اخذ مالیات از مواد خام پتروشیمی‌ها در حال تدوین است
اخذ مالیات از مواد خام پتروشیمی‌ها در حال تدوین است

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: وزارت صمت با همکاری وزارت اقتصاد در حال تدوین یا احصای کالا‌های خام و نیمه خامی است که شمولیت مالیاتی آن‌ها متفاوت است. محمود علیزاده با اشاره به دریافت مالیات از مواد خام و نیمه خام پتروشیمی ها که در قانون بودجه ۱۴۰۰ مشمول مالیات شده اند، اما هنوز لیست […]

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: وزارت صمت با همکاری وزارت اقتصاد در حال تدوین یا احصای کالا‌های خام و نیمه خامی است که شمولیت مالیاتی آن‌ها متفاوت است.
محمود علیزاده با اشاره به دریافت مالیات از مواد خام و نیمه خام پتروشیمی ها که در قانون بودجه ۱۴۰۰ مشمول مالیات شده اند، اما هنوز لیست این مواد از سوی وزارت صمت اعلام نشده است، اظهار کرد: وزارت صمت بر مبنای بند ۳ تبصره ۶ قانون بودجه، با همکاری وزارت اقتصاد در حال تدوین یا احصای کالا‌های خام و نیمه خام است که شمولیت مالیاتی آن‌ها متفاوت است، لازم است که به تصویب هیئت دولت برسد و بر مبنای آن معافیت مالیاتی صادرات کالا‌های خام و نیمه خام بر مبنای اقلامی که به موجب این آیین نامه تعیین و احصا می‌شود، تعیین شود.
او افزود: برخی از این‌ کالاها شامل مواد نفتی شامل معافیت مالیاتی نمی شوند. مواد نیمه خام هم به همین صورت است و درصد معافیت‌های آن‌ها متفاوت خواهد بود.
علیزاده در پاسخ به اینکه آیا از ابتدای سال تا کنون مالیاتی از پتروشیمی ها در خصوص مواد خام و نیمه خام اخذ شده است، بیان کرد: به موجب ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم اخذ مالیات را داریم که قبل از قانون بودجه نیز مالیات آن‌ها دریافت می شد. در حال حاضر صرفا بحث یکسری کالا‌هایی است که هنوز احصا نشده اند.
او در ادامه تصریح کرد: صادرات یا منتج به درآمد می‌شود یا نمی‌شود. اگر منتج به درآمد شود و مشمول این قانون شود، از آن مالیات اخذ خواهد شد. البته به غیر از این قانون، قوانینی مانند قانون برنامه توسعه ششم، ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم و قانون احکام دائمی را نیز داریم که بر مبنای آن ها اکنون همان مالیات را اخذ می‌کنیم.
این مقام مسئول گفت: مالیات به عنوان هزینه نیست. مالیات نسبت به درآمد‌هایی که توسط فغال اقتصادی یا واحدهای اقتصادی کسب شده است، بخشی از آن به عنوان مالیات مطالبه می‌شود.

اعلام سود سرمایه گذاری های بیمه های زندگی بیمه ایران برای سال های ۹۳ تا ۹۸
بازدهی مجموع سرمایه گذاری ها بیمه های زندگی بیمه ایران‏ برای سال های ۹۳ تا ۹۸‏ و به تبع آن سود مشارکت بیمه گذاران بیمه های زندگی بیمه ایران که بزودی در حساب های بیمه گذاران اعمال می شود، به تفکیک اعلام شد.
با توجه به تاکیدات سید مجید بختیاری مدیرعامل بیمه ایران مبنی بر تعیین تکلیف سود مشارکت بیمه گذاران بیمه های زندگی بیمه ایران طی سال های ۹۳ تا ۹۸، بنا به اعلان ‏مدیریت بیمه های اشخاص، براساس محاسبات فنی انجام شده وبررسی بازدهی سرمایه گذاری های انجام شده بیمه های زندگی، بازدهی مجموع سرمایه گذاری ها از محل حق بیمه های این بیمه نامه ها در پایان سال ۱۳۹۳معادل ‏۲۱٫۲ درصد بوده است.
همچنین، مدیریت سرمایه گذاری و امور مجامع بیمه ایران، میزان بازدهی سرمایه گذاری های انجام شده از محل بیمه های زندگی ‏در سال ۹۴ را معادل ۱۶٫۸ درصد، در سال ۹۵ معادل ۱۴٫۱ درصد، در سال ۹۶ معادل ۱۱٫۳ درصد، در سال ۹۷ معادل ۱۵٫۹ درصد و در سال ۹۸ را معادل ۲۷٫۱ درصد پیش بینی کرده که پس از تصویب و محاسبه دقیق مبالغ، سود مشارکت در منافع بیمه های زندگی برای سال های ۹۳ تا ۹۸ براساس نرخ ‏های بازدهی ‏اعلام شده‏ در حساب ذی نفعان اعمال وکارسازی شد.
کارشناسان، موفقیت بیمه ایران در کسب سودهای حاصل شده را در شرایط ناشی از تحریم های سنگین و ظالمانه و بحران اقتصادی، طراحی متمایز بیمه زندگی، تلاش و پشتکار شبکه ‏فروش شرکت سهامی بیمه ایران و نیز مرهون پشتیبانی های مدیران و کارشناسان شرکت بیمه ایران ارزیابی می کنند.

پیام تبریک مدیرعامل بیمه سینا به مناسبت روز خبرنگار
دکتر رضا جعفری، مدیرعامل بیمه سینا با صدور پیامی، فرا رسیدن روز خبرنگار را به اصحاب رسانه، تبریک و تهنیت گفت.
متن پیام وی به شرح زیر است:
بی‌تردید یکی از نیازهای مهم امروز کشور ما در تمامی بخش‌ها مخصوصاً در بخش اقتصادی، «شفافیت» است و مهمترین عنصر ایجاد شفافیت در جامعه قطعاً اصحاب رسانه و خبرنگاران هستند.
به پاس قدردانی از زحمات اصحاب رسانه فرصت را غنیمت شمرده و فرارسیدن ۱۷ مردادماه و روز خبرنگار را حضور تمامی خبرنگاران عزیز و اهالی محترم رسانه تبریک و تهنیت عرض کرده و سلامتی و موفقیت شما عزیزان را در سایه عنایت پروردگار آرزومندم.

۳۱ مرداد پایان فرصت ایفای تعهد ارزی صادرکنندگان در سال ۹۸
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: صادرکنندگان تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۹۸ اقدام کنند.زادبوم صادرکنندگان تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۹۸ اقدام کنند.
در متن ابلاغیه زادبوم که نسخه‌ای از آن به صورت اختصاصی در اختیار اکسپورتنا قرار گرفته آمده است:
روسای محترم سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور
احتراما با عنایت به درخواستهای مکرر صادرکنندگان در خصوص افزایش مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سالهای ۹۷ و ۹۸ از یک سو و همچنین ضرورت مساعدت با جامعه صادرکنندگان در جهت تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی از سوی دیگر، بر اساس موافقت کمیته اقدام ارزی مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۹۸ تا پایان مردادماه سال جاری تمدید گردید.
لذا صادرکنندگان تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادرات سال ۹۸ اقدام کنند.