معاون مسافری راهآهن دیروز در نشست مدیرعامل این شرکت با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار و نحوه محاسبه آن توضیح داد: طبق دستورالعمل راهآهن و ستاد تنظیم بازار، شرکتهای ریلی ابتدای هر سال بر اساس افزایش هزینهها، پیشنهاد خود را بابت افزایش قیمت […]
معاون مسافری راهآهن دیروز در نشست مدیرعامل این شرکت با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی درباره افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار و نحوه محاسبه آن توضیح داد: طبق دستورالعمل راهآهن و ستاد تنظیم بازار، شرکتهای ریلی ابتدای هر سال بر اساس افزایش هزینهها، پیشنهاد خود را بابت افزایش قیمت بلیت قطار ارائه میدهند که این موضوع پس از بررسی در راهآهن به شورای عالی ترابری فرستاده میشود.
میر حسن موسوی ادامه داد: در سالهای ۹۴ تا ۹۶ هیچ افزایش قیمتی در بلیتهای قطارهای مسافری اعمال نشد. وی اظهار کرد: سال ۹۷، فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت اعمال شد و در سال ۹۸ نیز متوسط ۲۲ درصد افزایش قیمت بلیت قطار داشتیم.
معاون مسافری راهآهن اظهار داشت: برای سال ۹۹ بررسیهای کارشناسی انجام شد، شرکتها هم بررسیهای خود را انجام دادند و پیشنهاد افزایش قیمت را به راهآهن ارائه دادند.
وی افزود: اگر ما میخواستیم بر اساس هزینه و درآمد و افزایش هزینهها، افزایش قیمت بلیت برای شرکتها اعمال کنیم باید قیمتها تا ۱۳۰ درصد افزایش مییافت تا به نرخ پایه سال ۹۵ برسیم، اما با همکاری شرکتهای ریلی نهایتا ۴۰ درصد افزایش قیمت بلیت برای سال ۹۹ بابت تأیید به شورای عالی ترابری پیشنهاد شد و در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش متوسط ۲۰ درصد برای سال ۹۹ بر قیمت بلیتها موافقت کرد، این مصوبه به شرکت راهآهن ابلاغ شد و طبق همکاری شرکتهای ریلی مقرر شد از اول تیرماه اجرایی شود.
وی با تأکید بر اینکه افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار ارتباطی با فاصلهگذاری اجتماعی ندارد، گفت: افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری طبق محاسبات نرخ تورم و افزایش هزینه هزینه شرکتهای ریلی است و ارتباطی با موضوع فاصلهگذاری اجتماعی در واگن قطارها و کاهش تعداد مسافر در هر واگن، ندارد.
تاخیر قطارهای حومهای حدود ۵ دقیقه
موسوی درباره قطارهای حومهای اظهار داشت: تعداد قطارهای حومهای در شرایط شیوع کرونا افزایش یافت تا مسافران کمتری در قطار مستقر شوند.
معاون مسافری راهآهن همچنین بیان کرد: متوسط تأخیر قطارهای حومهای حدود ۵ دقیقه است.
جزئیات تأمین واگنهای باری برای تحقق هدفگذاری رشد حمل بار ریلی
محمدهادی ضیایی مهر نیز دیروز در نشست خبری درباره برنامه ریزی راهآهن برای حمل بار اظهار داشت: برای برنامه حمل بار امسال برنامه ریزی خاصی انجام شده است و الزامات ناوگان نیز مشخص شده است.
وی ادامه داد: برای بخش باری به استناد برنامه ۵۱۲۸ دستگاه واگن باری اعلام نیاز شده است که به سه طریق پیش بینی تأمین مالی انجام شده است.
ضیاییمهر افزود: ۱۷۴۰ دستگاه واگن باری نو در قالب هدف گذاری ۲ هزار دستگاه واگنی که قرار است، طبق برنامه وزیر راه و شهرسازی امسال وارد ناوگان شود، تأمین میشود.
معاون ناوگان راهآهن اظهار داشت: تعداد یکهزار و ۸۰۰ دستگاه واگن در قالب واگنهای در اختیار خواهد بود، همچنین افزایش قطارهای برنامهای در دستورکار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین از ۳ هزار دستگاه واگن متوقف، راهاندازی هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن باری هدف گذاری شده است و این موارد جمعا نیاز حوزه بازرگانی برای رسیدن به هدف گذاری جابهجایی بار را محقق میکند.
معاون ناوگان راهآهن اظهار داشت: امسال ۶۳ دستگاه واگن مسافری جدید به شبکه ریلی اضافه میشود. ۱۱۷ دستگاه واگن در حال بازسازی است که تا پایان سال آماده و وارد ناوگان میشود.
ضیاییمهر اظهار داشت: همچنین سرمایه گذاری از محل تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ در تأمین منابع مالی و ناوگان در این حوزه به ما کمک خواهد کرد.
آغاز بهرهبرداری از پل مرزی جدید سرخس در راستای توسعه دیپلماسی حملونقل با کشور ترکمنستان
آیین گشایش رسمی و آغاز بهرهبرداری از پل مرزی جدید سرخس دوشنبه ۱۹ خردادماه ۱۳۹۹ در نشست ویدئو کنفرانسی مقامات عالی و مدیران ملی و محلی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور محمد اسلامی وزير راه و شهرسازي جمهوری اسلامی ایران قاندیماف وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان و سایر مقامات عالیرتبه و مدیران دو کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
پل مرزی جدید سرخس به عنوان دستاورد مشترک و پایدار دو کشور و با هدف ارتقــای ایمنی و تســهیل ترانزیت مــرزی و تسریع و بهبود کیفیت رفت و آمد در منطقه به طول ۹۶ متــر و عرض ۱۵ متــر به صورت رفت و برگشت ودارای دو باند در هر طرف احداث شده است و بهرهبرداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه همکاریها در قالب سازمان همکاریهای اقتصادی اکو، موافقتنامه ترانزیتی عشقآباد، موافقتنامه کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر و جاده ابریشم، نویدبخش تقویت هرچه بیشتر همکاریهای ترانزیتی در منطقه و میان دوکشور میباشد. همچنین با تاکید بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹، تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دو سوي دروازههای مشترک میان دو کشور اعم از ریلی و جادهای، احداث گرديده و مورد بهره برداري قرار گرفت.
با توجه به مشخصات فنی پل،که امکان تردد همزمان رفت و برگشتی را فراهم کرده است، انتظار مي رود تعداد قابل توجهي ناوگان جاده اي حامل بارهاي صادراتي، وارداتي و ترانزيتي در فرآيندي سریع و روان و مقرون به صرفه اقتصادي از مرز سرخس عبور كنند.
تعاملات هرچه بیشتر دو کشور به ويژه در این نقطه مرزی، مشوق بازیگران عرصه تجارت، حملونقل بینالمللی و ترانزیت بوده و موتور محركه شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد شد.