۱۸ میلیون بی‌سواد و کم‌سواد  ۹۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور
۱۸ میلیون بی‌سواد و کم‌سواد  ۹۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد: در ۴۵ سال گذشته میزان سواد در ایران از ۴۷.۵درصد به ۹۷ درصد رسیده است، با این‌ حال همچنان ۱۸ میلیون بی‌سواد و کم‌سواد و ۹۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور دارند.

به گزارش روزنامه جمله، عبدالرضا فولادوند رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری با اصحاب رسانه در ابتدا عملکرد و وظایف آتی سازمان نهضت سوادآموزی را تشریح و اظهار کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال دستاوردهای بسیار مهمی کسب کرده و همیشه بر ضرورت ارتقای سواد عمومی و آموزش‌های مستمر تاکید داشته است.
وی به اهمیت سواد و آگاهی در توسعه و پیشرفت جامعه اشاره کرد و افزود: امام خمینی (ره) در آغاز انقلاب اسلامی فرمانی صادر کرد که مبنای انقلاب فرهنگی در کشور شد فلذا امام خمینی (ره) می‌دانست که توسعه و پیشرفت جامعه به آگاهی و آموزش بستگی دارد و برای رهایی از استعمار و تحقق استقلال، باید مردم جامعه آگاه و باسواد شوند فلذا هرچه سواد و آگاهی افراد جامعه افزایش یابد، نفوذ استعمار در آن جامعه سخت‌تر و حتی غیرممکن‌تر می‌شود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه با بیان این‌که از ابتدای انقلاب تاکنون سواد بانوان رشد ۲.۵ برابری داشته است، خاطرنشان کرد: ۸۰۰ هزار نفر از زندانیان را آموزش داده‌ایم و در مجموع ۱۱ میلیون نفر در این ۴۵ سال آموزش داده و برای آن‌ها مدرک صادر شد.
وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی در طول ۴۵ سال گذشته، اظهار کرد: از سال ۱۳۵۵ تا امروز، میزان سواد در کشور از ۴۷٫۵ درصد به حدود ۹۷ درصد رسیده است، همچنین سواد زنان و روستائیان با رشد چشمگیری مواجه شده است فلذا این پیشرفت‌ها نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته و سازمان نهضت سوادآموزی در همایش‌ها و جوایز مختلف بین‌المللی به‌عنوان پیشتاز در زمینه سوادآموزی شناخته شده است.

«سواد» فقط خواندن و نوشتن نیست
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه به نقش آموزش در تغییر و بهبود وضعیت جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: جمعیت هدف ما بین ۱۰ الی ۴۵ سال نیازهای واقعی دارند فلذا امروز فقط خواندن و نوشتن کافی نیست، سواد به معنای واقعی باید مهارت‌هایی باشد که فرد را قادر سازد مسائل و مشکلات روزمره زندگی خود را حل کند و بتواند در شرایط مختلف تغییرات مثبتی در خود ایجاد کند ولو این‌که این همان چیزی است که جامعه هدف ما به آن نیاز دارد.
وی تصریح کرد: سازمان نهضت سوادآموزی، سازمانی آموزشی و فرهنگی است که بر اساس اساسنامه آموزش‌و‌پرورش اداره می‌گردد، فلذا پاشنه‌آشیل در این اساسنامه افزایش سواد عمومی است یعنی آموزش‌هایی که جامعه تشنه آن‌ها است و متولی ندارند.

بازنگری اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه
فولادوند در پاسخ به خبرنگار جمله در خصوص بازنگری اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی در برنامه هفتم توسعه، گفت: در این بازنگری، مأموریت جدیدی به مأموریت‌های پیشین سازمان اضافه خواهد شد فلذا بر اساس اساسنامه جدید، سازمان نهضت سوادآموزی مکلف است علاوه بر ریشه‌کنی بی‌سوادی، به ارتقای سواد عمومی، آموزش‌های مستمر مادام‌العمر و پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی جامعه بپردازد.
وی افزود: سواد در دنیای امروز دیگر به توانایی خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود، بلکه سواد امروز باید مبتنی بر مفاهیم جدید و نیازهای واقعی جامعه باشد و در این راستا، سازمان نهضت سوادآموزی در حال برنامه‌ریزی برای گسترش آموزش‌های متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه تاکید کرد: با این تحول و بازنگری، سازمان نهضت سوادآموزی در راستای ارتقای سواد عمومی، نقش مهمی در تحقق توسعه پایدار و عدالت اجتماعی خواهد داشت و می‌توانیم امید به آینده‌ای بهتر برای کشور و جامعه داشته باشیم.
فولادوند در برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش تکلیف شد که اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی که در سال ۶۳ نوشته شده بازنگری شود فلذا ما خوشبختانه این بازنگری را انجام داده‌ایم مراحل نهایی را طی می‌کنیم و به مجلس خواهیم فرستاد، با تصویب این اساسنامه ماموریت جدیدی به ماموریت‌های سازمان سوادآموزی افزوده خواهد شد که آن را در اولویت قرار خواهیم داد.
وی بیان کرد: مشکلات در استان‌های مرزی نسبت به استان‌های دیگر دچار مشکلات بیشتر و همچنین بیشترین بی‌سوادی را دارند فلذا در این میان سیستان‌و‌بلوچستان در رأس این استان‌ها است و بعد از آن در استان تهران نیز مخصوصاً در شهرستان‌ها، به‌خاطر مهاجرت‌ها و اتباعی که رسمی وارد شده‌اند بی‌سوادی بالا است و ما این استان‌ها را به‌عنوان پایگاه‌های اصلی بی‌سوادی تحت نظر داریم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه با اشاره به این‌که
حدود ۹۲۰ هزار نفر اتباع افغانستانی و عراقی را آموزش داده‌ایم و این جدا از مرکز آموزش محلی است که مهارت‌ها را به بعضی از این افراد آموزش داده‌اند، اظهار کرد: در حوزه آموزش اتباع از کمک‌های بین‌المللی نیز استفاده کرده‌ایم و با آژانس‌های بین‌المللی مثل یونیسف، یونسکو و آیسسکو همکاری داشته‌ایم اما این موسسات بین‌المللی به‌گونه‌ای که به مهاجرین در کشورهای دیگر کمک می‌کنند به ایران کمک نکرده‌اند فلذا کمک‌های یونسکو در ترکیه به مهاجران سوری از صفر تا صد بوده اما اینجا کمک‌های پیش پا افتاده را با تبلیغات بسیار زیاد انجام داده‌اند.
وی افزود: اکنون ۴۰۰ هزار دانش‌آموز سوری در ترکیه تحت پوشش سازمان ملل قرار گرفته‌اند و ۶۲ هزار معلم برای آنان تعیین شده اما کوچک‌ترین کمکی به ما نکرده‌اند و با توجه به سرانه‌های دانش‌آموزی اگر کمک را در نظر بگیریم یک درصد از هزینه‌ها را تقبل کرده‌اند.

موانع بازماندگی از تحصیل بیرون از آموزش و پرورش است
فولادوند در ادامه تاکید کرد: موانع بازماندگی از تحصیل بیرون از آموزش و پرورش است، فلذا در دور افتاده‌ترین روستاها مدرسه داریم، فقر، مشکلات آموزشی و فرهنگ‌ها مانع از تحصیل این کودکان است و آموزش و پرورش هیچ نقشی در این موضوع ندارد فلذا مجموعه‌های دیگر باید پا پیش بگذارند و مشکلات را حل کنند.
به گزارش جمله، وی در پایان گفت: ما بانک اطلاعاتی را از سنوات گذشته تقویت کرده‌ایم و هرکجا اطلاعاتی بوده که برای ما مفید بوده، چه حوزه بهداشت و درمان و چه حوزه امتحانات آموزش و پرورش، همه را تجمیع کرده‌ایم و از آن استفاده کرده‌ایم فلذا یک کد ملی به‌عنوان سوادآموز وارد شد، استعلام او را می‌گیریم و اگر معلوم شد هیچ سابقه سوادآزموزی ندارد او را می‌پذیریم.

  • نویسنده : فرزانه حسنی-خبرنگار