ایجاد مشوق برای جذب ايرلاين‌ها
ایجاد مشوق برای جذب ايرلاين‌ها

ماهور مهراد طی سال جاری و گذشته به دلیل وجود بحران کرونا با کاهش آمار پروازهای داخلی و عبوری روبرو بودیم؛ به‌‌طوری‌که با بررسی‌ها و تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط ایکائو، صنعت هوانوردی تا سال‌های ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ به شرایط سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. براین اساس در حال حاضر با کاهش ۸۰ درصدی درآمد هوانوردی مواجه هستیم […]

ماهور مهراد
طی سال جاری و گذشته به دلیل وجود بحران کرونا با کاهش آمار پروازهای داخلی و عبوری روبرو بودیم؛ به‌‌طوری‌که با بررسی‌ها و تحلیل‌های صورت‌گرفته توسط ایکائو، صنعت هوانوردی تا سال‌های ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۴ به شرایط سال ۲۰۱۹ برمی‌گردد. براین اساس در حال حاضر با کاهش ۸۰ درصدی درآمد هوانوردی مواجه هستیم اما در تامین تجهیزات با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و توان داخلی تا حدودی توانسته ایم نیاز صنعت هوایی تأمین شود.
این در حالی است که در اين بين مقاصدي وجود دارد که عبور از مسيرهاي ايران و يا مسيرهاي رقيب از نظر زماني، تفاوت چنداني در آنها وجود ندارد و عواملي مانند قيمت و کيفيت خدمات ارايه شده مطرح مي‌شود که شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران براي جذب اين بخش از بازار، اقدام به اصلاح نظام تعرفه گذاري خدمات ناوبري هوايي به منظور افزايش انعطاف‌پذيري تعرفه ها کرده و در حال بازاريابي فضا و مذاکره با شرکت هاي هواپيمايي مختلف با هدف افزايش ترافيک و پايدار سازي منابع درآمدي حاصل از آنها است. این بخشی از سخنان مدیرعامل شرکت فرودگاهها درباره اینگونه اقدامات است که از جمله آنها اصلاح نظام تعرفه گذاری و افزایش جذابیت های هواپیمایی ایران است که با خدمات ناوبري هوايي کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور طی امسال و سال گذشته ارائه شده است.
سیاوش امیرمکری همچنين با تاکيد بر امنيت و ايمني قابل قبول مسيرهاي هوايي ايران در جایی دیگر گفت: سازمان جهاني هواپيمايي با هدف همنوا سازي و توسعه متوازن صنعت هوانوردي غير نظامي در مقوله امنيت و ايمني در خدمات ناوبري هوايي رويه‌ها و توصيه‌هاي استانداردي را وضع مي کند و کشورهاي متعهد موظف هستند که با پياده‌سازي آنها سطح مورد قبولي از ايمني و امنيت را در طول مسيرهاي هوايي‌شان تامين کنند.
مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نيز با تبعيت کامل از اين استانداردها و سرمايه گذاري عظيم در بخش زيرساخت هاي عمليات هوانوردي از وضعيت مورد قبولي در سطح منطقه برخوردار است. اميرمکري تاکيد کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با ايجاد زيرساخت هاي مناسب ناوبري هوايي در سراسر کشور، خدمات ناوبري هوايي را با رعايت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور ارايه مي دهد و به طور کلي سرويس ناوبري هوايي توسط ايران و ساير کشورهاي منطقه براساس قوانين ايکائو است.
وي همچنين با تاکيد بر امنيت و ايمني قابل قبول مسيرهاي هوايي ايران گفت: سازمان جهاني هواپيمايي با هدف همنوا سازي و توسعه متوازن صنعت هوانوردي غير نظامي در مقوله امنيت و ايمني در خدمات ناوبري هوايي رويه‌ها و توصيه‌هاي استانداردي را وضع مي کند و کشورهاي متعهد موظف هستند که با پياده‌سازي آنها سطح مورد قبولي از ايمني و امنيت را در طول مسيرهاي هوايي‌شان تامين کنند.
مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران ادامه داد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نيز با تبعيت کامل از اين استانداردها و سرمايه گذاري عظيم در بخش زيرساخت هاي عمليات هوانوردي از وضعيت مورد قبولي در سطح منطقه برخوردار است.
اميرمکري تاکيد کرد: شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با ايجاد زيرساخت هاي مناسب ناوبري هوايي در سراسر کشور، خدمات ناوبري هوايي را با رعايت همه دستورالعمل ها به صورت کاملا استاندارد به هواپيماهاي عبوري از فضاي کشور ارايه مي دهد و به طور کلي سرويس ناوبري هوايي توسط ايران و ساير کشورهاي منطقه براساس قوانين ايکائو است.

پرتردد ترین مسیرهای هوایی در ایران
اکثر مسیرهای هوایی پرتردد در ایران از مبدأ پایتخت، تهران، انجام می‌شوند. تهران با برخورداری از دو فرودگاه بین المللی نقش مهمی در صنعت هوانوردی کشور ایفا می‌کند. فرودگاه بین المللی امام خمینی برای پروازهای بین المللی و فرودگاه بین المللی مهرآباد برای پروازهای داخلی و حج در نظر گرفته شده است.

فرودگاه مهرآباد
فرودگاه بین المللی مهرآباد در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی و در بخش غربی تهران احداث شد. این فرودگاه از شش ترمینال برخوردار است که با شماره های ۱ تا ۶ نام گذاری شده اند. ترمینال‌های ۱ و ۲ به پروازهای ورودی و خروجی داخلی، ترمینال ۴ به پروزاهای خروجی داخلی و ترمینال ۶ به پروازهای ورودی داخلی اختصاص داده شده اند. ترمینال‌های ۳ و ۵ مختص پروازهای حج هستند. مسیرهایی که در ادامه آمده بدون اولویت خاصی ذکر شده اند.

مسیر پروازی تهران – مشهد
فرودگاه هاشمی نژاد
مشهد از معدود مقاصد داخلی است که ایرلاین‌ها برای سفر به آن فرست کلاس را در نظر گرفته اند. همانطور که می‌دانید فرست کلاس برترین کلاس پروازی است و نسبت به دیگر کلاس‌ها از قیمت بیشتری برخوردار است. کلاس‌های پروازی دیگر نیز برای پروازهای مشهد ارائه می‌شوند. مدت زمان پرواز بین تهران و مشهد یک ساعت و ۱۵ دقیقه است. نرخ بلیط پرواز به این شهر نیز می‌تواند متغیر باشد. اساساً زمانی که چارتر کننده موفق به فروش تمامی صندلی‌هایی که اجاره کرده است نشود، قیمت بلیط هواپیما را بسیار پایین‌تر می‌آورد.

مسیر پروازی تهران شیراز
شیراز در دامنه‌ی کوه‌های زاگرس و در جنوب غربی کشور واقع شده است. شیراز به دلیل داشتن مجموعه ای از بناهای تاریخی و باغ‌های بسیار زیبا که در زمره‌ی مشهورترین آثار تاریخی در سطح ملی و حتی بین المللی هستند، در اکثر مواقع به عنوان مقصد گردشگری برتر در ایام نوروز شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز و اطراف آن می‌توان به تخت جمشید، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، ارگ کریمخان، بازار و حمام وکیل، باغ نارنجستان قوام، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، شاه چراغ،… اشاره کرد.
از فاکتورهای دیگری که در جذب گردشگر به این شهر مهم تلقی می‌شود آب و هوای مطبوعش علی الخصوص در بهار است. اردیبهشت در این شهر به عنوان زیباترین و دلخواه‌ترین زمان در طول سال به شمار می‌رود. فرودگاه بین المللی شهید دستغیب که دومین فرودگاه مجهز ایران پس از فرودگاه امام خمینی است در شیراز قرار دارد. مدت زمان پرواز بین تهران و شیراز در حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه محاسبه می‌شود.

مسیر پروازی تهران بندرعباس
شهر بندرعباس که در جنوب ایران قرار گرفته مرکز استان هرمزگان است. بندرعباس به عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران شناخته می‌شود و همواره نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کرده است. بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر دو بندر مهمی هستند که در نزدیکی بندر عباس واقع شده اند. قشم نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس می‌باشد.
فرودگاه بین المللی بندرعباس که در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی ساخته شده در فاصله‌ی شش کیلومتری مرکز شهر بندرعباس قرار دارد. این فرودگاه به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور شناخته می‌شود، به طوری که در حدود ۲۵۰ پرواز داخلی و خارجی در آن انجام می‌پذیرد.