رییس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق در روابط استاد و دانشجو تاکید کرد: نیاز به بازتعریف مجدد در این موضوعات داریم. حتی اگر نیاز باشد از طریق اخلاق پژوهشی و با چماق قانونی این کار را انجام میدهیم. نیاز به این است که در روابط استاد و دانشجو اخلاق حاکم شود. به […]
رییس دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق در روابط استاد و دانشجو تاکید کرد: نیاز به بازتعریف مجدد در این موضوعات داریم. حتی اگر نیاز باشد از طریق اخلاق پژوهشی و با چماق قانونی این کار را انجام میدهیم. نیاز به این است که در روابط استاد و دانشجو اخلاق حاکم شود.
به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در مراسم سیویکمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که با حضور دکتر عموعابدینی، دکتر شهبازی و دکتر کمرهای برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهشوفناوری گفت: موضوع اخلاق در پژوهش موضوع جدیدی نیست. اخلاق از دهههای قبل در همه سازمانها مورد توجه قرار گرفته است. توجه به اخلاق یک انتخاب نیست و یک الزام سازمانی است. اگر سازمانهای مختلف به جنبههای اخلاق توجه نکنند، قطعا نمیتوانند به هدف مورد نظر
خود برسند.
وی با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق در دانشگاه، توضیح داد: در مورد نهاد دانشگاه اخلاق دانشگاه اهمیت ویژهای نیز دارد. در رویههای مختلف، قانون به عنوان مبنای حل اختلاف در نظر گرفته شده است. حتی اگر قانون هم در زمینههای مختلف خوب تعریف شده باشد، ولی برای اینکه قانون دارای روح باشد، نیاز به اخلاق دارد.قانون در دانشگاه متفاوت از سازمانهای دیگر است. چرا که در دانشگاه نمیتوان جزییات را مشخص کرد، چون نیاز به روحیه نوآوری و ابتکار در دانشگاه داریم. اگر قانون جزئی باشد، دست افراد را میبندد. بنابراین در محیطهای علمی و نهاد علم، قوانین کلی هستند. وی ضمن اشاره تلویحی به موضوع خودکشی دانشجوی دکترای رشته برق این دانشگاه، گفت: رابطه استاد و دانشجو در چند موردی که اخیراً من شاهد بودم، مناسب نبوده است. برخی اساتید حس اختیارات گسترده و بدون محدودیت با دانشجو دارند و از آنجا که کدهای اخلاقی تعریف نشده، هر گروه و دانشکدهای بر اساس رسوم و سنتهای خودشان رفتار میکنند. هر رشتهای حتما شرایط متفاوتی دارد؛ ولی نمیتواند چارچوبهای اصلی را تحتالشعاع قرار دهد. ما شاهد هستیم هر استادی سنت دانشگاهی متفاوت دارد و باعث سردرگمی دانشجویان میشود. مقیمی خاطر نشان کرد: ما شاهد این بودیم که به خاطر چنین موضوعاتی دانشجو حتی در مراحل پایانی انصراف میدهد و به نظر میرسد نه تنها در مباحث علمی بلکه در زندگی اجتماعی شده نیز دچار بنبست شده است. وی با اشاره به وجود کمیتههای اخلاق در پژوهش دانشگاه، گفت: واقعیت این است که باید در مورد کدهای اخلاقی بیشتر کار شود و در قالب منشوری، تک تک این تعاملات، مد نظر قرار گیرد. ضروری است منشوری تدوین شود و کدهای رفتاری به روی کاغذ بیاید و تفاوتهای رشتهها نیز مورد توجه قرار گیرد.
ضروری است کمیته اخلاق در هر دانشکدهای شکل بگیرد و مشکلات پیش از رسیدن به بحران حل شوند. مقیمی درباره اهمیت درک دانشجو، تاکید کرد: درک برای اینکه بتواند مشکلات روانی دانشجویان را کاهش دهد، موضوع مهمی است که باید به صورت ویژه به آن توجه کنیم. چرا که ممکن است منجر به وضعیتهای بحرانی شود و من به ریز آنها اشاره نمیکنم. مواردی که در یک ماه گذشته با آن مواجه بودیم، عمدتاً ناشی از این است که این نقشهای متقابل به طور کامل تعریف شده نیست. یک سری قوانین کلی داریم برای پایاننامه، ولی در مورد اینکه این روابط چگونه تنظیم شود و شکل بگیرد، نیازمند تدوین یک منشور اخلاقی هستیم.