مدت مدیدی است که صنعتگران و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور، توان داخلی را در تولید ادوات حمل‌ونقل ریلی کارآمد ارزیابی می‌کنند. آنها بر این باورند که در شرایط تحریم‌های اقتصادی این صنعت توانسته است با اتکا به تولید و توان داخل جزو معدود صنایعی باشد که بدون نیاز به خارج سرپت بایستد. در همین […]

مدت مدیدی است که صنعتگران و کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور، توان داخلی را در تولید ادوات حمل‌ونقل ریلی کارآمد ارزیابی می‌کنند. آنها بر این باورند که در شرایط تحریم‌های اقتصادی این صنعت توانسته است با اتکا به تولید و توان داخل جزو معدود صنایعی باشد که بدون نیاز به خارج سرپت بایستد.
در همین راستا مدیرعامل راه‌آهن حالا از توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور حمایت از تولید داخل در حوزه صنعت حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته آن خبر داده و اعلام کرده است که کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و تصمیم بر این است که حمایت‌های لازم از فعالان این حوزه صورت گیرد.
سعید رسولی با تاکید بر این‌که حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی و در ابعاد مختلف صنعتی آن در دستور کار شرکت راه‌آهن قرار دارد، گفت: به تازگی با معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای در این رابطه برگزار و تفاهمات بسیار خوبی صورت گرفته است.
رسولی ادامه داد: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کرد که کارگروهی مشترک بین این دو دستگاه تشکیل شود و از سایر نهادها نیز دعوت به عمل آید تا برای حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی اقدام کنند تا شاهد رونق تولید در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته آن باشیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی مطالبه جدی راه‌آهن است، اظهار کرد: به همین دلیل در این راستا پیش‌قدم شدیم و از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا کردیم تا در این خصوص ما را همراهی کنند که مورد استقبال مسئولان این وزارتخانه قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا کارگروه حمایت از تولید داخل در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد شود و ذیل آن کمیته تخصصی شکل گیرد.
رسولی با اشاره به این‌که کاهش وابستگی به خارج و توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد، ادامه داد : حمایت‌های مختلفی را در این راستا انجام خواهیم داد تا ظرفیت‌های موجود را با تقاضاها تطبیق دهیم و برای شرکت‌های فعال زمینه سفارش ساخت فراهم کنیم و از استفاده نمونه‌های خارجی که توان تولید داخل در مورد آنها وجود دارد ممانعت به عمل آوریم.
وی با اشاره به اولویت‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۸، خاطر نشان کرد: ارتقای بهره‌وری شبکه و ناوگان ریلی به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت موجود، اتصال مراکز عمده بار به ریل، شبکه ریلی طبق یک برنامه زمانبندی چند ساله و حمایت از تولید داخل در افزایش ناوگان باری و مسافری از اولویت‌های شرکت راه‌آهن در سال جاری است.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: اتصال مراکز عمده بار به ریل به شبکه ریلی آغاز شده و با اجرایی شدن بخش مربوط به سال جاری در دستور کار قرار دارد و طی یک برنامه زمانبندی شده چند ساله مراکز عمده بار به ریل متصل می‌شود.
وی همچنین در خصوص حمایت از تولید داخل در راستای افزایش ناوگان باری و ریلی، اظهار کرد: در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای دو هزار میلیارد تومانی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۹۷ مدنظر که اعتبار آن ابلاغ و بخش اول این اعتبار تخصیص یافته است و بانک‌های عامل در این زمینه مشخص شدند و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

۵۹ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی احداث می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از احداث ۵۹ کیلومتر خط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی کشور در سال جاری خبر داد.
سعید رسولی در سفر به استان اصفهان در جلسه‌ای در شهرداری سجزی که با حضور نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، افزود: اتصال مراکز بار به خطوط ریلی کشور، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت راه‌آهن در سال جاری است.
وی با اشاره به اهمیت اتصال بنادر و بنادر خشک به خطوط ریلی و تسهیل جابه جایی بار در شبکه حمل و نقل ریلی کشور گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و ابلاغیه مقام معظم رهبری، باید لجستیک پارک‌ها زیادی برای تسهیل حمل و نقل کشور تا پایان ۱۴۰۴ احداث شوند و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا این پارک‌ها هرچه سریع احداث و به شبکه ریلی کشور متصل شوند.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: برخی از کارخانجات صنعتی و تولیدی با خطوط ریلی فاصله چندانی ندارند، بنابراین برای تسریع در اتصال این مراکز به شبکه ریلی گرفته‌ایم برای تسهیل در بارگیری و تخلیه مواد اولیه و محصولات تولیدی این مراکز، ۵۹ کیلومتر انشعابات فرعی امسال به خطوط اصلی متصل شود.
رسولی با بیان این‌که راه آهن ماموریت دارد تا سهم ریل از حمل و نقل کالا در کشور به ۳۰ درصد برساند، افزود: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی یکی از مواردی است که می‌تواند این امر را تسهیل کند و این مساله علاوه بر افزایش حمل بار در خطوط ریلی، منافع زیادی نصیب کشور خواهد کرد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی بر رفع محرومیت‌ها در کشور با وجود ۴۰ سال دشمنی استکبار جهانی تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین ثروت ما مردم عزیز ما هستند و ما به عنوان یکی از خادمان ملت، مشتاقانه به استان اصفهان سفر کرده‌ایم تا مسایل و مشکلات حمل ونقل ریلی این منطقه در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه معاونان و حسن کامران نماینده مردم شریف اصفهان در مجلس، صبح امروز در بازدید از ایستگاه و بارانداز سیستان و ایستگاه ورزنه اداره کل راه‌آهن اصفهان مسائل مختلف این ایستگاه‌ها را از جمله تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و ابنیه آن را مورد بررسی قرار دادند.
گفتنی است که شرکت راه‌آهن در طول یک سال اخیر جزو سازمان‌هایی بوده که برای گسترش طول شبکه ریلی و بهره‌وری از تولیدات ادوات ریلی ساخت داخل تلاش بسیاری کرده است.