اوایل تیرماه امسال بود که با حضور دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی)، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت فناوری ریاست جمهوری)، تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه هوانوردی عمومی به امضا رسید. در باب مفهوم «هوانوردی عمومی» آمده […]

اوایل تیرماه امسال بود که با حضور دو تن از معاونان وزیر راه و شهرسازی (رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی)، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت فناوری ریاست جمهوری)، تفاهم‌نامه‌ای با هدف توسعه هوانوردی عمومی به امضا رسید. در باب مفهوم «هوانوردی عمومی» آمده است که این نوع به معنی هرگونه فعالیت تردد هوایی غیر از هوانوردی تجاری (مسافری و باری) از قبیل آموزشی، تفریحی و گردشگری می‌شود، که منظور از این تفاهم نامه نیز توسعه «ایرتاکسی» در ایران است.
اگرچه به زعم کارشناسان حمل ونقل کشور در حال حاضر امکان استفاده از پروازهای مسافری با هواپیماهای Ultra Light (فوق سبک) به دلیل گران بودن هزینه‌های ناوبری هوایی و هندلینگ فرودگاهی وجود ندارد. در حالی که اگر این سازوکار با ایجاد ساختارهای قانونی مناسب به خصوص کاستن از قوانین دست و پاگیر چنین کسب و کارهایی ایجاد شود، می‌توان ضمن استفاده از ظرفیت فرودگاه‌های کوچک، فرصت‌های شغلی متعددی نیز ایجاد کرد.
اما به گفته علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، در حال حاضر در ایران ۱۰۰ فروند هواپیمای فوق سبک (۵ نفره) وجود دارد که می‌تواند بعنوان ایرتاکسی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

امسال دو مسیر ایرتاکسی راه‌اندازی می‌شود
شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است که تا پایان امسال تعدادی از اشخاص حقوقی متقاضی راه اندازی ایرتاکسی مجوز دریافت می‌کنند و دو مسیر هوایی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.
به نظر می‌رسد مسیر اصفهان-تهران به دو دلیل، یکی پرتقاضا بودن و دیگری، کوتاه بودن مسیر، یکی از مسیرهای در نظر گرفته شده برای ایرتاکسی ایرانی باشد.
اما مهم‌ترین مانع در راه تحقق این خدمت، کمبود ناوگانِ مناسب و یکسان بودن تعرفه استفاده از خدمات ناوبری هوایی و خدمات فرودگاهی است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده است که این خدمات را با نرخ ثابت برای همه فرودگاه‌ها اعمال می‌کند.
گفتنی است که توسعه ایرتاکسی ها در جهان نشان می دهد که موضوع ایرتاکسی بین شهری سالها است در دیگر کشورها به پدیده‌ای جاافتاده تبدیل شده و به دنبال توسعه ایرتاکسی درون شهری هستند.

تخفیف ۳۰ درصدی عوارض فرودگاهی به ایرتاکسی‌ها
حالا اما مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها: تخفیف ۳۰ درصدی عوارض فرودگاهی به ایرتاکسی ها داده می‌شود. سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: قرار است شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مرحله اول در دو گام حمایت‌های خود را از توسعه هوانوردی عمومی در فرودگاه‌های کشور اعمال کند.
وی ادامه داد: در گام نخست از مرحله اول که در حال حاضر اجرا شده، اعمال تخفیف ۳۰ درصدی در زمینه عوارض فرودگاهی است که به فعالیت هواپیماهای فعال در ایرتاکسی تعلق می‌گیرد. اعمال این تخفیف در اختیار شرکت فرودگاه هاست و نیاز به مجوز از نهاد عالی‌تری ندارد. رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: در گام دوم از این مرحله که زمان‌بر خواهد بود، این شرکت به تعدیل تعرفه نشست و برخاست هواپیماهای فعال در بخش هوانوردی عمومی خواهد پرداخت که اجرای آن نیازمند مصوبه هیئت دولت است.
امیرمکری در پاسخ به این پرسش که نرخ عوارض فرودگاهی در حال حاضر چه رقمی است، گفت: ۱۵ دلار بابت تعرفه هر نشست و برخاست هواپیما و ۳ دلار بابت عوارض فرودگاهی از هواپیماها اخذ می‌شود که در این مرحله ۳۰ درصد به بخش عوارض فرودگاهی تخفیف داده می‌شود در مرحله بعد قرار است ۳۰ درصد دیگر به تعرفه نشست و برخاست هواپیماهای فوق سبک تخفیف داده شود.

هیچ نگرانی بابت سن هواپیماها نداریم
این در حالی است که امیرمکری پیش از این نیز درباره تاثیر تحریم ها بر سن ناوگان هوایی گفت: عمده نیاز فرودگاه های کشور در بخش طرح ها و پروژه های اجرایی و توسعه زیرساخت ها در ساختمان ها، ترمینال ها و حتی عوامل پروازی توسط پیمانکاران داخلی به خوبی انجام می شود و هیچ مشکلی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۲۰ فروند هواپیما در حال عملیات هستند و تقریبا عمر متوسط ناوگان هوایی کشور حدود بین ۱۹ تا ۲۰ سال است، افزود: هیچ نگرانی بابت سن ناوگان هوایی کشور وجود ندارد و نگهداری آنها با کیفیت بالایی در حال انجام است. امیرمکری تصریح کرد: به خاطر شرایط تحریمی با مشکلات تهیه تجهیزات مواجه هستیم اما با راه هایی که وجود دارد و طی سال های گذشته هم از آن مسیرها و راه ها استفاده می شد سعی شده نیازها تامین شود و تنها تامین بخشی از تجهیزات هوانوردی برای ما محدودیت ایجاد کرده است.