آیا قطار استیضاح‌ها روشن شده است؟
آیا قطار استیضاح‌ها روشن شده است؟

    آرمان طهرانی – روزنامه نگار/   در این چهار ماهی که مجلس جدید تشکیل شده تقریبا پای همه وزرای روحانی به مجلس باز شده و مورد سؤال و گاه عتاب نمایندگان قرار گرفته‌اند. خیلی از این چهره‌هایی که حالا وکیل ملت شده‌اند، در طول شش سال گذشته در خط مقدم انتقاد از دولت […]

 

 

آرمان طهرانی –
روزنامه نگار/

 

در این چهار ماهی که مجلس جدید تشکیل شده تقریبا پای همه وزرای روحانی به مجلس باز شده و مورد سؤال و گاه عتاب نمایندگان قرار گرفته‌اند. خیلی از این چهره‌هایی که حالا وکیل ملت شده‌اند، در طول شش سال گذشته در خط مقدم انتقاد از دولت روحانی بوده‌اند و طبیعتا وزرای دولت نیز از گزند این انتقاد‌ها در امان نبوده‌اند. پس قابل پیش‌بینی بود که طرح استیضاح وزرا در دستور کارشان قرار گیرد، به‌ویژه وقتی استیضاح روحانی به سرانجام نرسید. آقاتهرانی، دبیر‌کل جبهه پایداری نیز در روز ثبت‌نام برای مجلس یازدهم عدم نظارت مطلوب و مؤثر بر عملکرد دولت و وزرا را مهم‌ترین ضعف مجلس دهم دانسته و گفته بود: «نباید وضعیت دولت و مجلس به‌گونه‌ای باشد که مردم فریادشان بلند شود. مجلس باید داد و فریاد بزند و وزرا را به خط کند و اگر نشد، آن‌ها را تغییر دهد».

بیژن زنگنه، وزیر نفت، بار‌ها با انتقاد شدید اصولگرایان مواجه شده است. هم‌زمان با افزایش قیمت بنزین، احمد امیرآبادی، نماینده قم در مجلس دهم، از جمع‌آوری ۵۰ امضا برای استیضاح زنگنه خبر داده بود. او اکنون در مجلس یازدهم هم حضور دارد.
روزنامه اصولگرای وطن امروز قبلا درباره زنگنه نوشت: «در بین مسببان اصلی گرانی یک‌شبه بنزین، نام یک نفر در هیاهوی رسانه‌ای گم شد؛ کسی که می‌توان او را اصلی‌ترین عامل تمام اتفاقات روی‌داده دانست؛ شخصی که به بهانه‌های واهی در سال ۹۴ کارت سوخت را به‌عنوان اصلی‌ترین ابزار کنترل مصرف بنزین حذف کرد. این شخص کسی نیست جز بیژن نامدار‌زنگنه».
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به اینکه طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم، گفته ما معتقدیم مدیریت آقای زنگنه در سال‌های گذشته باعث بروز مشکلات و واردشدن خسارت‌های زیادی به صنعت نفت کشور شده است. نماینده‌های پیگیر طرح استیضاح معتقدند خام‌فروشی نفت بدترین استفاده از منبع باارزش نفت بود و باید ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت به فراورده نفتی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گرفت که این‌طور نشد و عملکرد آقای زنگنه در این حوزه قابل قبول نیست.
او مدعی شده شجاعت و تدبیر لازم در این حوزه از سوی وزارت نفت وجود نداشت و بی‌توجهی وزارت نفت به توان داخلی باعث عقب‌ماندگی برنامه توسعه میادین نفت و گاز ایران شد که یک نمونه آن تأخیر در توسعه برخی فاز‌های پارس جنوبی است که عدم‌النفع‌های زیادی را به کشور وارد کرده است.
  آبان، پاشنه آشیل رحمانی فضلی
مجلسیان طرح استیضاح رحمانی‌فضلی را هم کلید زده‌اند. در زیر این طرح امضای سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان و عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم به چشم می‌خورد. اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان، محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند، علی بابایی‌کارنامی نماینده ساری، علی‌اصغر خانی نماینده شاهرود، علی رضایی نماینده کنگاور و صحنه و هرسین، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، علی علیزاده نماینده مراغه و عجب‌شیر، عباس گلرو نماینده سمنان، احمد محرم‌زاده نماینده اهر، سیدمحمد مولوی نماینده آبادان، مجید نصیرایی نماینده فردوس و طبس، علیرضا نظری نماینده خمین و حسینعلی نوروزی نماینده رباط‌کریم دیگر نمایندگان امضاکننده این استیضاح هستند. پیش‌تر «بی‌تدبیری در ماجرای افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه ۱۳۹۸ که سبب تحمیل هزینه‌های بی‌جهت به نظام و مردم شد» و «بی‌ضابطگی در انتخاب استانداران و فرمانداران و استفاده از افراد ناکارآمد و ضعیف در مدیریت استانداری‌ها و فرمانداری‌ها، بی‌کفایتی در مدیریت بحران؛ به‌عنوان نمونه زلزله کرمانشاه، سیل‌های گلستان، خوزستان و لرستان» از‌جمله محور‌های این استیضاح اعلام شده بود.
حدود دو ماه پیش که وزیر کشور به مجلس فراخوانده شد، اردشیر مطهری، نماینده گرمسار، رحمانی‌فضلی، وزیر کشور را عامل اتفاقات آبان ۹۸ خواند و گفت باید در دادگاه محاکمه شود. وزیر کشور هم در پاسخ او و دیگر منتقدانش گفته بود شما چیزی درباره بحران نمی‌دانید و اگر می‌خواهید بیشتر بدانید باید در جلسه‌ای غیرعلنی درباره آن صحبت شود! در آذر ۹۸ یعنی دوره مجلس دهم نیز بحث استیضاح وزیر کشور مطرح بود. در آن مقطع ۳۹ نماینده مجلس دهم خواستار استیضاح وزیر کشور به‌دلیل عملکرد او در ناآرامی‌های آبان شدند.
  همه وزیران در صف استیضاح
محمدجواد کولیوند، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و رییس کمیسیون شورا‌ها در مجلس دهم، در رابطه با “شکایت خود از اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و انتساب کلمه «کارچاق کن» در صحن علنی مجلس به او به عنوان معاون پارلمانی وزیر کشور” گفت: «مسیر استیضاح مشخص است؛ استیضاح پس از تکمیل، به هیئت رئیسه ارجاع می‌شود و هیئت رئیسه آن را تحویل کمیسیون برای رسیدگی می‌دهد و پس از آن به صحن علنی، ارجاع و سپس اعلام وصول می‌شود، این مراحل استیضاح است که بالاخره مجلس باید، آن را مدیریت کند».
او با اشاره به استیضاح وزیر کشور ادامه داد: «استیضاح وزیر کشور ۱۴ امضا دارد و مربوط به قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری و نکاتی که رهبری به مجلس متذکر شدند، است. اکنون در مجلس یازدهم فقط استیضاح وزیر کشور مطرح نیست، استیضاح وزرای دیگر هم در میان است و نمایندگان قدری رنگ و لعاب آن را زیاد می‌کنند، مثلا نمایندگان به شبکه پنج رفتند و بدون اینکه از وزارت کشور سوالی بپرسند به گونه‌ای وانمود می‌کنند که وزارت کشور در این جریانات به نوعی مقاومت می‌کند، اصلا این طور نیست. در مسیر مجلس مانند دیگر وزارت خانه ها، کارمان را دنبال می‌کنیم. وظیفه من حضور در مجلس و کمیسیون‌ها است و مشکلات و معضلاتی که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود مطرح می‌کنند، باید پیگیری شود».
نماینده پیشین مجلس بیان کرد: «من وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهم، اما متأسفانه اردشیر مطهری نسبت ناروایی به بنده نسبت داد و به نظرم، هیئت رئیسه باید در آن جلسه موضع می‌گرفت و رئیس جلسه به محض اینکه آن حرف ناروا و ناصواب مطرح شد، باید تذکر می‌داد، اما این کار را نکردند. ماده ۷۴ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید هر زمان هیئت رئیسه تشخیص دهد که نسبت ناروایی توسط نماینده مجلس به فردی داده شده، او می‌تواند به صورت مکتوب پاسخ دهد، اگر نماینده مجلس باشد او خودش پاسخ می‌دهد، اما وقتی نماینده مجلس نیست، پاسخ خود را باید به صورت مکتوب به گونه‌ای که توهین و نسبت ناروا در آن نباشد بنویسد تا در اولین فرصت قرائت شود، من هم بلافاصله نوشتم و در همان جلسه هم قرائت شد».
رییس کمیسیون شورا‌ها در مجلس دهم اظهار کرد: «هدفم این بود هیئت رئیسه مجلس دو موضوع را بررسی کند اول اینکه کسی که اخطار می‌دهد باید نامش در بخش اخطاردهنده‌ها باشد و نوبتش باشد که این اخطار را بدهد و کنترل این در اختیار هیئت رئیسه است. من فکر می‌کنم اردشیر مطهری نوبتش نبود، اما هیئت رئیسه این اجازه را داد که او اخطار بدهد. دوم اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید بررسی کند، زیرا مجلس عصاره فضائل ملت است، مجلس قوه عاقله و ریل گذار کشور است؛ نباید فردی به خود اجازه دهد که در صحن علنی و تریبون باز مجلس که ملت و خارج از کشور می‌شنوند، چنین تهمت و نسبت ناروایی را نه یک بار بلکه دو بار بیان کند و بعد بگوید، او را به مجلس راه ندهید. او (اردشیر مطهری) خیلی به وظایف معاون پارلمانی مطلع نیست و نمی‌داند که معاون پارلمانی یک وزارت خانه، وظیفه‌اش چیست»؟
او  گفت: «به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت خود را ارجاع دادم و منتظر دعوت هستم تا ببینیم حرف حساب او چیست و پیگیری می‌کنم. هیئت رئیسه باید موضع خود را مشخص کند، زیرا وظیفه نظم و انضباط جلسه و برخورد‌های داخل جلسه، را بر عهده دارد».
  بازی سیاسی مجلس در واپسین ماه‌های عمر دولت
البته رحمانی‌فضلی همواره با استیضاح فاصله کمی داشته، اما شانس همیشه با او یار بوده است؛ تاجایی‌که زمزمه استیضاحش در همین روز‌های آخر مجلس دهم هم شنیده می‌شود.
قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مجلس دهم، فروردین ماه گذشته گفته بود عملکرد عجیب وزیر کشور در اعلام آرای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اعلام‌نشدن میزان آرای استانی و آرای باطله، اعتراض نمایندگان را به‌دنبال داشت و اگر نمایندگان فرصت می‌کردند، طرح استیضاح رحمانی‌فضلی را که قبل از انتخابات و به‌دلیل حوادث آبان‌ماه کلید خورده بود، پیگیری می‌کردند؛ چراکه نزدیک به ۸۰ درصد نمایندگان مجلس دهم دیگر در مجلس یازدهم حضور ندارند و رودربایستی‌هایشان نسبت به قبل، به میزان زیادی کاهش یافته، اما تدبیر هیئت‌رئیسه باز هم به داد رحمانی‌فضلی رسید و استیضاح او به تعویق افتاد».