آغاز اصلاحات از وزارت كشور
آغاز اصلاحات از وزارت كشور
وزیر کشور همواره و در همه دولت‌ها نقشی مهم داشته است و شاهد بودیم حضور روحانیون و نظامیان در این وزارت‌خانه مهم و حساس طی بیش از چهار دهه‌ای که از عمر جمهوری اسلامی گذشته است، بیش از دیگر افراد و گرایش‌ها بوده است که این نکته نیز به‌خوبی حکایت از آن دارد که مدیران ارشد جمهوری اسلامی بر حساسیت این وزارت‌خانه آگاهی دارند و حاضر نبودند مدیریت بر ساختمان بزرگ میدان فاطمی را که درحقیقت یک پاستوری دیگر است، به غیرخودی‌ها یا حتی کم‌ترخودی‌ها بسپارند.

روز گذشته و با حضور شخص رییس‌جمهوری تغییر مدیریت در وزارت کشور انجام شد و احمد وحیدی جای خود را به اسکندر مومنی داد. هرچند طی روزهای اول معرفی وزیر کشور دولت چهاردهم، برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی از مسعود پزشکیان انتقاد کردند که یک نظامی را به این جایگاه مهم گمارد و هر دو مدیر با پیشینه نظامی هستند اما هر کسی که اسکندر مومنی را بشناسد، می‌داند نگرش وی با وحیدی از جهاتی بسیار متفاوت و از جهاتی هم بسیار ملایم است.
نکته مهم مراسم روز گذشته، سخنانی بود که مسعود پزشکیان با همان سادگی و بی‌آلایشی تلاش کرد به زبان بیاورد و حرف از ضرورت تغییر رویه زد به جای اکتفا کردن به تغییر افراد.
رییس‌جمهور در این مراسم گفت: «اگر قرار باشد همان مسیری که تا امروز طی شده را ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید. بنده در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود به صراحت گفتم که بنده در ابتدا یک اصولگرا هستم که به اصولی پایبندم، اما باور دارم که برای رسیدن به این اصول ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود.»
این‌که مسعود پزشکیان به این باور رسیده که مسیری که دولت مرحوم رییسی در پیش گرفته است، مسیری است که به ناکجاآباد ختم خواهد شد البته مبارک است و خود نیز در مناظره‌های انتخاباتی به آن اشاراتی داشت اما گام مهم وی از امروز و با استقرار وزیر کشور آغاز خواهد شد و شاید همین موجب شد شخصاً در مراسم معارفه اسکندر مومنی حاضر شود و سخن از ضرورت اصلاح و به‌تبع آن تغییر مدیران بزند.
درخصوص تن دادن به اصلاحات که رییس دولت چهاردهم به آن اشاره کرد دو نکته را لازم به طرح می‎دانیم؛ نخست این‌که «عقلانیت»، گم‌شده‌ی حکم‌رانی ماست و باید چرخ تصمیم‌گیری‌ها بر ریل عقلانیت بازگردد و در همه سطوح دولت به‌ویژه در وزارت کشور از تصمیمات خردستیزانه و به‌دور از مبنای کارشناسی خودداری کرد.
وزارت کشور در اجرای طرح‌هایی چون طرح نور که به‌شدت مورد انتقاد رییس‌جمهوری در ایام تبلیغات انتخابات بود، دارد و اخیراً هم در اخبار داشتیم که انسیه خزعلی معاون رییسی در امور زنان گفته بود کارگروه مربوط به گشت ارشاد در وزارت کشور تحت مدیریت احمد وحیدی فعال بود و حتی یک زن هم در آن جلسات حضور نداشت و پاسخی به تقاضای معاونت امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری برای حضور در این جلسات ندادند.
روشن است که اجرای چنین طرحی که به تعبیر انسیه خزعلی «مردان برای زنان تصمیم بگیرند» کاری توأم با عقلانیت نیست و اسکند مومنی باید به این روال خردستیزانه که حتی انتقاد فردی چون انسیه خزعلی را به دنبال داشت، پایان دهد.
لازم است به‌خاطر داشته باشیم از قِبَل چنین تصمیم‌گیری‌هایی طی این دو دهه چه هزینه‌ها و آسیب‌هایی بر کشور وارد شد هرچند پیش از آن در برخی مقاطع طرفداران چنین تصمیم‌هایی در سطوح عالی حاکمیت موفق نشدند اکثریت را با خود همراه کنند به‌عنوان نمونه در جنگ اول خلیج فارس که جورج بوش پدر به عراق حمله کرد صاحبان برخی نگرش‌های افراطی مصمم بودند که جمهوری اسلامی را به نفع عراق و صدام حسین معدوم، وارد جنگ با آمریکا کنند یا در زمانی که طالبان در مرداد ۱۳۷۷ به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف هجوم بردند و دیپلمات‌ها را به شهادت رساندند، برخی اصرار داشتند جمهوری اسلامی ایران باید با طالبان وارد فاز نظامی شود که امروز روشن شد به‌دور از عقلانیت و دوراندیشی بود.
نیاز به تأکید نیست برخی تندروهای حاضر در مجلس که در چندسال اخیر موفق شدند نیروهای خود را در سطح استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بر کرسی مدیریت بنشانند نیز فاقد کم‌ترین مایه شعور و عقلانیت هستند و ضرورت دارد این افراد با نیروهایی که به گفتمان دولت نزدیک هستند، جابه‌جا شوند تا اقدامی از سر تندروی و افراط از آنان سر نزند که در نهایت به نام دولت مسعود پزشکیان تمام شود.
اسکندر مومنی که خود از مدیران عاقل و اهل تدبیر و مدارا است و در سابقه‌اش اقدامات و اظهارات تندروانه دیده نمی‌شود مأموریتی مهم بر گردن دارد و آن انجام اصلاحات موردنظر ریاست‌جمهوری برای اصلاح فرایندهای خطا است و امیدواریم این دغدغه‌ها که توسط مسعود پزشکیان طرح شد، تنها در حد حرف و سخن نباشد و در عمل نیز ببینیم قوه مجریه هم در کلیت و هم در سطح مدیران استان و شهرستان، به عقلانیت و تدبیر نزدیک شود.