افزایش تقاضا باعث کمبود بلیت هواپیماست
افزایش تقاضا باعث کمبود بلیت هواپیماست

رسیدن به اجماع در ستاد تنظیم بازار مبنی بر رشد قیمت بلیت هواپیما کمتر از ۳۰ درصد قبل از اعلام رسمی از سوی این ستاد، باعث شده تا ایرلاین ها با هدف جلوگیری از اعلام و ابلاغ رسمی آن بازی جدیدی را با همراهی برخی سایت های فروش بلیت آغاز کنند. این بازی جدید را اگر چه […]

رسیدن به اجماع در ستاد تنظیم بازار مبنی بر رشد قیمت بلیت هواپیما کمتر از ۳۰ درصد قبل از اعلام رسمی از سوی این ستاد، باعث شده تا ایرلاین ها با هدف جلوگیری از اعلام و ابلاغ رسمی آن بازی جدیدی را با همراهی برخی سایت های فروش بلیت آغاز کنند. این بازی جدید را اگر چه سازمان هواپیمایی نمی پذیرد اما معتقد است که این روزها کمبود بلیت و افزایش قیمت به دلیل تقاضای بالا است. نکته و هدفی که شرکتهای هواپیمایی با کمک برخی سایت های فروش بلیت در حال پیاده کردن آن هستند.
برخی از متقاضیان خرید بلیت هواپیما در چند روز گذشته با اعلام اینکه اگر قبلا می توانستیم به راحتی اقدام به خرید بلیت کنیم و حتی ایرلاین خود را مشخص کنیم این روزها دیگر فقط به فکر تهیه بلیت با هر قیمتی هستیم.
یکی از مسافران پرواز به شهر مشهد به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: برای تهیه بلیت هواپیما این روزها دیگر نباید به فکر انتخاب روز و حتی ایرلاین مشخص باشید. هر زمان که بلیت تهیه شد و هر ایرلاینی که بود باید اقدام به خرید بلیت کنید.
اما «حسن خوشخو» معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری کمبود بلیت در برخی مسیرها را افزایش تقاضا در برخی مسیرها عنوان کرده و می گوید: ناوگان هوایی کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست چرا که همه به دنبال سفر راحت هستند و نیاز به هواپیما بیشتر حس می‌شود.
وی در خصوص اینکه مسیر تهران به مشهد یا تهران به شیراز و … هواپیما تا فروردین ماه وجود ندارد گفت: صدور مجوزها است در هفته‌های گذشته پروازها با همان تعداد قبلی انجام شده است به طور مثال در ۲۳ بهمن ماه اگر ۵۰ سفر به مشهد انجام شده در روزهای قبل و بعد هم همین تعداد بوده است و کمتر نشده بنابراین نمی‌توان گفت که کمبود بلیت به دلیل افزایش قیمت‌ها باشد.
اگر چه معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است عرضه کم برای افزایش قیمت بلیت نیست و هیچ شرکتی حاضر نیست که ضرر کند اما این کمبود بلیت در روزهایی که اعلام شد فعلا قیمت بلیت هواپیما افزایش نمی یابد و هر گونه افزایشی را باید ستاد تنظیم بازار اعلام کند آغاز شد.
طبق مصوبه‌ای که دولت داشته قیمت‌ها در شورای رقابت ابلاغ می‌شود پس افزایش قیمت مطالبه‌ای است که شرکت‌های هواپیمایی دارند اما تا وقتی ابلاغ نشود به نظر می رسد این بازی جدید میان برخی سایت های فروش بلیت و ایرلاین ها ادامه خواهد داشت. هر چند به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار با این اقدام جدید در تنگنا قرار گرفته و هر چه زودتر رشد قیمت بلیت را آنطور که ایرلاین ها دوست دارند اعلام کند.
افزایش قیمت بلیت هواپیما در سه هفته گذشته سر و صدای فراوانی ایجاد کرد و اعلام این افزایش قیمت از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی باعث شد تا نمایندگان مجلس، دادگستری تهران و حتی سازمان هواپیمایی کشور نسبت به آن واکنش نشان دهند. این واکنش اگر چه در نهایت منجر به این شد که هر گونه قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود اما تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرایندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود.
این طی کردن فرایند قانونی برای تبدیل شدن مصوبه افزایش قیمت بلیت اگر چه تا حدودی طولانی خواهد شد اما به نظر می رسد ستاد تنظیم بازار از مصوبه قبلی شورای عالی هواپیمایی عدول کرده و میزان افزایش را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کند.
پیشتر یک منبع آگاه که نخواسته بود نامش فاش شود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها به نظر می رسد تا زمانی که قیمت بلیت هواپیما افزایش نیابد به زمین گیر کردن هواپیماها ادامه خواهند داد و دود این اقدام تنها به ضرر مردم و مسافران خواهد بود گفت: به هر حال مقرر شده است تا هر گونه قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما پس از تصویب در ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود و هر گونه تغییر قیمت، مشمول طی کردن فرآیندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود.
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر اعلام کرده است که این سازمان موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما است و درخواست ایرلاین ها برای افزایش نرخ‌ها در شورای‌ عالی هواپیمایی بررسی و مصوب شد اما ابلاغ نشده است. آنطور که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرده بود مقرر شده بود تا قیمت بلیت هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما با مصوبه جدید برای تعیین قیمت بلیت توسط ستاد تنظیم بازار آنطور که از درون این ستاد خبر می رسد قرار است افزایش قیمت کمتر از ۳۰ درصد باشد.
این تاخیر در اعلام و ابلاغ قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار اگر چه می تواند فعلا به لحاظ قیمتی برای مسافران مناسب باشد اما کمبود بلیت و زمین گیر شدن هواپیما می تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد و حتی در برخی مسیرها نبود بلیت، قیمت ها را بیشتر از آن قیمت قبلی افزایش دهد.
کمبود بلیت هواپیما در برخی از مسیرها نگرانی هایی را برای برخی از مسافران و حتی برخی سایت های فروش بلیت و تورهای مسافرتی ایجاد کرده است. در حالی که بلیت هواپیما برای سفرهای نوروزی در وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی برای فروش گذاشته شده، اما برای برخی تاریخ‌ها نمی‌توان بلیتی تهیه کرد. برخی از مدیران تورهای مسافرتی می گویند که برخی ایرلاین‌ها که اتفاقا فقط چند هواپیما به تعداد یک دست دارند نیز به‌ عمد و با هدف فشار به سازمان هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار، هواپیماهای خود را زمینگیر کرده و از فروش بلیت خودداری می‌کنند.
اما حدود سه هفته پیش بود که «مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در نشستی خبری اعلام کرده بود که ادامه حیات اقتصادی ایرلاین ها به نرخ بلیت گره خورده و افزایش قیمت ارز در ماه‌های گذشته، هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی را به شدت افزایش داده و ایرلاین ها از این بیشتر نمی‌توانند منتظر ابلاغ نرخ‌های
مصوب بمانند.
این اظهارات به خوبی نشان می دهد که ایرلاین ها اگر از این بازی جدید نیز سر بلند بیرون نیایند و به اهداف خود که همانا افزایش ۳۰ درصدی بهای بلیت است نرسند قطعا در روزهای پایانی سال و حتی سال جدید مشکلات تهیه و خرید بلیت می تواند دولت و سازمان هواپیمایی کشوری را دچار یک چالش اساسی کند.برخی شرکت‌های هواپیمایی ناراضی که اتفاقا توسط مقامات قضایی هم به دلیل گران کردن بلیت هواپیما جریمه شده بودند به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریعتر افزایش قیمت هستند. آنها تا چندی پیش به شورای عالی هواپیمایی اعمال فشار می کردند و حالا مانده اند تا این روند را برای تحت فشار قرار دادن ستاد تنظیم بازار چگونه ادامه دهند.
ایرلاین ها معتقد هستند که از اول آذر ماه سال گذشته ایرلاین ها قیمت بلیت پروازهای داخلی را داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دادند و قرار شد در قبال آن دولت یک سری اقدامات را انجام دهد که جبران کاهش را داشته باشد. متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در بحث تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و… انجام نشده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی معتقد است: امسال ۳۹ درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که امسال به نرخ ETS یعنی حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر تورم جهانی را داشته ایم که سبب شده هزینه تامین قطعات را ۳۰ درصد افزایش دهد. سال گذشته لاستیک هواپیما ۱۲۰۰ دلار خریداری می شد امسال به بالای ۲۷۰۰ دلار رسیده است. اینها باعث شده تا هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.
وی می گوید: با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ داشتیم که این درخواست‌ اوایل امسال در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. این افزایش قیمت در ادامه در جلسه کارشناسی هم تصویب شد. بر اساس بررسی های صورت گرفته قیمت هر ساعت پرواز ۴۰ دلار بود که پیشنهاد افزایش ۳۷ درصدی را دادیم که با ۳۰ درصد موافقت و این افزایش قیمت به بعد از پروازهای اربعین موکول شد، اما بعد از اتمام این پروازها، متاسفانه این اتفاق نیفتاد در حالیکه بنده در شورای عالی هواپیمایی بودم و شاهد تصویب این افزایش قیمت هستم.
بنابراین گزارش، طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است، ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.
به همین دلیل به نظر می رسد که اگر برخی شرکت‌های هواپیمایی متخلف و برخی نرم افزارهای موبایلی که تخلف کرده اند و به مقام قضایی معرفی شده اند بزودی تعیین تکلیف شوند. اما این شرکتها و این سایت های فروش به همین مصوبه قانون برنامه پنجم توسعه استناد کرده و قطعا پیروز این جدال خواهند شد چرا که نرخ بلیت طبق مصوبه قانون برنامه پنجم آزادسازی شده و تابع عرضه و تقاضا است.
البته آنطور که از گفته یکی از مقامات مسئول شنیده شد قرار است شرکتهای هواپیمایی در نامه ای به رئیس جمهور مشکلات خود را مطرح و افزایش قیمت بلیت را به نوعی سریعتر در مسیر تصویب در ستاد تنظیم بازار قرار دهند.