آموزش مهارت به بیش از ۱۲۰ هزار هنرجو خارج از آموزش و پرورش
آموزش مهارت به بیش از ۱۲۰ هزار هنرجو خارج از آموزش و پرورش

  مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت می‌بینند گفت: بیشترین میزان برونسپاری مربوط به مراکز دولتی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است. مصطفی آذرکیش، با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر قوانین ما ناظر […]

 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت می‌بینند گفت: بیشترین میزان برونسپاری مربوط به مراکز دولتی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است.
مصطفی آذرکیش، با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر قوانین ما ناظر بر کاهش نرخ بیکاری در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی است اظهار کرد: باید با کمک دستگاه‌های متولی مهارت، عزم ملی و تصویب و اجرای قوانین و مصوبات در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران به اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها کمک شود. وی افزود: باید منابعی که استفاده می‌شود بهینه‌تر باشد. هنرجویان چه وارد دانشگاه بشوند، چه دوره سربازی و چه بازار کار باید توانایی امرار معاش حلال را داشته باشند که مستلزم ایجاد زیرساخت‌های قانونی و فنی و به عبارتی امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۲۰ هزار هنرجوی ما خارج از آموزش و پرورش آموزش مهارت می‌بینند گفت: بیشترین تعداد مربوط به مراکز دولتی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است و برونسپاری در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و سایر مراکز که با ما همکاری دارند شامل شهرک‌های صنعتی، موسسات تولیدی، خدماتی، مراکز آموزشی جهادکشاورزی و واحدهای آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.وی ادامه داد: اهمیت همکاری ما با سایر دستگاه‌ها و به ویژه وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از این حیث قابل توجه است.
آذرکیش با اشاره به اینکه بعد از تصویب قانون نظام جامع فنی و حرفه‌ای در مجلس در سال ۹۶ شورای عالی تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی تشکیل شد و اکنون در قالب سه کارگروه فعالیت می‌کند گفت: در شورای عالی با توجه به سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی به منظور گسترش شایستگی‌های حرفه‌ای، ارتقای آموزش‌های فنی و مهارتی، کاهش فاصله سطح شایستگی نیروی کار کشور، هماهنگی در سیاست گذاری‌های کلان مدیریت در برنامه‌ریزی آموزشی و تربیت نیروی کار شایسته، فعالیت‌هایی انجام و پیگیری می‌شود.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این قانون با این کلیات تصویب شده و قطعا تفاهم و تعامل بین دستگاهی با توجه به ماهیت آموزش‌های مهارتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: در وزارت رفاه ظرفیت‌هایی در حوزه تعاونی‌ها، بسته‌های حمایتی برای مدارس شبانه روزی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با توجه به ماموریت‌ها و شرح وظایفش وجود دارد. این سازمان که دارای مراکز آموزشی و مربیان است تدوین استانداردهای مهارتی را نیز انجام می‌دهد.وی افزود: دبیرخانه شورای عالی کار نیز در آنجا مستقر است و این کمک می‌کند که آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولدهای سرمایه اجتماعی بتواند با بهره مندی حداکثری از این ظرفیت‌ها برای کمک به تولید ثروت و کاهش فقر در جامعه قدم برداشته و این مهم را از طریق توانمندسازی نیروی کار، کمک به افزایش اشتغال، خود اشتغالی و کاهش بیکاری محقق کند.
آذرکیش اضافه کرد: یکی از اهداف تعریف شده برای هنرستان‌ها تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی آنهاست. از سوی دیگر ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی، اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ملی نیز در اهداف آموزش‌های فنی و حرفه ای آمده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری داشته باشیم گام اول توسعه آموزش‌های مهارتی است اظهار کرد: آموزش‌های مهارتی را در آموزش و پرورش جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم و در راستای افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق آموزش مهارت، خلاقیت و کارآفرینی تلاش می‌کنیم. بر اساس سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پروش، مهترین تولیدکننده نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی هستیم و اجرای کامل سیاست‌های مصوب در گروی توسعه همکاری دستگاه‌هاست.