افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن در استان اردبیل
افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن در استان اردبیل

واحدهای تکمیل شده طرح نهضت ملی مسکن با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در اردبیل افتتاح شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و با حضور سید حامد عاملی استاندار، سید کاظم موسوی، و صدیف بدری نمایندگان مردم اردبیل در […]

واحدهای تکمیل شده طرح نهضت ملی مسکن با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در اردبیل افتتاح شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همزمان با سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و با حضور سید حامد عاملی استاندار، سید کاظم موسوی، و صدیف بدری نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، افتتاح ۱۸۰ واحد مسکونی با اهدای کلید دو واحد مسکونی انجام و همزمان بهره برداری از یک باب مسجد آغاز شد.
همچنین وزیر راه و شهرسازی ضمن حضور و بررسی پروژه ۴۶۰ واحدی در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن  در شهر اردبیل از زمین ۱۰۰۰ هکتاری اختصاص یافته برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در شهر اردبیل نیز بازدید کرد.
بنابر این گزارش طرح مسکن ۱۱۰ واحدی شهرک اندیشه با پنج هزار و ۲۲۴ متر مربع و ۱۳هزار و ۳۰۰ متر مربع زیربنا و با هزینه ۷۹۲ میلیارد ریال و طرح ۷۰ واحدی خیابان کارگر هم با ۲هزار و ۸۹۸ متر مربع، هشت هزار و ۴۶۶ متر مربع زیر بنا با ۵۰۴ میلیارد ریال آغاز شد.
امروز همچنین همچنین مسجد امام رضا (ع) کوی وحدت اردبیل با مساحت ۱۱هزار و ۴۵ متر مربع و ۹۹۳ متر مربع زیر بنا و با ۷۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
تاکنون ۱۰۲هزار و ۱۲۵ نفر در استان اردبیل برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند و از این تعداد ۳۵هزار و ۶۲۷ نفر تأیید نهایی و ۶هزار و ۷۹۶ نفر واریز وجه داشته‌اند که برای متقاضیانی که واریز وجه داشته‌اند، زمین مورد نیاز تامین شده است.
همچنین ۹هزار و ۲۴۰ نفر برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن حمایتی ثبت‌نام کرده‌اند که برای ۲هزار و ۷۲۰ واحد از این تعداد، تسهیلات اختصاص یافته است.
همچنین با حضور مهرداد بذرپاش در استان اردبیل همزمان، ۴۲ پروژه روکش آسفالت به طول ۱۸۰ کیلومتر به ارزش سه هزارو ۶۰۰ میلیارد ریال، ۳۷ پروژه راه روستایی به طول ۱۲۰ کیلومتر به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال لکه گیری و ارتقای سطح سرویس با صرف ۲۰ هزار تن آسفالت و به ارزش سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از جمله پروژه هایی است که امروز به بهره برداری رسید.
همچنین بهسازی و تعریض محور هشتجین به سرچم در جنوب استان و گرمی به موران و ارتقای راه‌های فرعی ۲۲ کیلومتر با ۹۷۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه های افتتاح شده است.
اصلاح سه نقطه پرحادثه با احداث پل، اجرای تقاطع غیرهمسطح با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال، احداث ۲۷ دهنه پل بزرگ با هزینه یک هزار ۱۲۰ میلیارد ریال،اجرای۱۲ کیلومتر روشنایی در گردنه کولاک گیر کجل در محور اردبیل سرچم با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژه هایی که امروز با حضور وزیر راه وشهرسازی افتتاح شده است.
بنابر این گزارش سالانه نزدیک به ۴ میلیون تن کالا و دو میلیون نفر مسافر در راه‌های ارتباطی استان اردبیل جابه‌جا می‌شود.
در ۱۰ ماه امسال سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا در استان جابه‌جا شده است علاوه بر این در حوزه ترانزیت هم در پایانه مرزی بیله سوار یک میلیون ۳۰۰ هزار تن کالا جابه‌جا شده است.
در استان اردبیل ۶ هزار ۷۰۰ کیلومتر انواع راه وجود دارد که ارزش روز آن نزدیک ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است. شایان ذکر است در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی ، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی و درمجموع یک هزار ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۵ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
در ادامه وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگاران از افتتاح ۱۸۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن  در شهر اردبیل خبر داد و گفت: این واحدها در بافت شهری که سرانه خدماتی مناسب را داراست بنا شده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در جریان سفر به استان اردبیل از مجموعه ۴۶۰ واحدی نهضت ملی که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز بازدید شد و مقرر گردید تا در شورای عالی مسکن نیز زمینی به مساحت یکهزار هکتار به محدوده شهر الحاق شود تا عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در استان سرعت بیشتری پیدا کند.وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سال آینده سرعت ساخت مسکن در شهرها رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت، توضیح داد: در ماه پایانی سال جاری هم اراضی مناسبی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده و هم تمهیدات مناسبی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با موافقت رییس‌جمهور برای پرداخت ساده‌تر به متقاضیان مسکن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد : در حال حاضر یکی از مشکلات موجود برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پرداخت اقساط تسهیلات است که در این خصوص با رییس جمهور گفتگو و موافقت شد تا در اولین جلسه شورای پول و اعتبار از روش‌های متفاوتی که نظام بانکی به ما اجاره بدهد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی پایین بیاید.
بذرپاش تصریح کرد:  بعد از تامین زمین و حل مشکلات پرداخت تسهیلات برای متقاضیان در نشست‌های مختلفی که با انبوه‌سازان داشتیم مقرر شد تا هم انبوه سازان بیشتری برای ساخت مسکن وارد میدان شوند و هم استانداران روش‌های جدیدتری را برای ساخت مسکن در استان در دستور کار قرار دهند.
وی ادامه داد: در سال آتی از طریق تامین زمین و مشارکت با انبوه سازان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن سرعت بیشتری پیدا می کند.
مهرداد بذرپاش در ادامه گفت: در برخی از شهرها توان واگذاری اراضی در مقیاس بالا را نداریم از این رو با مدل‌های آپارتمان‌سازی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را دنبال می کنیم تا به این روش بتوانیم در این شرایط با حداقل قیمت متقاضیان واقعی مسکن صاحب خانه شوند.
بذرپاش با یادآوری اینکه در شهرهای جدید در خصوص تامین سرانه خدمات زیربنایی و روبنایی مسئولیت وجود دارد که باید برای متقاضیان مسکن علاوه بر تامین مسکن فراهم شود یکی از اولویت های تولید مسکن را نوسازی بافت فرسوده عنوان کرد.

اولویت وزارت راه و شهرسازی تولید مسکن در بافت های فرسوده شهرهاست
وی گفت: هرچقدر که بتوانیم در بافت فرسوده شهرها سرمایه گذاری کنیم و از تعداد بناهای ناپایدار کم و به بناهای پایدار بیفراییم طبیعتا هم مشکل دولت و هم مشکل مردم حل خواهد شد.
بذرپاش تصریح کرد: پیش بینی ما این است که با تمهیدات انجام شده و ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی در حوزه بازآفرینی شهری در باقت فرسوده در سال آتی با رشد قابل توجهی در تولید مسکن در شهرها و بافت های فرسوده مواجه باشیم و میزان صدور پروانه رشد یابد. در همین مدت کوتاه نیز گزارش های دریافتی از شهرداری های مختلف حاکی از درخواست های صدور پروانه برای ساخت و ساز در بافت فرسوده است و به نظر می رسد سال آتی سال مناسبی برای نوسازی بافت های فرسوده است.