سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:لازم است تا ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، هر چه زودتر راه اندازی شود. با انجام این کار، برخی از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید برطرف خواهد شد. علی خضریان با اشاره به کاهش نسبت تعداد چکهای برگشتی به چکهای مبادلهای در چکهای جدید صیادی […]
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:لازم است تا ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، هر چه زودتر راه اندازی شود. با انجام این کار، برخی از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید برطرف خواهد شد.
علی خضریان با اشاره به کاهش نسبت تعداد چکهای برگشتی به چکهای مبادلهای در چکهای جدید صیادی که به ۳.۵ درصد رسیده است، گفت: کاهش نسبت تعداد چکهای برگشتی به چکهای مبادله شده به ۳.۵ درصد نشان میدهد که اگر بانک مرکزی در اجرای سایر بخشهای قانون جدید چک با دقت و سرعت بیشتری عمل کند، مشکلات مردم به همین شدت کاهش خواهد یافت.
وی در مورد اهمیت مطلع کردن گیرندگان چک از ثبت چکهایشان در سامانه صیاد گفت: در حال حاضر لازم است تا ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، هر چه زودتر راه اندازی شود. با انجام این کار، برخی از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید برطرف خواهد شد. با فراهم شدن ارسال پیامک ثبت چک به گیرنده، مردم میتوانند از صحت معاملات خود و ثبت چکها در سامانه صیاد مطمئن شوند تا از انجام معامله با چک ضرر نکنند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، در مورد اتصال خودپردازها به سامانه صیاد نیز بیان کرد: این اقدام برای صاحبان کسب و کار که در مناطق محروم فعالیت دارند میتواند گشایش ایجاد کند. وظیفه بانک مرکزی است که برای این دسته از افراد نیز راهکاری در نظر داشته باشد. امکان ثبت و تائید چک از طریق پیامک نیز میتواند در این جهت مفید باشد.
خضریان در مورد آموزش به کارکنان بانک و همراه سازی کاربران چک اظهارداشت: با توجه به لزوم ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، انتظار میرود تا بانک مرکزی در جهت آموزش به کارکنان شعب بانکی و کاربران دسته چکهای جدید، با جدیت بیشتری وارد عمل شود. در جلسات کمیسیون اصل ۹۰ که از مسئولین بانک مرکزی نیز دعوت به حضور شد، به این مهم پرداخته شد و آنها نیز پذیرفتند تا با جدیت بیشتری، آموزش به افراد را پیگیری کنند؛ اما تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته و این موضوع قابل توجیه نیست.
وی، با اشاره به فقدان وحدت رویه بین بانکها در خدمت رسانی به مردم گفت: بانک مرکزی باید شعب بانکی را به خدمت رسانی تحت یک وحدت رویه مجاب کند. البته بخشی از این عدم وحدت رویه به خاطر عدم آموزش صحیح به کارکنان بانک است که باعث زمانبر شدن فرایند ثبت و تائید اطلاعات چک شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه افزود: با توجه به الزامی بودن ثبت اطلاعات چک، نظیر مشخصات گیرنده، تاریخ سررسید، مبلغ و کد یکتای چک در سامانه صیاد، بنابراین بانکها نیز در سامانههای خود باید همین اطلاعات را دریافت کنند. زیرا فرض بر این است که سایر اطلاعات که برخی از بانکها از کاربران دریافت میکنند، در سامانههایشان از پیش موجود است. پس ثبت اطلاعات اضافی، نباید موجب اتلاف وقت کاربران در ثبت و تائید اطلاعات چک شود.
خضریان در مورد نحوه عملکرد بانک مرکزی در اجرای قانون جدید چک گفت: به نظر میرسد بانک مرکزی در اجرای تکالیف بر زمین مانده قانون جدید چک، دچار عقب ماندگی است و لازم است تا هر چه سریعتر در جهت اجرای این تکالیف، با جدیت بیشتری قدم بردارد.
آیین تکریم و معارفه معاون اعتباری و عضو هیات عامل بانک کشاورزی
مدیرعامل بانک کشاورزی روز دوشنبه چهارم مرداد در مراسمی، انتصاب وهب متقی نیا به سمت معاون اعتباری و عضو هیات عامل بانک کشاورزی را اعلام و از خدمات مسعود جلالیان قدردانی کرد.
روح اله خدارحمی در این جلسه با اشاره به نقش موثر بانک کشاورزی در ایجاد جریان مطمئن اعتباری در بخش کشاورزی اظهار داشت: بانک کشاورزی تمام قد از تولید در بخش کشاورزی حمایت می کند.
وی پرداخت بدون محدودیت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی را عاملی مهم در رشد کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی دانست و خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۹۹ مقرر بود ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی پرداخت شود، در حالی که با وجود شرایط سخت کرونایی با همت و تلاش همکاران ما در سراسر کشور، ۳۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در این زیر بخش پرداخت شد.
خدارحمی همچنین بر لزوم غیرحضوری شدن فرایندها و خدمات اعتباری و استفاده از زیرساخت های بانکداری الکترونیک برای کاهش مراجعه مشتریان اعتباری به شعب تاکید کرد.
شایان ذکر است در پایان این جلسه، مدیرعامل بانک کشاورزی از اقدامات ارزنده و خدمات شایان مسعود جلالیان قدردانی و برای وهب متقی نیا در سمت جدید معاون اعتباری و عضو هیات عامل بانک کشاورزی آرزوی موفقیت کرد.
افزایش ۷/۱۰ درصدی منابع باجه های بانکی روستایی پست بانک ایران در پایان تیرماه ۱۴۰۰
منابع باجه های بانکی روستایی پست بانک ایران در پایان تیرماه نسبت به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، به میزان ۱۰٫۷ درصد رشد داشته و به بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۹ میلیارد و ۲۳۶ میلیون ریال ریال رسیده است که قطعا با برنامه ریزی و اقدامات موثر توسط مدیریت شعب استان ها/مناطق تهران در ماههای آتی شاهد رشد بیشتر منابع باجه ها خواهیم بود.
پنج استان برتر که نسبت به ماه قبل (خرداد ماه ۱۴۰۰) بیشترین رشد منابع را داشته اند به ترتیب خراسان رضوی با ۱٫۳۸۳ میلیارد ریال، خوزستان با ۱٫۰۵۶ میلیارد ریال، مازندران با ۱٫۰۲۶ میلیارد ریال، آذربایجان شرقی با ۸۹۱ میلیارد ریال و اصفهان با ۸۵۰ میلیارد ریال بوده اند.
تعداد کل دستگاههای خودپرداز منصوبه فعال در باجه های کشور ۲۷۳۰ دستگاه می باشد که تعداد ۱۲۶۵ دستگاه مالکیتی، ۱۲۴۲ دستگاه با مالکیت پست بانک (طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) و ۲۲۳ دستگاه در قالب طرح پرستاری می باشد که در مجموع نسبت به ماه قبل تعداد ۵ دستگاه افزایش داشته است.
این گزارش حاکی است: تعداد کل دستگاههای Pinpad (پوز شعبه ای) فعال در کل باجه های کشور ۵۴۷۱ دستگاه می باشد. که نسبت به ماه قبل تعداد ۱۰ دستگاه افزایش داشته است.
این گزارش می افزاید: تا پایان تیر ماه تعداد کل باجه های فعال کشور ۵۷۱۹ باجه می باشد که در این ماه تعداد ۴۲ باجه جدید ایجاد و ۴۴ باجه به دلایل مختلف از جمله عدم کارایی کارگزار، عدم انعقاد قرارداد جدید و مکان نامناسب غیرفعال گردیده اند.