آنچه زیر بار بدهی ۲ هزار میلیاردی به دست آمد
آنچه زیر بار بدهی ۲ هزار میلیاردی به دست آمد

جمله / اختصاصی اوایل خدمت دولت سیزدهم بود که سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی اظهار کرد راه آهنی که به دولت کنونی واگذار شده، دارای شرایطی است که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. دانستن فقط یکی از این مشکلات، مهر تاییدی بر گفته های صالحی است. زمانی […]

جمله / اختصاصی
اوایل خدمت دولت سیزدهم بود که سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی اظهار کرد راه آهنی که به دولت کنونی واگذار شده، دارای شرایطی است که به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. دانستن فقط یکی از این مشکلات، مهر تاییدی بر گفته های صالحی است.
زمانی که دولت سیزدهم سکاندار راه آهن جمهوری اسلامی ایران شد، این حوزه زیر بار بدهی ۲ هزار میلیاردی، در حال خفه شدن بود! با این حال سید میعاد صالحی در ادامه سخنانش تشریح کرد: برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای عید نوروز ۱۴۰۱ ضرورت دارد. مشکلاتی که طی سال‌های گذشته به‌ویژه در حوزه تعمیرات و نگهداری لکوموتیو و زیرساخت به وجود آمده، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و باید در دوره جدید به سرعت برای حل این مشکلات اقدام کرد.
باید مشکلات حاد فعلی و آنچه به ما تحویل شده کاملا شفاف شده و مورد بررسی قرار گیرد و برای حل آن‌ها، برنامه ریزی و اقدام در دو سطح اضطراری و میان مدت انجام شود.
با وجود این که هنوز راه آهن از این بدهی رنج می برد و اخبار خوشحال کننده ای از وصول آن در دست نیست، وعده های مدیر عامل راه آهن با همکاری وزارت راه و شهرسازی، در فروردین ماه ۱۴۰۱ به وقوع پیوست. شرکت راه آهن در بخش حمل و نقل مسافر طی چهار ماه نخست سال، رکوردی ثبت کرد که در ده سال گذشته بی سابقه بود. همچنین پس از این دستاورد، در تیر ماه سال جاری، ۳۱۹ ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه شد. در مراسم رونمایی این ناوگان، سید میعاد صالحی در سخنانی اظهار کرد: در سال گذشته رکورد داخلی ناوگان از نظر تعداد و ارزش شکسته شد که اکثر آن مربوط به نیمه دوم پارسال بود و امسال نیز با توجه به شعار اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری درصدد توسعه صنعت ریلی هستیم که مورد تاکید همه مسئولان دولت سیزدهم است.وی ادامه داد: امروز صنعت ریلی میراث‌دار گذشته است و بدهی‌های سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقب‌ماندگی آن شده است.مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که با بررسی تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون در تلاش برای کاهش بوروکراسی هستیم، اظهار کرد: در سه ماهه امسال ۱۵۰ درصد رشد در حوزه جابه‌جایی کالاهای اساسی در حوزه ریلی داشته‌ایم و دو هفته پیش اولین قطار قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا رفت که امیدواریم با توجه به تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی بر دیپلماسی حمل و نقل بتوانیم کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب را فعال کنیم و از همه ظرفیت‌های ممکن برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم.
قطار در حال حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به مسیر پیشرفت خود ادامه داد تا اینکه اواخر مهر ماه سال جاری، قطار مسافری سمنان، دامغان و شاهرود به مشهد مقدس راه اندازی شد.حرکت قطار محلی سمنان- دامغان- شاهرود به مقصد مشهد مقدس از روز پنجشنبه ۲۸ مهرماه آغاز شد. حرکت این قطار همه روزه ساعت ١٠ و ٣٥ دقیقه صبح از ایستگاه سمنان آغاز می‌شود و در ایستگاه دامغان و ایستگاه شاهرود برای سوار شدن مسافران، توقف دارد. ساعت ورود این قطار به مشهد مقدس ١٨ و ٣٠ دقیقه است و بازگشت قطار از مشهد ساعت ٢٣ و ٤٠ دقیقه خواهد بود.معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در آیین راه اندازی این قطار ها در ایستگاه راه آهن شهر سمنان در سخنانی ابراز داشت: دولت سیزدهم با تمام ظرفیت برای ارتقای خدمت رسانی در حوزه ریلی و جبران عقب ماندگی پای کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر امیدآفرینی در جامعه با رفع مشکلات و پاسخ به مطالبات مردمی، تصریح کرد: با حذف قوانین مزاحم، حذف بروکراسی اداری با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد.
صالحی افزود: تحریم در ایجاد مشکلات کشور نقش دارد، اما تحریم داخلی خود عامل ۹۰ درصد مشکلات است که با همراهی و همدلی در دولت سیزدهم برای رفع مشکلات تلاش می شود.
صالحی ادامه داد: تلاش کردیم که وضعیت را بهبود دهیم و به لطف پروردگار و تلاش همکاران در ستاد و مناطق، طی چهار ماهه اول امسال، رکورد ۱۰ ساله جابجایی مسافر را شکستیم. در دوران پساکرونا استان‌های متعددی متقاضی توسعه قطارهای مسافری به‌ویژه به مقصد مشهد مقدس هستند و استان سمنان نیز یکی از این متقاضیان بود.وی درباره قطار مورد بهره‌برداری گفت: این قطار شامل واگن‌های ۴ تخته چهار ستاره و ۶ تخته بوده و با قیمت مناسب و زمان مطلوب، مسافران را از مبدا سمنان، دامغان و شاهرود به مشهد مقدس و بالعکس جابجا می‌کند. تداوم قطار مسافری سمنان، دامغان و شاهرود به مشهد مقدس و برعکس، منوط به استقبال شهروندان و ضریب اشغال مناسب است. به دنبال مطالبات مردم و مسئولین و نمایندگان مجلس، علی‌رغم محدودیت‌های موجود، همانطور که وعده کردیم این کار انجام شد و امروز شاهد خدمت‌رسانی به زائران هستیم.
با وجود تمام این تلاش ها، طبق گفته های صالحی، ارتقای خدمات در حوزه ریلی در حد انتظار نیست و دولت سیزدهم برای جبران این عقب‌ماندگی به‌صورت ویژه تلاش می‌کند.
وی با اشاره به وضعیت اقتصاد ضعیف صنعت ریلی در سال‌های اخیر و همچنین بیماری کرونا که موجب عدم توسعه صنعت ریلی به ویژه در حوزه مسافری شده بود، بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تقویت راه‌آهن در دستور کار قرار گرفت، ولی متاسفانه در چند سال‌ اخیر، لکوموتیوهای زیادی، تعمیرنشده باقی مانده و نوسازی لکوموتیوها نیز انجام نشده بود، همچنین بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران قطعات فنی بخش لکوموتیو وجود داشت.در هر صورت می توان نتیجه گرفت چنانچه هر حوزه ای با به کارگیری نیروهای جوان و با استعداد، تمام توجه خود را به مسیر پیش رو معطوف کند، و تمام تمرکز خود را روی تبیین ضعف و اشکالات موجود نگذارد، می توان به موفقیت هایی دست پیدا کرد. درست است که بدهی ها، عدم وجود زیر ساخت مناسب و تحریم های کمرشکن، موانع جدی بر سر راه پیشرفت اند، اما با توجه به مطالب فوق الذکر و نگاهی به دستاوردهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، مشخص می شود دلیل موجهی برای رکود و خط بطلانی بر ناکارآمدی ها و سستی ها نیستند.