بازار کسب و کار از هر نوع آن، از جمله وضعیت همین مطبوعاتی که به سختی روزگار می گذرانند، امروزه در سراسر جهان دستخوش شیوع کرونا قرار گرفته است. این در حالی است که در ایران با وجود تحریم های ظالمانه این وضعیت در مرز حطر قرار گرفته است. حمل ونقل هوایی در […]
بازار کسب و کار از هر نوع آن، از جمله وضعیت همین مطبوعاتی که به سختی روزگار می گذرانند، امروزه در سراسر جهان دستخوش شیوع کرونا قرار گرفته است. این در حالی است که در ایران با وجود تحریم های ظالمانه این وضعیت در مرز حطر قرار گرفته است.
حمل ونقل هوایی در این میان، یکی از کسب و کارهایی است که از روزهای نخست تحریم ها با زیان های عدیده اقتصادی مواجه شد اما شیوع کوید۱۹ میتواند این وضعیت بد را دستکم تا ماه های آینده پایدار نگه دارد. در همین زمینه اخیرا يک مقام مسئول در شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران گفته است: عزم جدي براي تبديل تهديدهاي ناشي از گسترش ويروس به فرصت به ويژه در حوزه عمليات هوانوردي در حال انجام است.
راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به تداوم پروژههاي سال ۱۳۹۸ در سال ۱۳۹۹ با وجود بحران و چالشي که گسترش ويروس کرونا در جهان به ويژه عرصه هوانوردي ايجاد کرده است، بيان کرد: واقعيت اين است که به دليل چالش ناشي از گسترش ويروس کرونا در جهان، ما نيز بايد قدري در روند برنامه هايمان تجديد نظر کنيم و برخي برنامه هايمان نيز به دليل مسايل مالي به تعويق خواهد افتاد، اما اميدوارم همانگونه که با وجود تحريمهاي ظالمانه، اقدامات موثري را در عرصه عمليات هوانوردي به انجام رسانيده ايم، در اين دوران نيز کارها را به خوبي پيش ببريم.
سعيد اکبري با اشاره به وضعيت اتوماسيون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضاي کشور اظهار کرد: در مرکز کنترل فضاي کشور و اپروچهاي پر ترافيک به ويژه مهرآباد نيازمند به روز رساني سامانههاي سخت افزاري و نرم افزاري هستيم و علي رغم کاهش حجم ترافيک پروازها به ويژه پروازهاي عبوري از آسمان ايران و همچنين نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاههاي کشورمان، پروژه اتوماسيون اپروچ مهرآباد و مرکز کنترل فضاي کشور همراه با اتوماسيون ساير فرودگاهها اولويت داشتند و اميدواريم اين پروژه را امسال کليد بزنيم.
این در حالی است که در اواخر سال گذشته نیز مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بر تهیه طرح جامع برای فرودگاه های کشور از جمله یکی از مهمترین آنها یعنی فرودگاه مهرآباد، طرح کسب وکار و توسعه ترمینال ها در یک برنامه میان مدت تاکید داشته است.
سیاوش امیرمکری با بیان اینکه براساس استانداردهای تعریف شده، این فرودگاه با ۷۰ هزار مترمربع فضای ترمینالی بسته به سطح خدمت رسانی از ۹ تا۱۳ میلیون مسافر در سال را می باید اعزام و پذیرش کند این در حالی است که تجربه اعزام و پذیرش بیش از۱۷ میلیون مسافر در سال را داشته است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در ادامه سخنان خود گفت: تاکید من بر توسعه همه فرودگاهها است اما فرودگاه مهرآباد در بین ۵۳ فرودگاه مالکیتی شرکت، بالاترین آمار عملکرد را داشته به طوریکه بیش از ۳۰ درصد اعزام و پذیرش مسافر متعلق به این فرودگاه است.
این در حالی است که بطور کلی می توان گفت که وجود سازمان ها، ارگان ها و شرکت های مختلف باعث شده است تا مدیریت این مجموعه ها خاص و پیچیده باشد. بنابراین لازم است تعامل و هماهنگی در سطح بالایی بین تمامی ارگان ها، سازمان ها و شرکت ها وجود داشته باشد. ناگفته نماند که طی سال های گذشته در جهت افزایش ظرفیت فرودگاه تلاش های قابل توجهی از جمله توسعه ترمینال ها صورت گرفته است.
رشد چشمگير صنعت هوانوردی طی چند سال گذشتهی منتهی به سال ۱۳۹۶ و همچنين اتفاقاتي که باعث افزايش ترافيک پروازهاي عبوري از آسمان ايران شد بر ضرورت به روز رساني سيستم ها، نرم افزارها و سخت افزارها و همچنين دستورالعملهاي حوزه عمليات هوانوردي تاکید می کند. اما اکنون با توجه به چالشهاي ناشي از گسترش ويروس کرونا و کاهش شديد و بي سابقه ترافيک پروازي، لازم است که اين تهديد را به فرصت تبديل شود و به زعم راهبر امور عمليات هوانوردي شرکت فرودگاهها که در سطور نخست گزارش عنوان کردیم، پروژه بازطراحي فضاي کشور باید در سال ۱۴۰۰ به پايان برسد.
این در حالی است که این مقام مسئول بر استفاده از تجارب و دانش جهاني در عرصه هوانوردي بعنوان يک ضرورت تامید کرده و عناون کرد: نميتوان به صورت جزيرهاي عمل کرد، بر تصميم مسئولان شرکت براي استفاده از دانش داخلي نيز تاکيد کرد و گفت: اين موضوع را هم بايد متذکر شد که دانش به تنهايي چاره ساز نيست و بايد متخصصان لازم براي به کار بردن چنين دانشي را هم داشته باشيم.
او ادامه داد: خوشبختانه در شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران متخصصان متبحر زيادي داريم و از اين نظر، حداقل در سطح منطقه از وضعيت خوبي برخورداريم. ما تاکنون هرجا که نيازي احساس شده است، از تجارب کشورهاي پيشرفته در صنعت هوانوردي استفاده کرده ايم و در عين حال، به وجود شرکتهاي دانش بنيان داخلي نيز به عنوان يک فرصت نگاه ميکنيم و چند طرح را با آنها به سرانجام رسانيده ايم و چند طرح ديگر نيز به مرحله امضاي قرارداد نزديک شده است. عضو هيات مديره و و ناوبري هوايي ايران از همچنین «پروژه بازطراحي فضاي کشور» به عنوان پروژه مهم اين حوزه راهبردي نام برد که از چند سال گذشته شروع شده است.
گفتنی است که بیش از ۸۰ درصد فعالیت های فرودگاهی و اعزام و پذیرش مسافر در هشت فرودگاه کشور انجام می شود و توجه به ارتقای سطح خدمات و ارائه سرویس های لازم برای این فرودگاه ها سطح رضایتمندی مسافران را به دنبال دارد بنابراین باید در جهت رفع محدودیت ها و ارتقای سیستم ها و تجهیزات ناوبری و ارتباطی و سامانه راداری فرودگاه ها تلاشهای لازم صورت گیرد.