قطعات لوازم خانگی کرهای وارد گمرک شده است مرتضی میری رییس اتحادیه لوازم خانگی کشوردرباره بازگشت قطعات کرهای به ایران گفت: بر اساس صحبتهایی که با دو شرکت تولیدکننده محصولات ال جی و سامسونگ کردهایم، قطعات لوازم خانگی کرهای وارد گمرکات کشور شده است. وی درباره جزییات از سرگیری واردات قطعات لوازم خانگی از کره […]
قطعات لوازم خانگی کرهای وارد گمرک شده است
مرتضی میری رییس اتحادیه لوازم خانگی کشوردرباره بازگشت قطعات کرهای به ایران گفت: بر اساس صحبتهایی که با دو شرکت تولیدکننده محصولات ال جی و سامسونگ کردهایم، قطعات لوازم خانگی کرهای وارد گمرکات کشور شده است.
وی درباره جزییات از سرگیری واردات قطعات لوازم خانگی از کره افزود: طبق صحبتی که با دو شرکت تولیدکننده محصولات ال جی و سامسونگ مبنی بر علت کاهش تولید داشتیم، انتقال ارز به این کشور صورت گرفته و مشکلی در واردات قطعه نیست، همچنین برخی از این قطعات در حال حاضر وارد گمرکات کشور شدهاند.
میری ادامه داد: به غیر از قطعاتی که از کره وارد شده، یک تعداد قطعه با کیفیت بالا نیز از چین برای تولید برندی غیر از ال جی و سامسونگ وارد کشور شده و آماده تولید هستند.
وی درباره کیفیت این قطعات تاکید کرد: هیچ تغییری در کیفیت قطعات وارد شده صورت نگرفته و نگرانی از بابت واردات قطعات درجه پایین برای این دو برند وجود ندارد.
رییس اتحادیه لوازم خانگی همچنین با اشاره به قیمت این دو برند بعد از تولید مجدد اظهار کرد: قیمت این محصولات بر مبنای ارز نیمایی است و با توجه به عدم تغییر این نرخ، در حال حاضر انتظار کاهش و یا افزایش بهای لوازم خانگی وارداتی را نداریم.
به گفته میری، واردات قطعه از کره بیش از این که در گرو مشکلات انتقال ارز باشد، با بد عهدی این کشور و سوق پیدا کردن به سمت آمریکا با چالش رو به رو شده است.
تقاضای کاذب بازار لوازم خانگی را گران کرد
علیرضا موسوی مجد مدیرعامل یکی از برندهای معروف کرهای و یکی از تولیدکننده بزرگ لوازم خانگی با تاکید بر اینکه روند تولید لوازم خانگی مانند سال های گذشته است، اما تقاضای کاذب لوازم خانگی را کمیاب و گران کرد، گفت:هیچ اتفاق خاصی در حوزه لوازم خانگی رخ نداده است و لوازم خانگی به اندازه کافی وجود دارد و هر تعدادی که لوازم خانگی در کارخانه تولید میشود وارد بازار میشود.
وی افزود:با شروع التهابات ارزی در ابتدای سال جاری یکی از بازارهای متاثر از این التهابات بازار لوازم خانگی بود، به طوریکه انواع و اقسام لوازم خانگی در بازار گران و کمیاب شد وافزایش قیمت لوازم خانگی در بازار تا آنجا پیش رفته که قیمت یک یخچال و فریزر در بازار بیش از ۲۲ میلیون تومان است.
موسوی مجد تصریح کرد:در حالی که فروشندگان لوازم خانگی علت کمیاب شدن لوازم خانگی را براساس اعلام شرکتهای تولیدی نبود قطعه عنوان میکنند اما برخی مدیران شرکتهای تولید لوازم خانگی، وضعیت تولید را خوب و حتی بیش از سال گذشته عنوان میکنند و یکی از دلایل وضعیت این بازار را تقاضای زیاد عنوان میکنند.
وی تصریح کرد:امسال برای اولین بار است که سطح تعداد کالاهای ساخته شده که در کارخانه نگهداری میشد از سطح استاندارد پایینتر آمده است ،زیرا تمام لوازم خانگی که امسال در شرکت ساخته شده به بازار عرضه شده است.
این فعال بازار لوازم خانگی گفت :بازار لوازم خانگی، بازار بزرگی است و در سطح تقاضا، تقاضای کاذب ایجاد شده؛ بنابراین باید سایر برندهای لوازم خانگی هم کمک کنند و کالاهای خود را عرضه کنند تا شاهد کمبود و گرانی در بازار لوازم خانگی نباشیم.
وی گفت: برای کنترل و تنظیم بازار، علی رغم فشارهای خارجی در بخش تامین قطعات، طی ۴ ماه گذشته میزان خروجی انبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نداشته بلکه طبق اسناد منتشره با افزایش نیز مواجه بوده است.این موضوع که سطح عرضه دچار مشکل است و مردم نمیتوانند لوازم خانگی مورد نیاز خود را تهیه کنند را قبول دارم اما بخشی از این اتفاقات مربوط به ایجاد تقاضای کاذب در بازار است و این تقاضای کاذب منجر به سوء استفاده عدهای افراد سودجو شده است. تقاضای کاذبی که ناگهان در ملک، خودرو، ارز، سکه و حتی پوشک نیز شکل گرفت و بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را با دو هدف کسب سود و یا نگرانی از کاهش ارزش پول و کاهش قدرت خرید، به شکل غیر منطقی به این سمت سوق داد.
عامل کمبود لوازم خانگی در بازار
موسوی مجد تصریح کرد:مجموعه ما به هیچ عنوان عدم عرضه نداشته و تمام اسناد آن موجود و قابل ارائه است و اسناد کاملا مشخص میکند که چه تعداد کالا در این شرکت تولید شده و چه تعداد و چگونه این تولیدات در فروشگاههای تهران و سایر شهرها توزیع شده است.تمامی کالاهای تولیدی کارخانه دارای شماره سریال است و تا زمانی که به دست مصرفکننده برسد قابل رهگیری است.
وی افزود:شرکت تولیدی ما چند نمایندگی رسمی در مناطق مختلف و در سطح شهر دارد که این نمایندگیها کالاهای موجود را عرضه میکنند. اما سایر فروشگاههایی که در سطح شهرها مشاهده میشود و برند ما را میفروشند از شرکت، لوازم خانگی خریداری میکنند و دقیقا برای ما مانند مشتری هستند و نظارت بر عرضه در این فروشگاه ها با سازمان های متولی و اتحادیه مربوطه است.در حال حاضر بر اساس اسناد کاملا مشخص است که هر فروشگاه چه تعداد کالا از ما خریداری کرده است و این موضوع کاملا قابل رصد است.
این فعال بازار لوازم خانگی تصریح کرد: سوابق فروش در ۱۰ سال گذشته نشان میدهد که ۵ ماه ابتدای هر سال از فروردین تا مرداد ماه، بازار لوازم خانگی همواره دچار رکود بوده و هیچگاه تقاضای خرید طی ۱۰ سال گذشته مانند ۵ ماه ابتدای امسال نبوده است که مردم برای خرید لوازم خانگی هجوم بیاورند.شرکتهای بزرگ تولید کننده لوازم خانگی هم بیشتر تولیدات خود را در نیمه دوم سال انجام میدهند و این یک روند کارشناسی بوده است.هر تولیدکنندهای با برخورداری از تجربیات خود و بررسی بازار فروش در سالهای قبل اقدام به تولید میکند بنابراین طبیعی است که برای تولید امسال هم برحسب شرایط گذشته تصمیم گیری شده است.هیچ تولیدکنندهای به امید افزایش تقاضا، اقدام به افزایش تولید نمیکند بلکه همیشه این کار براساس تجربیات گذشته انجام میشود.
سخن آخر
بنابراین با توجه به اینکه شاهد افزایش نرخ ارز پس از اعمال تحریم های گسترده آمریکا علیه ایران هستیم به نظر می رسد بازار لوازم خانگی گرچه با مشکلاتی به لحاظ واردات لوازم خانگی و قطعات آنها مواجه شده است اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بازار لوازم خانگی با اتکا به تولیدات ایرانی همچنان سرپاست که وقوع این اتفاق موجب شده است تا برندهای کره ای و چینی هم حتی برخلاف اعمال تحریم های گسترده برای ایجاد رقابت گسترده با برندهای ایرانی حضور خود در بازار ایران را تمدید کنند.