اشاره اگرچه سایه پر زحمت تحریمهای دریایی همچنان بر سر اهالی این صنعت سنگینی میکند اما بهزعم مدیران سازمان بنادرودریانوردی کشور اثر آنها از تلاش متصدیان، مسئولان و کارکنان صنعت دریایی کمتر است. بر همین مبنا نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بالاترین ترافیک و حجم تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) […]
اشاره
اگرچه سایه پر زحمت تحریمهای دریایی همچنان بر سر اهالی این صنعت سنگینی میکند اما بهزعم مدیران سازمان بنادرودریانوردی کشور اثر آنها از تلاش متصدیان، مسئولان و کارکنان صنعت دریایی کمتر است. بر همین مبنا نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بالاترین ترافیک و حجم تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) و همچنین وضعیت خوب تخلیه و بارگیری در تنها بندر اقیانوسی کشور خبر میدهد.
محمد راستاد در این ارتباط افزود: در بندر شهید رجایی انگیزه صادرات کماکان رو به افزایش است؛ به طوری که سال گذشته میزان صادرات غیرنفتی دو برابر واردات غیرنفتی بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان این نکته که بندر چابهار میتواند آینده حملونقل دریایی کشور باشد، ادامه داد: در حالی که سال گذشته اکثر بنادر کاهش عملکرد داشتهاند، بندر چابهار به تنهایی رشد ۵۰ درصد را تجربه کرده است.
راستاد درباره روند طرحهای توسعهای سایر بنادر نیز گفت: توسعه ترمینال شماره ۳ کانتینری بندر شهید رجایی با قوت و قدرت در حال اجرا است و انتظار داریم فاز اول آن تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان تجهیز و تکمیل ترمینال شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی ، گفت: کماکان سیاست سازمان بنادر بر پایه ایجاد ظرفیت و ساخت زیر بناهای بندری توسط دولت و ساخت و توسعه روبناها و خرید تجهیزات توسط بخش خصوصی است.
اولویت سازمان بنادر، سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی است
راستاد خاطرنشان کرد: اولویت سازمان بنادر، سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی است و برای حفظ فعالیت و اشتغال در این بخش میتواند برای سهم خود تعدیل هم داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: همین حالا هم با همکاری بخش خصوصی سرمایهگذاری در حال انجام است و ما توسعه پسکرانههای بندری را در دستور کار داریم؛ بهطوریکه ۲۴۰۰ هکتار از اراضی پسکرانه را در اختیار خدمات لجستیکی اقتصادی قرار دادهایم.
راستاد تاکید کرد: امروز در کنار پهلوگیری کشتیهای متعدد در بندر امام خمینی(ره) به عنوان بندر هاب غلات، بندر چابهار هم به عنوان بندر اقیانوسی ایران، در حال پذیرش کشتیهای متعدد حامل کالای اساسی و کانتینر است که همه نشان از بیرنگی تحریمها دارد.
پهلوگیری همزمان پنج کشتی حامل کالای اساسی در بندر چابهار
بر اساس اعلام سازمان بنادر در دو ماهه ابتدایی سال جاری، میزان عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در اینباره گفت:: بندر چابهار آماده تخلیه به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است؛ با روند افزایشی تخلیه و بارگیری این نوع کالاها، زمینه برای تامین کامیون در مسیر برگشت برای حمل کالاهای صادراتی از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد و این امر تاثیر قابل توجهی بر کاهش هزینه واردات و صادرات دارد.
حسین شهدادی افزود: بندر چابهار برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالاهای سایر کشورها نظیر هند و افغانستان مزیتهای متعددی دارد.