وزیر راه و شهرسازی کشورمان امروز بار دیگر از نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی دیدار کرد. این بازدید به خودی خود می تواند متر و معیاری برای تفاوت قائل شدن این دوره نمایشگاه با سال های گذشته خود تلقی شود. همین عامل نیز موجب شد تا از وزیر راه و شهرسازی بپرسیم دلیل حضور […]
وزیر راه و شهرسازی کشورمان امروز بار دیگر از نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی دیدار کرد. این بازدید به خودی خود می تواند متر و معیاری برای تفاوت قائل شدن این دوره نمایشگاه با سال های گذشته خود تلقی شود. همین عامل نیز موجب شد تا از وزیر راه و شهرسازی بپرسیم دلیل حضور دوباره ایشان در این نمایشگاه چه بود.
محمد اسلامی در اینباره گفت: امروز برای رونمایی از لکوموتیو باریmap24 وقطعه مرکزی سوزن ساخت داخل و به دلیل اهمیت این رویداد ملی و هچنین حمایت از تولید داخلی به نمایشگاه آمدیم.
محمد اسلامی تصریح کرد: ما می توانیم نیازهای خود را تامین کنیم چراکه ایران دارای ظرفیتهای بیانتهایی است که با بهره گیری از آنها در مسیر پیشرفت صنایع کشور هیچ مانعی نمیتواند چرخ حرکت صنایع داخلی را متوقف کند.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که توجه ایشان به بخش مسکن بیشتر است و یا بخش حمل ونقل، گفت: ما به به بخش مسکن و بخش حمل ونقل به طور مساوی توجه کرده ایم و هیچ کدام را بر دیگری ارجح نمی دانیم.
وی تصریح کرد: امروز با رونمایی از لکوموتیو داخلی شاهد پیشرفتهای خوبی در صنعت ریلی کشور هستیم که علاوه بر اینکه این محصول توانایی رقابت با نمونه مشابه خارجی دارد میتواند هزینههای تامین آن را برای ما به یک ششم کاهش دهد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در این نمایشگاه از سوزنهای تولید داخلی را رونمایی کرد که صد در صد این سوزن ها توسط متخصصان ایرانی تولید شده است.
شرکت گسترش صنایع ایران، تولید کننده این سوزنها است که میتواند سالیانه ۵۰۰ دستگاه از این سوزنها را تولید کند. خطوط ریلی کشور به طور متوسط سالیانه به ۵۰۰ دستگاه سوزن نیاز دارد و این شرکت میتوانند سوزن مورد نیاز شبکه ریلی کشور تولید کند و در طرح توسعه تولید یک هزار سوزن در دستور کار این شرکت ایرانی قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در جمع خبرنگاران از خودکفایی در زمینه ساخت ریل خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم که شرکت ذوب آهن در تامین ریل تسریع داشته باشند.
اسلامی درباره هماهنگی با دولت عراق برای استقرار پیمانکار پروژه شلمچه-بصره نیز گفت: ساخت و توسعه راهآهن چابهار-زاهدان در اولویت بعدی ما قرار دارد و در راستای توسعه ظرفیتهای موجود و ایجاد خطوط دوم همانند راهآهن بافق-اصفهان، مذاکراتی با سرمایهگذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است.
او یکی از نکات مهم در سال جاری را فعال کردن صنایع در هر دو بخش حملونقل و ساختمان عنوان کرد و گفت: در حوزه ریلی سنگ بنای خوبی در سال ۹۷ با امضای تفاهمنامه تولید نزدیک به هزار دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه، تاکید بر استفاده از بازار سرمایه و ظرفیتهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به وجود آمد.
اسلامی ادامه داد: امروزتیز شاهد تولید ریلی و ثبت سفارش از سوی شرکتهای دولتی هستیم، تا شرکتهای تولدی کننده ریل ملی بتوانند با رعایت الزامات و استانداردها، محصولات خود را به موقع تحویل داده و این انگیزه برای استفاده از ظرفیتهای داخلی نزد بهرهبرداران به وجود آید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامههای این وزارتخانه برای توسعه خطوط ترانزیتی گفت: یا هماهنگی کش.ر عراق به دنبال آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه-بصره هستیم که هماهنگیهای مقدماتی با طرف عراقی انجام شده و قرار است پیمانکار پروژه مستقر شود. اسلامی اولویت دوم را توسعه راه آهن چابهار-زاهدان عنوان کرد و گفت: اتصال خطوط ریلی به مراکز بار، استفاده از ظرفیت موجود و ایجاد خط دوم مانند پروژه راه آهن بافق-اصفهان که مذاکراتی با سرمایهگزاران داخلی و خارجی انجام شده است، در اولویتهای بعدی قرار دارند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم فعالیتهای حوزه حمل و نقل ریلی رو به افزایش است، تصریح کرد: باید تحریمها به فرصت تبدیل شوند و شاهد شکوفایی اقتصادی در تراز جهانی باشیم.
گفتنی است که بخش ریلی گروه «مپنا» دیروز در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی از لکوموتیو باری Map24 و تولید قطعه مرکزی سوزن در هفتمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی رونمایی کرد.
مدیرعامل بخش ریلی مپنا در خصوص لوکوموتیو ملی Map24 گفت: ظرف ۷ ماه گذشته، ۶ عدد از این لوکوموتیوها به شبکه ریلی وارد شدهاند.
احمد خدایی با اشاره به تولید و تحویل ۲۵ لوکوموتیو ملی در سال جاری به ظرفیتهای گروه صنعتی مپنا اشاره کرد و افزود: مپنا توان تولید تمام لوکوموتیوهای داخلی را دارد و میتواند حدود ۱۰۰ لوکوموتیو مختلف برای تأمین نیاز شبکه ریلی تولید کند.
مدیرعامل بخش ریلی مپنا همچنین عنوان کرد که تأمین نیاز داخل اولویت کاری این گروه صنعتی است و این گروه بعد از تأمین نیاز داخلی، برای ورود به بازارهای صادراتی نیز برنامهریزی خواهد کرد.
برنامهريزی برای اعزام و پذيرش ٥٠ ميليون مسافر در فرودگاه امام (ره)
وزیر راه و شهرسازی پیش از حضور در نمایشگاه ریلی از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دیدار کرد.
اسلامی در این مراسم از افتتاح رسمی ترمينال گالری سلام در آينده نزديک خبر داد و گفت: بهره برداری از این ترمینال نقطه آغاز رسیدن به ظرفیت اعزام و پذیرش حداقل ٥٠ میلیون مسافر در سال در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است. او با اشاره به وجود استعدادها و توانمندی های داخلی در عرصه های گوناگون علم، فناوری و سازندگی گفت: ترمینال گالری سلام یکی از نمادهای مهم خودباوری در کشور است چراکه این ترمینال به دست متخصصان داخلی طراحی، احداث و تجهیز شده است. وی ادامه داد: در ترمینال گالری سلام جلوهای از تواناییهای مهندسان و متخصصان ایرانی را در طراحی سازه اصلی، طراحی و ساخت تجهیزات و پیاده سازی سامانه های هوشمند بهکار رفته در پروژه شاهد هستیم و این توانمندی موجب شد تا به مرحله تست عملیاتی ترمینال گالری سلام برسیم.
اسلامی با بیان اینکه بهره برداری و افتتاح ترمینال گالری سلام در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت افزود: بهره برداری از این ترمینال نقطه آغاز رسیدن به ظرفیت اعزام و پذیرش حداقل ٥٠ میلیون مسافر در سال در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است و برنامه ریزی ها برای رسیدن به این هدف تهیه و تدوین شده و باید گام به گام اجرا شود. وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: باید این باور در ما ایجاد شود که با استفاده از توان و دانش متخصصان داخلی می توانیم ظرفیت های جدیدی را فعال کنیم و طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را به اتمام برسانیم.