اضطراب گرانی چندباره مرغ و تخم مرغ
اضطراب گرانی چندباره مرغ و تخم مرغ
ایران تا همین یک دهه قبل یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در منطقه بود و ازدیاد تولید گاهی موجب میشد شاهد توزیع گوشت مرغ رایگان در برخی از استان‌ها به‌ویژه در شمال کشور که قطب تولید بود باشیم.

گروه اقتصادی جمله – ایران تا همین یک دهه قبل یکی از بزرگترین تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ در منطقه بود و ازدیاد تولید گاهی موجب میشد شاهد توزیع گوشت مرغ رایگان در برخی از استان‌ها به‌ویژه در شمال کشور که قطب تولید بود باشیم.
اما اندک دلخوشی های باقی مانده نیز دل یک دهه اخیر دود شد و به هوا رفت تا معلوم شود که مرغ ناکامی مسئولان یک پا دارد و امید چندانی به آینده نیست.
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی نشان می‌دهد تورم فصلی و نقطه به نقطه پاییز ۱۴۰۲ نسبت به تابستان ۱۴۰۲ افزایش یافته و از طرف دیگر این تورم تولیدکننده سالانه برای این محصولات کاهشی
بوده است.
این البته خبر بدی نیست اما از آنجا که هروقت دولت جدید در تورم نقطه به نقطه موفق می‌شود آن را ملاک قرار می‌دهد و هروقت در تورم سالانه دست بالا را دارد، جای معیار را عوض می‌کند ما نمی‌دانیم باید از این آمار تازه شاد باشیم یا غمگین.
بر اساس آمارهای تازه تورم فصلی محصولات مرغداری‌های صنعتی در پاییز ۱۴۰۲، در حدود ۱۲.۴ درصد بوده است. که بسیار بیشتر از این تورم در تابستان امسال یعنی ۴.۴ درصد بوده است.
قیمت تولید محصولات گروه مرغ در پاییز امسال نسبت به تابستان با افزایش مواجه شده است. بر این اساس تورم تولیدکننده فصلی این محصولات در تابستان امسال معادل ۰.۴ درصد بوده که به ۱۰.۲ درصد در پاییز افزایش یافته است.
تورم نقطه به نقطه گروه مرغ در پاییز امسال نیز با افزایش نسبت به تابستان به ۵۷.۳ درصد در پاییز رسیده است
همچنین تورم فصلی تولیدکننده گروه تخم مرغ با افزایش از ۱۷.۷درصد در تابستان امسال به ۱۸.۹ درصد در پاییز امسال رسیده است. آمارهای تورم تولیدکننده نقطه به نقطه حاکی از آن است که قیمت تولید محصولات گروه تخم مرغ در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۳۹.۸ درصد افزایش یافته است. در صورتیکه این تورم در تابستان امسال ۲۶.۲ بوده است.آنچه مایه نگرانی بیشتر شده این است که روند روبه رشد تورم مرغداری‌ها بالاخره به افزایش تورم مرغ و تخم مرغ در بازار می‌انجامد و تاثیرش را بر سفره مردم به ویژه اقشار کم درآمد که گوشت قرمز را از سفره خود حذف کرده‌اند دیده خواهد شد.نزدیک شدن به نوروز نیز بر نگرانی بیشتر مردم از تورم افسارگسیخته دامن زده و این درحالی است که دولت خود را در کنترل تورم موفق می‌داند.نباید فراموش کنیم که دولت ابراهیم رئیسی به اندازه تمامی دولت‌ها در ۶۰ سال اخیر دست به گران تر کردن اجناس و افزایش مالیات زده است. اول جراحی اقتصادی را شروع کرد که قرار بود به گرانی چند کالای محدود بیانجامد اما از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را آنقدر گران کرد که در کمتر از یک هفته بخش قابل توجهی از ملت را به زیر خط فقر هل داد. بعد افزایش شدید و بی سابقه مالیات ها را آغاز کرد، به‌طوری‌که منتقدانش به شوخی دولت را داروغه ناتینگهام نامیدند. سپس به شکلی باورنکردنی قیمت خودرو و مسکن را افزایش داد، یارانه بگیران را حذف جزدع، دلار مسافرتی را کم کرد، قیمت اینترنت را افزایش داد، سوخت را به روشی عجیب گران‌تر کرد، برای افزایش سن بازنشستگی لابی کرد، افتضاح چای دبش را رقم زد و خلاصه هر آنچه از دستش بر می‌آمد برای افزایش نارضایتی به میدان آورد و نهایتا تمام افتخارش این شد که مانع قطع برق و گاز در تابستان و زمستان شده است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی