رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خط قرمز برای ما امنیت پرواز و مسافران است و ارزان فروشی تا جایی که آسیبی به این مسئله نزند، اشکالی ندارد و رقابت بین ایرلاینهاست. به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به ایرلاینها و آژانسهای مسافرتی داخلی کتبا اعلام شده باید […]
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خط قرمز برای ما امنیت پرواز و مسافران است و ارزان فروشی تا جایی که آسیبی به این مسئله نزند، اشکالی ندارد و رقابت بین ایرلاینهاست.
به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به ایرلاینها و آژانسهای مسافرتی داخلی کتبا اعلام شده باید حداقل قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای پروازهای داخلی را رعایت کرده و از آن پایینتر نیایند.
این موضوع واکنشهای متعددی را به دنبال داشت از جمله اینکه چرا سازمان هواپیمایی کشوری به این مسئله ورود پیدا نمیکند و مگر ارزانفروشی قیمت بلیت هواپیما هم جرم است؟
محمد محمدی بخش –رییس سازمان هواپیمایی کشوری- در گفتوگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: این سازمان به عنوان دستگاه حاکمیتی مخالفتی با کاهش قیمت بلیت هواپیما و ارزانفروشی آن ندارد به شرط آنکه امنیت پرواز و مسافران هوایی به مخاطره نیافتد.
وی افزود: هزینههای ثابت هر ساعت پرواز با جدول ماتریکسی تعیین شده و در هر پروازی با هر هواپیمایی مشخص است که حداقل قیمت بلیت هواپیما باید چقدر باشد. بنابراین قیمتگذاری پایینتر از آن به این معنی خواهد بود که در آینده بسیار نزدیک آن شرکت ورشکسته میشود.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: نگرانی اصلی در این زمینه این است که کاهش قیمت یا ارزان فروشی غیر منطقی هم نشاندهنده صرف نظر کردن یک ایرلاین از یکی از آیتمهای مربوط به هزینههای ثابت مانند سوخت، مالیات، نکات مربوط به مسائل ایمنی و … است و اگر قیمت بلیت هواپیما بیش از حد کاهش پیدا کند سازمان هواپیمایی ورود پیدا خواهد کرد چرا که در این صورت نشان میدهد از مسائل مربوط به ایمنی که خط قرمز ماست صرف نظر شده است چرا که یک پرواز بدون سوخت یا مسائلی مانند پرداخت مالیات و عوارض نمیتواند انجام شود.
محمدی بخش گفت: اگر رقابت لحظهای به وجود بیاید و در موردی خاص مانند زمانی که از کل صندلیهای یک پرواز تعداد کمی باقی مانده باشد، کاهش قیمت آن هم در صورتی که به مسائل ایمنی و امنیت پرواز و مسافران آسیبی نزند، مشکلی ندارد اما اگر بیش از این حد باشد مسلما ورود خواهیم کرد و با شرکت متخلف برخورد میکنیم.
وی با بیان اینکه مسئله ما درباره کاهش بیش از حد قیمت بلیت هواپیما یک موضوع صرفا بازرگانی و اقتصادی نیست، تصریح کرد: در چنین شرایطی که حداقل قیمت پرواز برای مسیرهای داخلی مشخص و روشن است به عنوان مثال قیمت ۱۵۰ هزار تومانی یک پرواز نگران کننده است. گرچه حداقل قیمت پرواز برای مسیرهای داخلی و بسته به هزینههای ثابتی که ممکن است برای هر پروازی در هر مسیری متفاوت باشد، عدد یکسانی نباشد اما این مسئله به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در روزهای گذشته شاهد این مسئله بودیم که قیمت بلیت هواپیما از قیمت بلیت اتوبوس در همان مسیر کمتر بود و این نکته است که نگرانی ما را بر میانگیزد و باید به آن ورود پیدا کنیم. در غیر این صورت کاهش یا افزایش قیمت بلیت هواپیما بستگی به عرضه و تقاضا دارد و رقابتی است که باید در این بازار و بین ایرلاینها باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد؛
رویکرد جدی سازمان بنادر برای تامین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی
معاون وزیر راه و شهرسازی تامین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی را یکی از جدیترین اولویتهای سازمان بنادر برشمرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به افت شاخصهای حمل و نقل دریایی در سطح بینالملل ناشی از شیوع کرونا، طی سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و رشد فزآینده حمل و نقل کانتینری در سال ۲۰۲۱، گفت: پیشبینیها حاکی است با انجام واکسیناسیون جهانی و تداوم آن و به تبع آن رشد تولید ناخالص ملی در بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای درحال توسعه، طی سالهای آتی با رشد ترافیک دریایی در بنادر کشور مواجه شویم.
علیاکبر صفایی با تاکید بر لزوم آمادگی بنادر کشور برای آینده نزدیک و افزایش ترافیک در بنادر بازرگانی کشور، تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای ایجاد شده در بنادر، ضرورت دارد معاونت بندری و اقتصادی برای دوره آتی و درخواست شرکتهای کشتیرانی برای تردد در بنادر ایران، سناریوی کوتاه مدت و بلند مدت را پیشبینی کند.
تامین تجهیزات استراتژیک بندری
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در بخش تجهیزات بندری به خصوص در حوزه کالاهای اساسی با کمبود تجهیزات مواجه هستیم لذا برای تامین استراتژیک بندری باید اقدام اساسی صورت گیرد. وی با بیان اینکه در بخش کالاهای فله در سطح بینالملل، با تحول اساسی هم در تقاضا و هم در افزایش قیمت کشتی فلهبر مواجه هستیم، افزود: به جز چند بندر، برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی در بنادر کشور، امکانات درخور شانی نداریم.
صفایی با تاکید بر لزوم سرمایهگذاری برای توسعه ترمینال و تجهیزات بندری مواد معدنی، خاطر نشان کرد: در بخش کالاهای اساسی اتفاقات بسیار خوبی افتاده و ظرفیتهای بسیار مناسبی در بنادر کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون ۱۸ فروند کشتی بهطور همزمان در بنادر کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند، گفت: تخلیهوبارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور و همچنین پشتیبانی این میزان کالای اساسی توسط حملونقل جادهای، یکی از نقاط قوت نظام است که باید کمک کنیم این شرایط تدوام یابد.
تامین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی
صفایی تامین نیروی انسانی متخصص بندری و دریایی را یکی از جدیترین اولویتهای سازمان بنادر برشمرد و گفت: به جز رویکردهای آموزشی دورهای کوتاه و بلندمدتی که در سازمان بنادر در دست اجرا است، باید تلاش کرد از طریق دانشگاههای سراسری و فراهم آوردن تمهیدات لازم در این راستا، زمینههای ورود نیروهای انسانی متخصص در حوزههای مختلف بندری و دریایی را ایجاد کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی، در ادامه با بیان اینکه مسیر تولید و تجارت داخلی و کشورهای همسایه باید از راه بنادر کشور عبور کند، تاکید کرد: در راستای سیاستهای دولت، معاونان و مدیران بندری باید با بنادر کشورهای همسایه در ارتباط و مراوده کاری باشند.