رقبا می‌دوند، ما نگاه می‌کنیم
رقبا می‌دوند، ما نگاه می‌کنیم
کمتر کسی را می‌توان یافت که در جهان امروز زندگی کند اما ارزش‌های فراوان مالی جهان دیجیتال را انکار نماید. فناوری به یکی از شاخص‌های اصلی زیست روزمره مردم جهان بدل شده و نقشی بسیار تعیین کننده یافته است.

گروه فناوری جمله- کمتر کسی را می‌توان یافت که در جهان امروز زندگی کند اما ارزش‌های فراوان مالی جهان دیجیتال را انکار نماید. فناوری به یکی از شاخص‌های اصلی زیست روزمره مردم جهان بدل شده و نقشی بسیار تعیین کننده یافته است.
طبق تجزیه و تحلیل‌هایی که توسط ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) و با انجام بیش از ۲۰۰ مطالعه با موضوع تأثیر پهن‌باند انجام گرفته است، مشخص شد که افزایش ۱۰ درصدی نفوذ پهن‌باند منجر به افزایش ۰.۲۵ تا ۱.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی می‌شود.طبق برآوردهای OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتصادی)، افزایش ۱۰ درصدی نفوذ پهن‌باند می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را تا ۱.۵ درصد افزایش دهد. همچنین دو برابر شدن سرعت پهن‌باند می‌تواند به رشد تولید ناخالص داخلی منجر شود.
اما عجیب و تاسف‌بار اینکه تمامی شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی در ایران فیلتر شده‌اند و هفته یا ماهی نیست که خبر تعطیلی یک کسب و کار دیجیتال به دلایل مختلف از حجاب گرفته تا ورشکستگی یا مهاجرت منتشر نشود. به نظر می‌رسد اگر ایران به دنبال رشد تولید ناخالص داخلی ازطریق فناوری است باید دقیقا راه خلاف این مسیر فعلی رادر پیش بگیرد، وگرنه با سرعتی که هوش مصنوعی یافته، ادامه این روند در ایران منجر خواهد شد کشورمان تا یک دهه دیگر بدل به مملکتی عقب افتاده در حوزه فناوری شود.
درحالی‌که دولت سعی در کنترل این فضا دارد که اساسا فلسفه فناوری بر پایه آزادی و کنترل ناپذیری بنا شده است.
برای پی بردن به اهمیت و جایگاه توسعه فناوری های دیجیتال کافی است به جزئیات گزارش اخیر نگاهی دقیقتر بیاندازیم. به عنوان مثال هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی تبدیل این کشور به یکی از ۲۰ کشور برتر دنیا از نظر نوآوری دیجیتالی است؛ چشم‌انداز ۲۰۳۰ مصر ایجاد یک اقتصاد رقابتی، متعادل، متنوع و مبتنی بر دانش را دنبال می‌کند. امارات نیز با برنامه امارات متحده عربی دیجیتال که دربرگیرنده مجموعه‌ای از تلاش‌های دولت‌های فدرال و محلی است به‌دنبال تبدیل این کشور به یک کشور هوشمند است.
اما در ایران سرعت توسعه تمام قد دیجیتال بسیار کمتر از متوسط جهانی است. در دسامبر سال ۲۰۲۱، کارگروه اقتصاد دیجیتال از سوی معاون اول رئیس جمهور و با هدف توسعه اقتصاد دیجیتال و دستیابی به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ایران تشکیل شد. این کارگروه دربرگیرنده وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و شخصیت‌های مانند معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
اهداف اصلی این کارگروه، توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، رفع موانع و سرعت بخشیدن به شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال، و پشتیبانی از فناوری‌های پایه در کشور، ایجاد پلتفرمی برای توسعه فناوری پایه در کشور، رفع موانع عملکرد پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین‌المللی و توسعه مهارت‌های اقتصاد دیجیتال است.
اما تمامی این قبض و بسط ها نهایتا باید خود را در زیست روزمره مردم و ارتقا فناوری‌های کاربردی نظیر خودرو سازی، بهداشت و درمان، برنامه‌های فضایی، جذب دانشجویان نخبه از کشورهای مطرح و نظایر آن نشان دهد که با دست فرمان فعلی بعید است چنین اتفاقی در ایران بیافتد و کشورمان بتواند نقشی تعیین کننده در آینده دیجیتال جهان‌ بازی کند.

  • نویسنده : ارسالی توسط گروه فناوری جمله