سارا ایرانی/ گسترش و ارتقای زیرساختهای حمل و نقل ازجمله اولویتهای کشورهای پیشرفته و درحالتوسعه است. در این راستا حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای عمده و چشمگیر در مقایسه با حمل و نقل جادهای در رأس اولویتها است. در کشور ما نیز مدتهاست لزوم پرداختن هر چه بیشتر به حمل […]
سارا ایرانی/
گسترش و ارتقای زیرساختهای حمل و نقل ازجمله اولویتهای کشورهای پیشرفته و درحالتوسعه است. در این راستا حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای عمده و چشمگیر در مقایسه با حمل و نقل جادهای در رأس اولویتها است. در کشور ما نیز مدتهاست لزوم پرداختن هر چه بیشتر به حمل و نقل مورد تأکید کارشناسان و مسئولان قرارگرفته است اما اولویت بندی پروژه های عمرانی با توجه به وضعیت اقتصادی کشور به چه گونه ای است؟ پاسخ این پرسش را در انتها خواهیم داد اما نخست سخنان مدیرعامل شرکت ساخت درباره اولویت بندی پروژه های امسال را خواهیم خواند.
در همین زمینه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۵ پروژه در استان های قم و مازندران با دستور رئیس جمهور خبر داده است.
خیراله خادمی درخصوص افتتاح، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های این مجموعه در روز دوشنبه به دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اظهار داشت: روز دوشنبه با دستور آقای رئیس جمهور عملیات اجرایی آزادراه قم به اراک به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران به بندر امام (ره) که اولین آزادراه طراحی شده در کشور برای اتصال پایتخت به آب های خلیج فارس است، آغاز می شود.
وی با اشاره به این که این بخش به عنوان یک حلقه مفقوده مهم این مسیر آزادراهی که بلاتکلیف است، شروع خواهد شد، تصریح کرد: این آزادراه از قبل از قم شروع شده و بعد از عبور از شمال این استان و سلفچگان به راهجرد خواهد رسید و از آنجا به سمت اراک حرکت می کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طول این مسیر ۱۱۰ کیلومتر است که به صورت شش خطه آزادراهی احداث خواهد شد. برآورد اولیه برای این آزادراه طبق محاسبات انتهای سال ۹۷ و ابتدای ۹۸ حدود ۱۲۸۷ میلیارد تومان است که با بروزرسانی عدد احداث این آزادراه به بالای ۲۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
خادمی گفت: طول مدت برآورده شده برای ساخت این پروژه ۴ سال و به صورت مشارکتی با بخش خصوصی که ۲ شرکت مهم کشور به عنوان سرمایه گذار در آن مشغول خواهند بود. به این شکل بخشی از سرمایه گذاری را این دو شرکت و بخش دیگر را دولت انجام می دهد تا امیدوار باشیم طی ۴ سال این آزادراه ساخته شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به این که این آزادراه در کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور قرار دارد، اظهار داشت: این کریدور آزادراهی با ساخته شدن عملا ما را به بنادر مهم و استراتژیک جنوب غرب کشور از جمله بنادر امام (ره) و دیگر بنادر خوزستان متصل می کند.
اتصال پایتخت به آب های خلیج فارس کوتاه می شود
خادمی افزود: این مسیر یکی از مهم ترین مسیرهای ترددی کشور به شمار می آید تا با ساخت آن شاهد کوتاهترین مسیر دسترسی باشیم که تهران را به خلیج فارس متصل می کند و به لحاظ اقتصادی اهمیت بسزایی خواهد داشت. همان طور که گفته شد این آزادراه، اولین آزادراهی است که در مسیر تهران به خلیج فارس طراحی شده و اهمیت خاصی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: این شبکه آزادراهی عملا در کنار اتصال تهران به قم، اراک، خرم آباد، اهواز و بنادر مهم جنوب غربی کشور، زمینه ساز تردد مناسب مردم استان های واقع در این مسیر خواهد شد. به این شکل که مردم استان های خوزستان، لرستان و مرکزی برای تردد به مرکز کشور و مردم استان قم برای دسترسی به جنوب و جنوب غرب کشور از این شبکه آزادراهی می توانند استفاده کنند.
باز شدن گره ترافیکی مازندران
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه معرفی طرح هایی که با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری رسیده و یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد با اشاره به ۴ پروژه در استان مازندران تصریح کرد: در استان مازندران و در بخش افتتاحیه یکی از پروژه ها ۵ کیلومتر از باند دوم محور هراز است.
وی افزود: یکی از مهم ترین و زیباترین محورهایی که کوتاهترین محور برای دسترسی تهران به سمت مرکز مازندران است بخشی از آن به بهره برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: در مسیر این ۵ کیلومتر شاهد تونل، پل یا دیوارهای حائل بلند خواهیم بود. به خصوص در ۲ کیلومتر آن به صورت ممتد تونل وانا در مسیر قرار دارد و اتصال مسیر به این تونل از طریق یک پل خواهد بود. ارزش فعلی مبلغ هزینه شده برای آن حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است که به عنوان احداث باند دوم هزینه شده است.
خادمی با اشاره به دیگر پروژه قابل افتتاح با دستور رئیس جمهور در روز دوشنبه در استان مازندران گفت: پروژه بعدی احداث باند دوم ساری به سمت تاکام است که از آنجا محوری به سمت سمنان می رود. این پروژه در ورودی مازندران و مرکز استان یعنی ساری قرار دارد.
وی افزود: با توجه به تراکم جمعیتی در این محدوده و ترانزیتی بودن این محور از سمت سمنان که یک میانبر به بندرعباس و یزد است، این پروژه اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی تصریح کرد: محور ترانزیتی رسیدن بار از امیرآباد به بندرعباس و بالعکس به واسطه تراکم جمیتی بسیار زیاد این محدوده، یک جاده فرعی بود. مسیری که مردم همیشه تقاضا برای چهارخطه شدن و افزایش ظرفیت ترافیکی را داشتند تا شاهد کاهش حوادث ناگوار جاده ای در این مسیر باشیم. خوشبختانه ۱۷ کیلومتر از این مسیر ۲۲ کیلومتری روز دوشنبه به صورت بزرگراه به بهره برداری خواهد رسید.
اما درباره اولویت پروژه های عمرانی در حوزه حمل ونقل که مورد تاکید خادمی بود و به درستی اولویت ها بیان شد، باید گفت که وزارت صمت همچنین در فهرستی، پیش نویس اهم برنامههای وزارت صنعت معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ مشخص شد که شامل هفت محور به شرح زیر است.
محور اول توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل: در محور نخست ۱۶ اولویت مهم بازتعریف شده است که به شرح زیر است: ۱- نهضت ساخت داخل: شامل ۴ محور مهم «جایگزینی ۱۰ میلیارد دلار تولید به جای واردات در راستای تنظیم تولید و بازار، کاهش وابستگی تولید به مواد اولیه وارداتی، استفاده از ظرفیتهای خالی تولید و استفاده از فناوریهای جدید» است.
۲- فعالسازی ظرفیتهای خالی: در این قسمت فعالسازی ۲۰۰۰ واحد راکد و نیمهتعطیل، استفاده از ظرفیتهای مکانی، ماشینآلات واحدهای راکد و تعطیل در جهت ایجاد و راهاندازی صنایع جدید مورد نظر قرار گرفته است.
۳- نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین: نوسازی ۱۷۶۵۵۰ دستگاه خودرو سنگین بازتعریف شده است
۴- حمایت از تامین و توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی: تولید ۱۳۱۰۰ دستگاه انواع واگن به عنوان یک برنامه کاری تعریف شده است
۵- بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی: حداقل ۱۵۰۰ واحد صنعتی و حداقل ۳۰۰۰ واحد صنفی تولیدی مد نظر قرار گرفته است.
۶- توسعه صنایع کوچک و متوسط و پیوند آنها با صنایع بزرگ در راستای تکمیل زنجیره ارزش: از جمله برنامههای تعریف شده در این زمینه «ایجاد پیوند بین حداقل ۲۰۰۰ واحد متوسط و کوچک با واحدهای بزرگ و ارتباط با واحدهای دانشبنیان» است.
۷- بازطراحی ساختار صنایع کوچک با استفاده از ظرفیت صنوف تولیدی: «تغییر ساختار صنایع کوچک و ایجاد بستر مناسب همگنسازی و استقرار بهینه، یکپارچهسازی واحدهای sme در صنوف تولیدی و صنعت ارایه سند جامع sme و بازطراحی ساختار استانی صنایع کوچک و ارتباط معاونت امور صنایع و معاونت بازرگانی و سازمانهای استانی» به عنوان سه هدف مهم مورد نظر قرار گرفته است.