معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «طرح مقاومسازی نقاط آسیبپذیر شبکه ریلی کشور از ابتدای سال جاری در دستور کار راهآهن قرار گرفت» گفت: در حال حاضر شبکه ریلی کشور با مشکل خاصی مواجه نیست. سعید رسولی با اشاره به تجربه راهآهن برای مقابله با بارشهای شدید برف و باران اظهار داشت: […]
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «طرح مقاومسازی نقاط آسیبپذیر شبکه ریلی کشور از ابتدای سال جاری در دستور کار راهآهن قرار گرفت» گفت: در حال حاضر شبکه ریلی کشور با مشکل خاصی مواجه نیست.
سعید رسولی با اشاره به تجربه راهآهن برای مقابله با بارشهای شدید برف و باران اظهار داشت: در ابتدای سال جاری شاهد جاری شدن سیل در برخی از استانهای کشور بودیم و شبکه ریلی در محور شمال و محور جنوب با مشکلاتی مواجه شد که با همت کارکنان راهآهن و مسئولان استانی این مشکلات برطرف شد.
وی افزود: در آن مقطع زمانی ۱۲ گروه فنی و کارشناسی از داخل راهآهن تشکیل و تجهیز شد تا ضمن بازدید از شبکه ریلی کشور، گزارش کاملی از وضعیت موجود تهیه و ارائه کنند.
مدیرعامل راهآهن بیان داشت: گزارش آسیبشناسی میدانی تهیه شده شامل دو بخش نقاط آسیب دیده و نقاط آسیبپذیر بود. بر همین مبنا ضمن بازسازی نقاط آسیب دیده، از ابتدای سال جاری برنامههای تحت عنوان مقاوم سازی نقاط آسیب پذیر در شبکه ریلی کشور اجرا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه اقدامات قابل قبولی در خصوص مقاوم سازی تمامی موارد مربوط به امور فنی و زیربنایی ریلی کشور انجام شد.
رسولی با بیان اینکه «خوشبختانه در حال حضور خطوط ریلی با مسئله جدی روبرو نیستند» یادآور شد: در جریان برف شدید و کولاک در استان گیلان اعزام و پذیرش قطارها با تاخیر مواجه شد اما محور ریلی گیلان با انسداد مواجه نشد و سیر تمام قطارها بر اساس برنامه انجام شد.
وی افزود: محور بستانآباد که به دلیل بارش شدید برف و سقوط بهمن با مشکلات مواجه شده بود نیز با امدادرسانی به موقع و در نظر گرفتن تمهیدات لازم، سیر ایمن قطارها فراهم شد و هم اکنون خطوط با مشکل خاصی مواجه نیستند.
رسولی با بیان اینکه «در این ایام حال و هوای راهآهن نوروزی شده است» یادآور شد: در ستاد سفرهای نوروزی راهآهن تمهیدات لازم برای سفرهای ریلی مردم در ایام نوروز اندیشیده شده است و در جلسات این ستاد علاوه بر بررسی مسائل مربوط به پیش فروش بلیت، ناوگان و خدمات ایستگاهی، مسائل و تمهیدات مربوط به جابجایی مسافران در تمام بخشها مورد توجه و بررسی قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن از برگزاری جلسات مستمر ستاد سفرهای نوروزی راهآهن و اتخاذ تصمیمات مناسب در ارتباطات با وضعیت آماده به کار بودن ناوگان و خطوط در ایام نوروز خبر داد.
اجرای مرحله دوم تخصیص منابع مالی راهآهن
از محل تبصره ۱۸ تا پایان سال
همچنین رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه اظهار امیدواری کرد: مرحله دوم تخصیص منابع مالی شرکت راهآهن از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه را تا پایان سال جاری عملیاتی کنیم.
اکبر رحمانی در بازدید از مرکز تعمیرات اساسی واگنهای مسافری شرکت رجا، بیان کرد: یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه برای اشتغالزایی و تولید در کشور پیش بینی شده است و دولت در نظر دارد از این محل منابع مالی مناسبی را برای حوزههای مختلف اقتصادی از جمله حمل و نقل ریلی اختصاص دهد و متناسب با پیشرفت کار باید این منابع در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد.
رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه ضمن ابراز رضایت از روند بازسازی واگنهای مسافری رجا تاکید کرد: تاکنون ۲۰ درصد از منابع مالی از این محل برای دستگاههای اجرایی و شرکت راه آهن اختصاص یافته و انتظار داریم تا اسفندماه سال جاری، متناسب با پیشرفت کار، مرحله دوم این منابع برای برای نوسازی و بازسازی ناوگان ریلی کشور، به شرکت راهآهن اختصاص یابد.
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: هم اکنون با استفاده از منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه، تعدادی از واگنهای مسافری رجا بازسازی شده و بخشی دیگر نیز در حال بازسازی است و امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده تعداد واگنهای مسافری بازسازی شده از محل منابع مالی این تبصره، به بیش از ۲۶ دستگاه افزایش یابد.
رئیس امور راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: برای نخستین بار تبصره ۱۸ در سال ۹۷ در قانون بودجه در نظر گرفته شد و در سال ۹۸ نیز در در قانون بودجه مصوب شد و با توجه به بودجه پیشنهادی دولت این تبصره همچنان در بودجه سال ۹۹ پایدار خواهد بود.
رحمانی با بیان اینکه همه دستگاههای اجرایی میتوانند از این ظرفیت قانونی استفاده کنند، اظهار داشت: هنوز عملیات بازسازی ریل باسها و ترنستها آغاز نشده است، اما فرآیند بازسازی واگنهای مسافری در این سایت فعال است و مقرر شده در راستای اجرایی شدن این ظرفیت قانونی، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافری با عمر بالای ۴۰ سال از منابع مالی تبصره ۱۸ قانون بودجه پس از بازسازی و انجام تستهای لازم وارد شبکه ریلی کشور شوند که در این صورت ۱۰ سال دیگر میتوانند در خطوط ریلی سیر کنند.