ارتباط با مجامع دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مناطق آزاد در راس توجه
ارتباط با مجامع دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مناطق آزاد در راس توجه

    زهرا ایران‌شاهی /   اخیرا شهر فرودگاهی امام خمینی مشمول قوانین مناطق آزاد تجاری شده است و پنجمین جلسه کارگروه مشارکت های عمومی – خصوصی نیز در منطقه آزاد شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) با هدف همکاری بیشتر با بخش خصوصی برگزار شده است. تشریح اقدامات ده سال گذشته کشور و عناصر مهم توسعه در […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی /

 

اخیرا شهر فرودگاهی امام خمینی مشمول قوانین مناطق آزاد تجاری شده است و پنجمین جلسه کارگروه مشارکت های عمومی – خصوصی نیز در منطقه آزاد شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) با هدف همکاری بیشتر با بخش خصوصی برگزار شده است. تشریح اقدامات ده سال گذشته کشور و عناصر مهم توسعه در سایر کشورها و همچنین هدف گذاری برنامه های آینده در این جلسه مورد بررسی قرار گرفته و از سویی دیگر گفته شده که همکاری دو جانبه بین مناطق آزاد و بخش خصوصی مستلزم توسعه زیرساخت‌های لازم است.
این در حالی است که با وجود آنکه بودجه مناطق آزاد که پیش از شیوع ویروس کرونا تصویب شده، حدود ٦٠ درصد از محل تامین و منابع آن، متکی بر ابزارهای مالی و سرمایه های بخش خصوصی است، بنابراین استفاده از قراردادهای مشارکتی یکی از راه حل های مناسب برای توسعه زیرساخت و نیز توسعه اجتماعی و فرهنگی مناطق آزاد کشور نیز هست.
در کنار توسعه روابط با بخش خصوصی، ایجاد ارتباط با مجامع دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان نیز در راس توجه در شرکت شهر فرودگاهی امام بوده است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در اینباره می گوید: با ایجاد یک بنیان علمی می توانیم از ظرفیت های موجود در شهر فرودگاهی حداکثر بهره وری را بگیریم. محمد مهدی کربلایی ضمن اشاره به اینکه شهر فرودگاهی یک پروژه ملی است و باید برای تسریع در تحقق چشم اندازهای تعریف شده برای آن از تمامی از ظرفیت ها استفاده کرد، اظهار داشت پروژه ها هنوز در آغاز راه هستند از همین رو نیازمند هستیم به کمک نخبگان کشور آن را به جایگاهی که شایسته ملت ایران است برسانیم.
وی ادامه داد: شهر فرودگاهی صرفا یک فرودگاه بین المللی نیست بلکه با وجود پهنه های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و با توجه به اینکه ظرفیت اعزام و پذیرش در آن به بیش از ٩٠ میلیون مسافر در سال خواهد رسید به عنوان یک شهر لجستیک در آینده فعالیت خواهد کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به راه اندازی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی و ظرفیت های موجود در آن باتوجه به همجواری با مرکز سیاسی و اقتصادی کشور و نزدیکی به سیستم حمل و نقل ترکیبی بیان داشت در حال حاضر واگذاری زمین در منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی در حال انجام است و صنایع مختلفی نیز در این منطقه مستقر خواهند شد.
کربلایی ادامه داد: ظرفیت های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی زمانی به منصه ظهور و حداکثر بهره وری می رسد که بنیان آن بر پایه اصولی علمی بنا شود و برای تحقق این هدف شهر فرودگاهی به یک پشتیبان علمی مثل دانشگاه نیاز دارد.
گفتنی است که ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. در این میان، آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار، شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگهداشتن آن و اشتغالزایی از جمله این تاثیرات می تواند باشد. در حال حاضر این نوع همکاری در کشورهای در حال توسعه بیش از قبل شده است.
این در حالی است که این مجموعه اخیرا دستی در استخراج بیت کوین (ارز دیجیتال) نیز داشته است. اجاره زمین در شهر فرودگاهی امام خمینی برای استخراج ارزهای دیجیتال موضوعی بود که سال گذشته از سوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی مطرح شد، محمد مهدی کربلایی در اینباره نیز قبلا گفته است: مذاکراتی در این خصوص انجام شده و شرکت‌ بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده اند و اکنون منتظر اخذ مجوزهای لازم هستند.
او افزود: چنانچه مجوزهای لازم اخذ شود شهر فرودگاهی امام خمینی آمادگی این را دارد که سرمایه گذاری در این منطقه را تسهیل کند. البته مشکل تامین برق این شرکت‌ها نیز وجود دارد که به دنبال رفع این مشکل هستیم. لازم به توضیح است که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهره‌برداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بین‌المللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حمل‌ونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حمل‌ونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شدو با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت محترم دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز نمود. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.