زهرا ایرانشاهی با آغاز فصل بارندگی و آمدن بهار و بهدلیل میانگین پایین بارندگی در سالهای اخیر در کشور دستها و چشمهای بسیاری از مردم به آسمان دوخته شده بود تا مگر آسمان قطرات بارانش را نثار طبیعت تشنه کند اما هیجکس نمیدانست که بارشهای بهاری نهایتا به جایی ختم شوند که در همان طبیعت […]
زهرا ایرانشاهی
با آغاز فصل بارندگی و آمدن بهار و بهدلیل میانگین پایین بارندگی در سالهای اخیر در کشور دستها و چشمهای بسیاری از مردم به آسمان دوخته شده بود تا مگر آسمان قطرات بارانش را نثار طبیعت تشنه کند اما هیجکس نمیدانست که بارشهای بهاری نهایتا به جایی ختم شوند که در همان طبیعت تشنه سیل جای کنند و خسارات فراوانی را به تاسیسات حملونقلی و زندگی مردم وارد آورد.
اگرچه بهطور کلی پیشبینی وقوع سیل در خاک نیمهخشک بسیاری از شهرهای ایران دور از انتظار نبود اما به گواه همه خبرنگاران و فعلان رسانهای که در این مدت مشغول انعکاس عملکرد حوزه راهسازی، شهرسازی و راهآهن بودند، این مسئولان از شخص وزیر راهوشهرسازی گرفته تا معاونان وی پس از وقوع سیل اخیر، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
گزارش عملکرد سازمان راهداری و حملونقل جادهای
در طول وقوع سیل، براي جبران خسارات ناشي از آن و بازگشايي راهها و احداث پلهاي موقت در استانهاي ايلام، لرستان و خوزستان ۳۲ ميليارد تومان هزينه شد و مجموعه راهداري براي احداث پلهاي موقت بهطور شبانهروزي تلاش کردند. از دو هفته پیش پل گاومیشان در مرز لرستان و ایلام با توجه به امكانات و ماشينآلاتي كه مهيا شده است، زير بار ترافيك قرار گرفت و تاكنون دو دستگاه پل بزرگ خرپايي براي استان ايلام و يك دستگاه پل براي خوزستان، پنج دستگاه پل براي استان لرستان تدارك ديده شد و به محلهاي مورد نظر منتقل شد، همچنين بيش از ۵۵۰ دستگاه ماشينآلات در استانهاي يادشده از امكانات استاني و استانهاي معين و بخش خصوصي همین حالا مشغول فعاليت هستند.
توضیحات رییس سازمان راهداری درباره خدمات مدیران استانهای سیلزده
عبدالهاشم حسننيا معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان، ضمن تقدير از خدمات مديران استانهاي سيلزده در بازگشايي محورها و جادهها و برقراري تردد هموطنان در محورهاي اصلي و فرعي، در اینباره گفت: همدلي، مشاركت و همگرايي مجموعه مديران ستادي و استاني كه حاصل كار مشترك و گروهي مجموعه راهداري و حمل و نقل كل كشور در جريان وقوع سيلهاي دو ماه اخير صورت گرفته است، منجر به خدماترساني و امدادرساني به هموطنان در حداقل زمان گرديد كه جاي تقدير و تشكر از تلاشها و زحمات شبانهروزي همه حاميان و كمككنندگان به اين سانحه دارد.
او همچنين از خدمات استانهاي معين كه در اعزام پلهاي موقت و ماشينآلات مورد نياز بازگشايي محورها، نقش قابل توجهي داشتند، تقدير كرد و افزود: در مناطق سيلزده براساس هماهنگيهاي انجام شده با ساير ارگانها و دستگاههاي كمكرسان، بخش خصوصي هم با اعزام ماشينآلات مورد نياز و تأمين نيروهاي كارشناس و متخصص در برقراري ارتباط محورهاي تخريب شده فعاليت داشتند كه از خدمات اين بخش هم تقدير و تشكر ميگردد. رئيس سازمان راهداري و حملونقل جادهاي بر لزوم رسيدگي به وضعيت ايمني جادهها و تردد مسافران جادهاي در آستانه سفرهاي تابستاني يادآور شد و افزود: اين امر به ويژه در استانهاي سيلزده كه با تخريب بخش قابل توجهي از راهها و ابنيه فني مواجه هستند، از اهميت خاصي برخوردار است و در فرصت محدود تا آغاز سفرهاي تابستاني باید برنامهريزي و اقدام لازم انجام شود.
حسننیا در ادامه به رسيدگي به مشكلات بخش حمل و نقل جادهاي كه وظيفه اصلي حمل مسافر و كالا در كشور را برعهده دارند، تأكيد كرد و افزود: رسيدگي به مشكلات شركتهاي حمل و نقل و رانندگان ميبايست به طور مستمر از سوي مديران و معاونان راهداري و حملونقل جادهاي در استانها انجام شود و هرچه سريعتر مشكلات موجود ساماندهي و مرتفع شود.
نقش اساسي حملونقل جادهاي بر شبکه توزیع بار
براساس اين گزارش، مهران قرباني معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي ضمن ارايه گزارشي از وضعيت حمل و نقل جادهاي كشور در سال گذشته و سالجاري در اینباره گفت: با توجه به تداوم مشكلات اقتصادي در كشور و نقش اساسي حمل و نقل جادهاي بر گردش جريان كالا و ساير مؤلفههاي اقتصادي، در سالجاري ميبايست با عزم و تلاش بيشتر و در نظر گرفتن شرايط موجود، آمادگيهاي لازم فراهم شود و برنامههاي مورد نياز تدوين شود.
قرباني به اقداماتي كه باید از سوي مديران استان مدنظر قرار گيرد اشاره كرد و افزود: اين اقدامات در چهار بخش اصلي شامل اقدامات مربوط به اطلاعرساني و ارتباط مؤثر با ذينفعان بخش حمل و نقل جادهاي، نظارت بر فعاليتها و فرايندهاي حمل و نقل، تعامل و ارتباط مؤثر با مسئولين استانها و آمادهسازيهاي لازم و همچنين اقدامات ضروري در مواقع اضطرار، تدوين شده است.
گزارش عملکرد شرکت راهآهن
جاری شدن سیل، رانش زمین و آبشستگی زیرخطوط ریلی در چند نقطه از محور جنوب، شمال و لرستان باعث مسدود شدن برخی از این مسیرها شده بود که با تلاش بیوقفه کارکنان و مسئولان راهآهن کشور این مسیرها بازگشایی شد.
مشکلات حرکت در خط ریلی شمال به سرعت رفع شد اما به علت مسدود شدن محور جنوب در استان های لرستان و خوزستان تردد قطارها که این مشکلات پس از چند هفته رفع شد.
پس از عبور قطارهای باری موجود در محور، با اعلام فروش بلیط سیر قطارهای مسافری نیز در این مسیر از سر گرفته شد.
گفتنی است که ترمیم و مقاوم سازی خط آهن در نقاط آسیب دیده هنوز ادامه دارد. ضمن اینکه کمکهای مردمی برای یاریرسانی به هموطنان سیلزده در جنوب کشور نیز از طریق راهآهن ارسال شد.
این کمکها از محل اهدای کمکهای جمعی از همکاران ادارات کل ستادی و راه آهن تهران و همچنین چندین مرتبه کمکهای مردمی جمعآوری شده بود که از طریق واگن های مسافری ارسال شد.
برآورد میزان خسارات سیل
این خسارتها در حوزه اداره کل های راهداری، بنادر و راه آهن بود و با توجه به اینکه هنوز سیلاب در خوزستان فروکش نکرده احتمال افزایش این رقم وجود دارد.
با طغیان رودخانههای دز و کرخه، برخی نقاط جاده اهواز – شوش دچار آبگرفتگی و خساراتی به آن وارد شد ولی از دو هفته پیش، این جاده به زیر بار ترافیک رفته است.
همچنین رییس امور هماهنگی شورای راه و شهرسازی خوزستان گفته است: طغیان رودخانههای دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق خوزستان شده بود که هنوز هم کارکنان راهداری مشغول ترمیم این محورها هستند.
گفتنی است که در خوزستان ۱۸ هزار کیلومتر جاده، ۵۶ محور ارتباطی اصلی و فرعی و کمتر از یک هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه وجود دارد. خطوط راه آهن جنوب کشور نیز ۶۹۹ کیلومتر طول دارد که ۲۶۴ کیلومتر خطوط فرعی، مانوری، صنعتی و تجاری دارد. در استان لرستان نیز پل ارتباطی ۸۷۰ روستا مسدود شد که تاکنون راه ارتباطی بیش از۸۵۰ روستا بازگشایی شده است. اما در محورخرم آباد_ پلدختر و بخش معمولان به دلیل شدت سیل و تخریب پلهای رودخانه کشکان، راه ارتباطی تعدادی از روستاهای مسیر با جمعیت قابل توجهی همچنان قطع است که با تدابیر سازمان راهداری و حملونقل جادهای، پلهای فلزی برای برقراری ارتباط این روستاها در حال نصب است.