سهم ۱۵ درصدی تراکنش‌های زیر ۵ هزار تومان از طریق کارتخوان‌ها
سهم ۱۵ درصدی تراکنش‌های زیر ۵ هزار تومان از طریق کارتخوان‌ها

جدیدترین گزارش شاپرک نشان می دهد در تیرماه امسال ۱۴.۵۵ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت خوان فروشگاهی، مبلغ زیر ۵ هزار تومان داشته‌اند. بسیاری از مردم در طول شبانه روز از طریق کارتخوان فروشگاهی اقدام به خرید و فروش کالا و خدمات می‌کنند. یکی از آمارهای قابل تأمل که در گزارش اخیر شاپرک قابل مشاهده […]

جدیدترین گزارش شاپرک نشان می دهد در تیرماه امسال ۱۴.۵۵ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت خوان فروشگاهی، مبلغ زیر ۵ هزار تومان داشته‌اند.
بسیاری از مردم در طول شبانه روز از طریق کارتخوان فروشگاهی اقدام به خرید و فروش کالا و خدمات می‌کنند. یکی از آمارهای قابل تأمل که در گزارش اخیر شاپرک قابل مشاهده است، میزان پراکندگی مبلغی تراکنش‌ها از طریق ابزار کارتخوان فروشگاهی به عنوان یکی از سه ابزارهای پذیرش شبکه است.
بر این اساس در گزارش تیرماه شاپرک، ابتدا به تقسیم بندی دامنه مبلغی تراکنش‌های زیر پرداخته شده است؛
۱- زیر ۵۰,۰۰۰ ریال
۲- بین ۵۰,۰۰۱ تا ۲۵۰,۰۰۰ ریال
۳- بالای ۲۵۰,۰۰۰ ریال
در ادامه آمار منتشر شده، با اشاره به سهم ۴.۷۵ درصدی تراکنش‌های مانده گیری از کل تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی تاکید شده است: در تیرماه امسال، بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغی بین ۵۰,۰۰۱ تا ۱۵۰,۰۰۰ ریال بوده است.
همچنین ۱۴.۵۵ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت خوان فروشگاهی، مبلغ زیر ۵۰,۰۰۰ ریال را داشته‌اند. ۳۶ درصد تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز در بازه مبلغی ۵۰,۰۰۱ تا ۲۵۰,۰۰۰ ریال بوده‌اند و در نهایت ۴۴.۷۱ درصد تراکنش‌ها با مبلغ بالای ۲۵۰,۰۰۰ ریال انجام گرفته‌اند.

بیانیه بانک‌ها و موسسات اعتباری در پاسخ به اظهارات نماینده مجلس
کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در واکنش به اظهارات بحرینی نماینده مجلس تاکید کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت، این اظهارات می‌تواند از ناآگاهی باشد.
کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در واکنش به اظهارات بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه معرفی وزرای دولت جدید با صدور بیانیه ای تاکید کرد: “جناب آقای بحرینی در جلسه معرفی اشاره شده در مخالفت با برنامه های کلی ریاست جمهوری، با بی پروایی و چشم پوشی از بحران های اقتصادی که در دولت قبلی ایجاد شده بود، به اشاعه تفکرات ناآگاهانه و ناصحیح در مورد بانک های خصوصی پرداخته و ضمن اتهام «زمین زدن دولت دکتر روحانی» توسط بانک ها، با این اظهارات خود به تنهایی عزم شکستن کمر اقتصاد کشور نموده اند، اقتصاد بانک محوری که ۸۰ درصد تامین مالی تمام طرح ها و پروژه ها را بانک ها انجام داده و می دهند و سهم بانک های خصوصی از آن نیز قابل توجه است.
در ادامه این بیانیه آمده است: اگر چه در خوشبینانه ترین حالت، این اظهارات می تواند از ناآگاهی باشد، لیکن متاسفانه کم توجهی یا عدم اطلاع دقیق ایشان نسبت به عملکرد نظام بانکی و فرآیندهای اجرایی آن و سیاست پذیری بانک های خصوصی در چارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار و مقام نظارتی، در بیان این مطالب به وضوح مشاهده می شود. امید است غرض های فردی در پشت این اظهار نظرهای غیرقابل دفاع و غیر مستدل پنهان نشده باشد.

جذابیت نماد بانک تجارت به خاطر وضعیت بنیادی و سودآوری
بانک تجارت در ماه‌های اخیر به دلیل وضعیت سود دهی و بنیادی مورد توجه فعالان بزرگ بازار سرمایه قرارگرفته و خریدهای سنگینی روی این نماد انجام شده است.
در ده روز گذشته حقوقی های بانک تجارت خرید سنگینی را روی نماد بانک تجارت انجام دادند. در حقیقت، در روزهای اخیر همواره خرید حقوقی بیشتر از خرید حقیقی ها بوده و حتی فروش حقوقی ها بوده است. تا جایی که میانگین خرید ۴۰ درصدی را در ۱۰ روز گذشته به خود اختصاص دادند. اما فروش حقوقی ها تنها حدود ۱۰ درصد بوده است.
علت اصلی این خرید با حجم سنگین سهام بانک تجارت روی دو مساله تحلیل بنیادی و تکنیکالی استوار است.
در گام اول خارج شدن از زیان های چند دوره قبل بود که سبب شد بانک تجارت مورد توجه تحلیل گران حرفه ای بازار قرار گیرد. علاوه بر این ثبت نسبت حقوق مالکانه ۶۱ درصدی بانک است که نسبت به ابتدای سال ۹۹ رشدی دو برابری را تجربه کرده است. همچنین تراز پرداختی بانک که در چند دوره منفی بود در دوره های اخیر مثبت شده و فاصله درآمد به هزینه رقم معناداری پیدا کرده است.در تیر ماه سال جاری درامد شرکت ۱۱۲ هزار میلیارد ریال و هزینه پرداختی ان ۹۴ هزار میلیارد ریال بود که فاصله خوبی را رقم زده و نشان از سوداوری خوبی در پایان سال جاری دارد.
در سه ماهه سال جاری جمع درامد بانک نیز نسبت به دوره مشابه در سال قبل با رشدی ۹۰ درصدی مواجه شده است. و در نهایت افزایش ۳۹۵ درصدی سود خالص بانک در سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل است.روند رو به رشد شاخص های سودسازی بانک تجارت در صورتهای مالی سبب خوش بینی نسبت به اینده بانک شده است.
در گام بعدی باید به سراغ سرمایه گذاری های شرکت و سود حاصل از این سرمایه گذاری ها اشاره کرد این وضعیت به گونه ای است که برخی از تحلیل گران معتقدند که این سودآوری چنان مطلوب است که کمتر به تکرار ان می تواند عقیده است.
علاوه بر این ، بانک تجارت دارای زیر مجموعه های بزرگی است که این مجموعه در صورتهای تلفیقی بانک خودنمایی می کنند.همه این موارد گویای ان است که سهام بانک تجارت جذابیت خاصی برای فعالان بازار سرمایه پیدا کرده و توانسته جایگاه خوبی را در گروه بانکی بازار سرمایه پیدا کند.