کلاهبرداری در پوشش صدور کارت هوشمند
کلاهبرداری در پوشش صدور کارت هوشمند

این بار شیادان فضای مجازی به بهانه صدور کارت هوشمند در قالب بیمه سلامت، خودرو و سایر بیمه‌ها برای به دام انداختن طعمه‌های خود به میان آمده‌اند و چنان بر رفتار و کردار خود مسلط هستند که هرگز فکرش را نخواهید کرد که در چه دامی افتاده‌اید. یکی از ترفندهای جدید این مجرمان تماس با […]

این بار شیادان فضای مجازی به بهانه صدور کارت هوشمند در قالب بیمه سلامت، خودرو و سایر بیمه‌ها برای به دام انداختن طعمه‌های خود به میان آمده‌اند و چنان بر رفتار و کردار خود مسلط هستند که هرگز فکرش را نخواهید کرد که در چه دامی افتاده‌اید.
یکی از ترفندهای جدید این مجرمان تماس با شهروندان و معرفی خود به عنوان نماینده بیمه است که قرار است اطلاعات شهروندان را برای دریافت کارت هوشمند سلامت جمع آوری کنند این مجرمان در کنار جمع آوری اطلاعات فرد مثل اطلاعات ثبت شده در شناسنامه و کارت ملی از افراد شماره کارت و مرز بانکی می‌خواهند.
شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت تماس به هیچ عنوان اطلاعاتی مثل مشخصات کامل فردی ثبت شده در کارت ملی یا شمار شناسنامه را در اختیار این افرا نگذارند، چرا که جمع‌آوری اطلاعات به اینگونه درست نیست.
سودجویان با روش‌های مختلفی تلاش می‌کنند که شهروندان را برای فروش بیمه‌های تکمیلی فریب دهند. این افراد از عباراتی مانند «کارت هوشمند سلامت» یا «کارت بیمه سلامت» برای این منظور سوءاستفاده می‌کنند این در حالی است که چیزی به نام «کارت هوشمند سلامت» یا «کارت بیمه سلامت» وجود ندارد و این تماس‌ها با هدف کلاهبرداری از شهروندان برقرار می‌شود.
کارشناسان پلیس فتا توصیه می‌کند به‌هیچ‌ وجه اطلاعات شخصی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار ندهند. برای بررسی صحت‌ و سقم موضوع، به وب‌سایت اصلی سازمان مربوطه مراجعه کنند. بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت ایران هرگونه سؤال در مورد بیمه سلامت را می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ با کارشناسان آن سازمان در میان بگذارند و پاسخ مناسب را دریافت کنند.
سرگرد روح الله شهبازی پور رییس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد گفت: همشهریان مراقب کلاه‌برداری متخلفان در پوشش صدور کارت هوشمند خودرو باشند زیرا که این کلاه‌برداران از شیوه مذکور مبادرت به اخذ مبالغ گوناگون از مردم می‌کنند.
وی اظهار داشت: در روز های اخیر کلاهبردارانی به بهانه صدور کارت هوشمند خودرو با شهروندان تماس گرفته و مبالغی را از آن ها کلاهبرداری می کنند. در این روش کلاهبرداران با ارسال پیامک و تماس تلفنی با شهروندان ارتباط برقرار کرده و پس از جلب اعتماد آنان، اعلام می کنند که کارت هوشمند برای خودرو آنان صادر شده و برای ارسال و دریافت کارت، شهروندان باید مبالغی را به شماره حساب اعلامی از سوی آنان واریز کنند.
سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نیز به شهروندان هشدار داد: صدور کارت هوشمند سلامت دستمایه مجرمان برای کلاه‌برداری از شهروندان شده است.
وی اضافه کرد: کلاهبرداران و مجرمان سایبری تلاش دارند با روش‌های مختلف مخاطبان را قانع کنند که برای استفاده از تخفیف‌های ویژه خدمات درمانی با واریز چند صد هزار تومان پول در طرح کارت هوشمند سلامت ثبت‌نام کنند.
وی اظهار داشت: خدمات دندانپزشکی، از کشیدن و پر کردن گرفته تا لمینت، ایمپلنت، ارتودنسی، روکش، جرم‌گیری، عصب‌کشی و جراحی‌، دندان‌های مصنوعی، جراحی‌های زیبایی، زنان زایمان، لنز، عینک، مشاوره، روانشناسی، مغز و اعصاب قلب و عروق، سونوگرافی، ام آر آی، اندوسکوپی، فیزیوتراپی شامل کارت هوشمند بیمه سلامت می‌شود،۸۰ درصد مراکز دولتی و خصوصی درمانی تحت پوشش ما هستند و شما می‌توانید با ۶۰ درصد تخفیف از خدمات آن‌ها استفاده کنید، از تبلیغاتی است که مجرمان سایبری در هنگام تماس با شهروندان اعلام کرده تا شهروندان نسبت به دریافت کارت هوشمند سلامت تمایل پیدا کنند.
سرهنگ رجبی یادآور شد: کارت هوشمندی که بعدا از طریق پیک برای این افراد ارسال می‌شود و هزینه آن توسط پیک دریافت می‌شود جعلی بوده و ارزشی ندارد و یا یک بیمه معمولی تکمیلی است که در بسیاری از مراکز درمانی اعتبار ندارد.
رییس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: چنانچه با بیمه شدگان تماس تلفنی گرفتند و خود را نماینده یا کارگزار بیمه معرفی کردند و مشخصات آن‌ها را اعلام کردند و از آن‌ها خواستند برای دریافت کارت بیمه سلامت اقدام کرده و هزینه آن را که رقم زیادی نیست را پرداخت کنند متوجه باشند که این تماس از سوی کلاه‌برداران و شیادان است.