ایران در کشاکش یک جنگ تمام عیار!
ایران در کشاکش یک جنگ تمام عیار!

مائده مطهری زاده کرونا با سویه دلتا در پیک پنجم به شدت در ایران می‌تازد و با قدرت و سرعت هرچه تمام‌تر قربانی می‌گیرد، با خلق تصاویر و صحنه‌هایی جانکاه از بیمارستان‌های لبریز از بیمار و حجم عظیم بیماران در بیمارستان‌های صحرایی و با ترافیک آمبولانس‌ها برای تحویل بیماران بدحال کرونایی به بیمارستان و یا […]

مائده مطهری زاده
کرونا با سویه دلتا در پیک پنجم به شدت در ایران می‌تازد و با قدرت و سرعت هرچه تمام‌تر قربانی می‌گیرد، با خلق تصاویر و صحنه‌هایی جانکاه از بیمارستان‌های لبریز از بیمار و حجم عظیم بیماران در بیمارستان‌های صحرایی و با ترافیک آمبولانس‌ها برای تحویل بیماران بدحال کرونایی به بیمارستان و یا دردناک‌تر، با خروج اجساد و تحویل آنها به آرامستان‌ها! برخی استان‌ها تعداد بسیار زیاد اجساد جانباختگان در بازه زمانی بسیار کوتاه، دست‌اندرکاران را مجبور به حفر گورهای دسته جمعی کرده است، از جمله در کرمان، با افزایش تعداد فوتی‌های کرونا و پر شدن گنجایش آرامستان قدیمی شهر باعث شد تا دفن اموات در دامنه کوه صاحب‌الزمان انجام شود. جایی که پارک جنگلی پردیسان قائم این شهر قرار دارد و گزارش‌ها حاکی است که هر روز درختان بیشتری از این جنگل قطع و به جای آن قبر کنده می‌شود!

مازندران به رنگ سیاه!
در میان همه استان‌های کشور، مازندران با بیشترین آمار مرگ‌ومیرهای کرونایی به نسبت جمعیت روبه‌روست؛ به گونه‌ای که تعداد فوتی‌ها طی چند روز متوالی بدون تغییر بر روی عدد ۵۰ متوقف شده است.
ضریب خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا در مازندران در حالی به ۲۵ تا ۳۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و حتی در بعضی از مناطق نظیر شهرستان آمل به بیش از ۴۰ تن در صد هزار نفر رسیده است، که این آمار به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در کل کشور ۱۲ و در سیستان و بلوچستان در اوج پیک پنجم، ۸ نفر در ازای ۱۰۰ هزار نفر بوده است. سید عباس موسوی همچنین با بیان اینکه شرایط کرونایی در مازندران بسیار اسفناک‌تر از دیگر استان‌ها و حتی استان تهران است گفت: بررسی آمار تعداد افراد مشکوک به کرونا و کرونای قطعی نشان می‌دهد که هر دو آمار در مازندران به طرز معناداری بسیار بالاتر از سایر استان‌ها است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه با بیان اینکه پیک پنجم کرونا قابل مقایسه با دفعات قبل نیست و میزان سرایت‌پذیری ویروس دلتا نیز فوق‌العاده بالاست، با ابراز تاسف از اینکه تصمیمات ستاد کرونا در استان را به دلیل سرعت شیوع و گسترش بیماری، آن طور که بایسته و شایسته بود پیش نبردیم، ادامه داد: مهم‌ترین خواسته ما در حال حاضر بسته شدن راه‌های ورود به مازندران و جلوگیری از حضور گسترده مسافران در استان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان را کمی بیشتر از ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: مشاغل مختلف و متنوعی در مازندران فعال است و متاسفانه مراسم و دورهمی‌ها نیز همچنان پابرجاست.
اما این فقط استان مازندران نیست که با ورود حجم بالای مسافر در اوج پیک پنجم کرونا، دشوارترین و دردناک‌ترین روزهای کرونایی را تجربه می‌کند، بلکه در خراسان رضوی نیز براساس بیانیه منتشره از سوی شورای اسلامی شهر مشهد، بررسی آمار مربوط به بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نشان می‌دهد که یک سوم افراد بستری شده، غیربومی هستند که نشان از حضور چشمگیر مسافران و زائران در مشهد در اوج پیک پنجم دارد.

مشهد در شرایط جنگی
همچنین طی روزهای گذشته یک فایل صوتی از بانو دکتر ثقفی مدیر گروه زنان و زایمان درخصوص وضعیت بسیار آشفته، بغرنج و فاجعه‌بار بیمارستان قائم مشهد در فضای مجازی و سایت‌های خبری دست به دست می‌شود که حکایت از وخامت اوضاع در شهر مقدس مشهد دارد. دکتر ثقفی در این فایل صوتی با حالتی تاسف برانگیز و حاکی از استیصال، از تعطیلی همه بخش‌های غیرکرونایی بیمارستان‌های مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: وضعیت کرونا در مشهد از وضعیت کشور در زمان جنگ هم بدتر است، چراکه دیگر هیچ کاری از بیمارستان‌های مشهد ساخته نیست. دیگر هیچ تجهیزاتی وجود ندارد. پرستاران حتی دیگر کاور و دستکش هم ندارند و بدون کمترین محافظتی تنها با یک ماسک ساده و معمولی بالای سر بیماران حاضر می‌‌شوند. او با گریه ادامه می‌دهد: اگر به داد مردم نرسید فاجعه‌ای رخ می‌دهد که در تاریخ آن را بنویسند. از آقای علم‌الهدی و هرکس که صدای ما را می‌شنود به داد ما برسد.
دکتر ثقفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: این جوان‌هایی که دارند کشته می‌شوند عزیزان خانواده‌هایی هستند و با گریه ادامه می‌دهد که ما حتی اکسیژن نداریم به این مسلمان‌ها بزنیم. اگر می‌خواهید برای امام حسین سینه بزنید الان وقتش است. اینجا سینه بزنید. جسدها روی زمین مانده‌اند. آمبولانس حتی نداریم. همان تعداد آمبولانس هم با ترافیک بالایی که در بیمارستان ایجاد کرده‌اند یا مشغول آوردن بیماران بدحال از منازل به بیمارستا‌ن هستند و یا مشغول بردن اجساد به قبرستان‌ها! همه بخش‌های بیمارستان قائم حتی بخش NICU (بخش مراقبت از نوزادان نارس) را نیز برای بیماران کرونایی تخلیه کرده‌ایم!
همزمان با انتشار این فایل صوتی، فرماندار مشهد نیز طی گفت‌وگویی، از افزایش آمار فوت‌شدگان ناشی از فاجعه کرونا در مشهد خبر داد که به دنبال آن، منجر به کمبود تابوت و آمبولانس در این کلان‌شهر شده است. وی در ادامه افزود: در خصوص انباشت اجساد در بیمارستان‌ها نیز نگرانی‌هایی وجود داشت که با هماهنگی‌های انجام‌شده اجساد جهت تغسیل به بهشت رضوان منتقل شدند.
همچنین به گفته فرماندار مشهد، حدود ۳۲ درصد بستری‌شدگان کرونا در مشهد مربوط به خارج از استان و بیشتر از استان‌های جنوب شرقی کشور است.
اما هنوز مدتی از نشر این خبر در رسانه‌ها و فضای مجازی نگذشته بود که هاشمی، فرماندار مشهد، خبر منتشر شده به نقل از او توسط برخی رسانه‌ها، مبنی بر «کمبود تابوت در مشهد و انباشت پیکر جانباختگان کرونا در این شهر» را تکذیب کرد و گفت: همه دستگاه‌های مرتبط در سطح مشهد با تمام توان در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا فعال هستند.

عزاداری به شیوه سال‌های قبل در شرایط جنگی کرونایی
همه این اخبار دردناک و تلخ از وجود شرایط فوق جنگی در حالی سراسر ایران را پر کرده است که انتشار عکس‌هایی از مراسم‌های پرازدحام عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، به ویژه در شهرهای بزرگ همچون مشهد، تهران و اصفهان، افکار عمومی را به شدت آزرده خاطر و نگران کرد.
متاسفانه عکس‌هایی که در اولین روز محرم‌‎الحرام سال ۱۴۰۰ از برخی هیئات و دسته‌جات سینه‌زنی بزرگ در برخی شهرها توسط عکاسان خبری بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است نشان از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط برگزارکنندگان دارد. عکس‌ها به صورت کاملا واضح نشان می‌دهند که چگونه تعداد زیادی از افراد در محیط‌های سربسته آنچنانکه در سال‌های ماقبل کرونا معمول و مرسوم بود، در فواصل بسیار کم و بدون ماسک به صورت درهم تنیده در حال سینه‌‌زنی هستند! این در حالی است که پیش‌تر، شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای برگزاری هرچه ایمن‌تر مراسم‌های عزاداری توسط وزارت کشور ابلاغ و بارها در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شد و همچنین این وزارتخانه طبق دستور جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره، ستاد تبلیغات کشور را مسوول نظارت بر فعالیت هیات‌ها و دسته‌جات عزاداری معرفی کرد.

امید به پایان کرونا با واردات گسترده و فوری واکسن تقویت می‌شود
هرچند برخی خبرگزاری‌ها به دلیل موج اعتراضات به وجود آمده به دنبال انتشار عکس‌های فوق، به سرعت به حذف این عکس‌ها از روی خروجی سایت‌های خود روی آوردند، اما آنچه که مسلم است باید باور داشته باشیم که با پاک کردن صورت مساله در حل بحران کرونا راه به جایی نخواهیم برد! آنچنانکه با انکار شیوع کرونا در روزهای اولیه همه‌گیری در ایران و مقاومت در برابر قرنطینه شهرهای آلوده به کرونا، فرصت مقابله هرچه سریع‌تر با ویروس را در همان روزهای ابتدایی از دست دادیم و در ادامه با سوء‌‌تدبیر و عدم چاره‌اندیشی به هنگام و سهل‌انگاری در اجرا و نظارت بر شیوه‌نامه‌های سختگیرانه کرونایی امروز کار را به جایی رسانده‌ایم که در همه جا صحبت از شرایط فوق قرمز و جنگی و گورستان‌های دسته جمعی و بیمارستان‌های صحرایی است!
در پایان امید می‌رود با توجه به دستورات اکید و رهنمودهای قاطعانه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله ‎‌خامنه‌ای دامت برکاته مبنی بر تامین و واردات گسترده و فوری واکسن از هر طریق ممکن و عزم وزارت بهداشت برای خریداری ۱۲۰ میلیون دُز واکسن وارداتی طی سه ماه آینده، بساط ویروس منحوس کرونا بعد از گذشت یک سال و نیمِ عذاب‌‎آور از ایران جمع شود.