شرایط نامناسب اقتصادی جوامع بخصوص کشورمان در این برهه از زمان، تاثیرات منفی بسیاری بر زندگی سالمندی گذاشته است. حقوق بازنشستگی ناچیزی بسیاری از سالمندان در کنار هزینه های سرسام آور زندگی اوقات تلخ و ناگواری را رقم زده است. هزینه‌هایی که در برخی از اوقات بسیار کمرشکن و بالا است. نیازی به تلاش چندان […]

شرایط نامناسب اقتصادی جوامع بخصوص کشورمان در این برهه از زمان، تاثیرات منفی بسیاری بر زندگی سالمندی گذاشته است. حقوق بازنشستگی ناچیزی بسیاری از سالمندان در کنار هزینه های سرسام آور زندگی اوقات تلخ و ناگواری را رقم زده است. هزینه‌هایی که در برخی از اوقات بسیار کمرشکن و بالا است. نیازی به تلاش چندان نیست، در اطراف ما بسیاری از زنان و مردان مسن وجود دارد که ده ها درد ناگفته پیدا و پنهان جسمی و روحی دارند؛ دردهای روانی، افسردگی، اضطراب، تنهایی و غم های فراوان را ردیف کرد، درد دوری از عزیزان، درد از دست دادن عزیزان، درد جدایی، درد تنهایی… . دورانی که پیش روی ما هم هست و همه به آن سمت در حرکت هستیم.
تعریف سالمندی
سالمندی نیز همانند کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی دوره‌ای از زندگی است و بنابه تعریف این دوره از ۶۵ سالگی شروع می‌گردد. دوره سالمندی خود به سه دوره تقسیم می‌شود. دوره اول که از ۶۵ سالگی تا ۷۴ سالگی افراد را شامل می‌شود. سالمند ي در دوره دوم افراد از ۷۵ تا ۸۴ سالگی را شامل است. پیر و اين تقسيم‌بندي افراد دوره سوم که بالاتر از ۸۵ سال سن دارند، سالخوردگان یا پیران پیر خوانده می‌شوند. اگرچه چنین به نظر می‌رسد که یک فرد در سن ۶۵ تا ۷۴ سالگی هنوز فعال بوده و مشکلی نداشته باشد. لیکن بدیهی است که همین فرد بعد از سن ۸۵ سالگی با مشکلات و معضلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. از سويي بر اساس تعریف سازمان ملل ،کشورهای دارای جمعیت جوان ، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن زیر چهار درصد باشد. کشورهای دارای جمعیت بزرگسال، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن چهار تا شش درصد باشد و کشورهای دارای جمعیت سالخورده، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن هفت درصد یا بیشتر باشد.

حركت پرشتاب ايران به سمت سالمندي
روند سالمندی را می‌توان به سه گروه سالمندی همراه با سلامت، سالمندی طبیعی و سالمندی همراه با بیماری تقسیم کرد. هدف برنامه‌های حمایتی سالمندان بایستی مبتنی بر افزایش تعداد گروه اول باشد و رسیدن به این هدف از طریق آموزش فراگیر به سالمندان، برنامه‌های پیشگیرانه و ارائه خدمات مورد نیاز آنان تحقق پیدا می‌کند. آنچه مسلم است اینکه به هر حال کشور عزیز ما وارد دوران سالمندی جمعیتی شده و به همین روند ادامه خواهد داد. لذا با مشکلات ناشی از آن نیز روبه‌رو خواهد گردید. این‌که «چه باید کرد» در تصور ساده اش تامین منابع و زیرساخت لازم است، ولی آن‌چه مهم است این‌که از چه زمانی می‌بایست شروع کرد و چه ضروریاتی را در چه زمانی بایستی فراهم نمود و فراهم سازی آن چقدر زمان می‌برد، همه و همه مستلزم داشتن برنامه جامع برای سالمندی است امری که اگر از امروز هم شروع نماییم کمی دیر است و اگر به تعلل سپرده شود با بحران‌های ناشی از سالمندی روبه‌رو خواهیم شد. برنامه جامعی که با نظر خبرگان و مشتمل بر همه ابعاد و مشکلات اجتماعی، شغلی، تامین اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی، خانوادگی و نیز آموزش و فرهنگ سازی جامعه، خانواده و افراد باشد. بررسي‌ها در كشورايران نشان مي‌دهد تقریبا حدود ۱درصد از قوانين تصويب شده مملكتي،مربوط به سالمندان مي‌شود كه از اين ميزان ۶۲ درصد اقتصادي، درصد۲۲اجتماعي و ۱۶ درصد رفاهي و بهداشتی هستند. دقت در همين سهم ناچيز نشان مي دهد كه كيفيت زندگي سالمندان چندان مورد توجه قرار نگرفته است . بر همه نهادهای ذی‌مدخل است که با تدوین برنامه جامع سالمندی زمینه‌های اجرای آنرا از طریق تقسیم وظایف بین نهادهای مرتبط فراهم آورده وچنان‌چه در راستای اجرایی شدن نیاز به تصویب قوانین برای فرآیندهای مرتبط دارد،‌ پیگیری لازم را داشته باشند. زندگی مدرن با همه ویژگی های جذابش، برخی از سنت های زیبای گذشته را از بین برده است، شاید اینکه «روزگاری ما جلوی بزرگترها پایمان را دراز نمی کردیم» دیگر ضرب المثلی باشد باشد مربوط به عصری که از آن گذشته ایم و چه سخت است سالمندی که از فرزند و نوه و جوانان عصر جدید تندی ببیند و تلخی بشنود و آزار شود. «سالمند آزاری» چه از نوع فردی و چه از نوع اجتماعی با بی توجهی مسئولان، پدیده نامیمونی است که اگر از هم اکنون برای پیشگیری از آن در رسانه ها و افکار عمومی آموزش نبینیم، فردا به سراغ خودمان می آید.