اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند با کمبود مرغ، سیمان و … مواجه نمی شدیم
اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند با کمبود مرغ، سیمان و … مواجه نمی شدیم

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد، گفت: با توجه به کمبود کالاهای مختلف در یک سال اخیر در کشور از جمله مرغ، سیمان و …، اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، این اتفاق نمی افتاد زیرا نفع شخصی […]

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه بخش تعاون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد، گفت: با توجه به کمبود کالاهای مختلف در یک سال اخیر در کشور از جمله مرغ، سیمان و …، اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، این اتفاق نمی افتاد زیرا نفع شخصی در تعاونی ها کمتر دیده می شود.
“رضا اسماعیلی” اظهار کرد: ۵۲۲۲ تعاونی ثبت شده در استان کرمان داریم که برآورد می شود بیش از ۵۰ هزار نفر در تعاونی ها عضو باشند و بیش از پنج درصد تعاونی های کشور در استان کرمان است.
وی با اشاره به اینکه اشتغال تعاونی های کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در استان کرمان بیش از ۵۰ هزار نفر است، افزود: بیشترین تعاونی های استان در حوزه کشاورزی فعال هستند و بعد در خدمات، صنعت و گرایش های دیگر نیز تعاون های تولیدی، توزیعی و صنعتی داریم.
اسماعیلی تصریح کرد: ۱۸ اتحادیه تعاونی در استان داریم که در قالب تجمعی و برای تصمیم گیری های کلان تر و کارهای اقتصادی تعاونی ها شکل گرفته است.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان بیان کرد: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور باید توسط تعاونی ها محقق شود و کارکرد تعاونی ها برای تحقق عدالت اجتماعی اهمیت دارد.
وی افزود: اتفاقاتی که در دولت های گذشته رخ داده و استانی نبوده، در واگذاری ها به بخش خصوصی، بخش تعاون دیده نشده و این بخش نتوانسته به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد.
اسماعیلی تصریح کرد: سهم اقتصاد تعاونی در اقتصاد استان کرمان سه تا پنج درصد است که جایگاه خیلی خوبی در اقتصاد کشور ندارد در حالی که کشورهای پیشرفته با رویکرد تعاونی توسعه را دنبال کرده اند به ویژه در تعانی های تامین نیاز.
وی بیان کرد: با توجه به کمبود کالاهای مختلف در یک سال اخیر در کشور، اگر تعاونی ها نقش فعالی داشتند، این اتفاق نمی افتاد زیرا نفع شخصی در تعاونی ها کمتر دیده می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: ۴۱ مسئله در تعاونی های استان شناسایی شده که شامل سهم مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی در شکل نگرفتن تعاونی ها است و داریم روی این مسائل کار می کنیم.
وی با اشاره به برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره تعاونی های برتر استان کرمان افزود: شناسایی ظرفیت های تعاونی استان و معرفی به جامعه و به ویژه جوانان و دانشجویان از اهداف برگزاری جشنواره است تا در این بخش حضور یافته و بهانه ای برای تقدیر کوچکی از فعالان بخش تعاون باشد.