار است دو روز بعد، یعنی چهارشنبه به کویت سفر کند و با مقامات ارشد این کشور ملاقات کند. موضوعات منطقه ای، ازجمله ایران و یمن از محورهای مهم رایزنی های او در جریان این سفر اعلام شده است.
وی علاوه براین قرار است درباره مسائل مهم بین المللی، شامل همه گیری کرونا، تغییرات آب و هوایی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بحث و گفت وگو کند.

مذاکرات پاشنه آشیل دولت رئیسی خواهد بود
ابطحی مخالفان مذاکرات در داخل و سخت گیری های خارجی ها به تیم مذاکره کننده رئیسی را پاشنه آشیل دولت سیزدهم دانست.
محمدعلی ابطحی در پاسخ به این پرسش که مهم ترین چالش دولت سیزدهم در صد روز اول چه خواهد بود، اظهار کرد: من فکر می کنم سیاست خارجی و مشکلاتی که در این حوزه داریم، مثل تحریم ها؛ اولین و مهم ترین معضل دولت آقای رئیسی است. طبیعتا ادامه مذاکرات خیلی سخت تر و دشوارتر از دوران دو دولت تدبیر و امید خواهد بود.
وی ادامه داد: از طرفی هواداران آقای رئیسی به مذاکرات نقد دارند و از طرفی سخت گیری های بیشتری برای دولت او از طرف خارجی ها می شود. همچنین باید گفت دولت برای پیشبرد اهدافش به مذاکرات حوزه بین المللی نیاز دارد. این موضوع پاشنه آشیل دولت بعدی خواهد بود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از این جهت مذاکرات برای سیاست داخلی مهم است که نیروهای داخلی به کار نیاز دارند، تولیدات داخلی نیازمند سرمایه هستند، بسیاری از سرمایه های کشور بلوکه شده اند؛ پس اولین قدم باید رفع این مشکلات زنجیره ای باشد.
وی افزود: همه کارشناسان مسائل اقتصادی و سیاسی می دانند که باید تحریم ها کم شود. این کار پیچیدگی خاص خود را دارد.
ابطحی همچنین گفت: چالش دوم دولت آتی بحث کرونا است. به دلیل موج های متعددی که این بیماری در کشور ما به راه انداخته حل این معضل خواست همه مردم است. همین امروز همه می دانند که بلبشویی که در واکسن زدن افتاده منجر به ناراحتی مردم شده است.
وی افزود: همه این مسائل بحث های جدی است که به تدبیر و دانش نیاز دارد. من این دو چالش را اصلی ترین موضوعات می دانم و معتقد هستم اگر دولتی موفق به حل این مشکلات باشد بقیه امور و مسائل جاری را برطرف می کند.
این فعال سیاسی گفت: به دلیل نبودن مخالف های داخلی و قدرت پنهان مسیر حرکت دولت رئیسی سریع تر و راحت تر خواهد بود.
ابطحی در پایان در پاسخ به این پرسش که نقش کابینه دولت سیزدهم در سامان دادن به این چالش ها چه خواهد بود، گفت: من کابینه فوق العاده ای را پیش بینی نمی کنم. حدس می زنم کابینه کاملا از درون جبهه اصولگرایی و مجموعه حامیان آنان انتخاب می شود. شاید نقطه مشترک همه اعضای کابینه این باشد که تازه نفس هستند. در کل خیلی به این کابینه بد بین نیستم. در سال های اول می توانند شرایط را مدیریت کنند. اما باید بدانند بحران ها خود را بعد از یک سال نشان خواهند داد.

قدردانی عراقچی از ژاپن
معاون سیاسی وزارت امورخارجه، پس از ورود اولین محموله از قریب به ٣ میلیون واکسن کرونای اهدایی دولت ژاپن به ایران، از دولت و ملت این کشور تشکر کرد.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، پس از ورود اولین محموله از قریب به ٣ میلیون واکسن کرونای اهدایی دولت ژاپن به ایران، در صفحه توییتر خود به زبان ژاپنی نوشت:
از دولت و ملت ژاپن صمیمانه متشکریم.
عراقچی پیش از این طی سال های ١٣٨۶ تا ١٣٩٠ سفیر ایران در ژاپن بوده است. ایران در زمان زلزله و سونامی وحشتناک سال ١٣٩٠ در فوکوشیما ژاپن کمک های انسان‌دوستانه به ژاپن ارسال کرده بود.