امیرعبداللهیان: توافق در دسترس است اگر…
امیرعبداللهیان: توافق در دسترس است اگر…

    وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه رفتار کند. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « با آقای جوزف بورل گفتگوی مفید و سازنده ای داشتم. تلاش ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است […]

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه رفتار کند. حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « با آقای جوزف بورل گفتگوی مفید و سازنده ای داشتم. تلاش ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند. نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می کند و نه رویکرد یک جانبه! تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد.»

 

 

واکنش سخنگوی دولت به احیای کارخانه “ارج”

سخنگوی دولت گفت: دستوری که آیت‌الله رئیسی برای احیای کارخانه “ارج” در قوه قضائیه صادر کرد، با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت مردمی نتیجه داد. علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏چرخ اقتصاد چرخید و کارخانه “‎ارج” پس از ۵ سال تعطیلی، به مدار تولید بازگشت. دستوری که آیت‌الله رئیسی برای احیای این کارخانه یکسال پیش در قوه قضائیه صادر کرد و با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت مردمی نتیجه داد.»

 

شمخانی به تهران بازگشت

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که به دعوت رسمی همتای ازبکستانی خود برای انجام سفری دو روزه به تاشکند سفر کرده بود؛ بعدازظهر امروز به تهران بازگشت. شمخانی در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با ویکتور محمود اف دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان با شوکت میرضیایف رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدارها ضمن تاکید بر گسترش و تعمیق روابط  همه جانبه میان تهران و تاشکند  به ویژه  در حوزهای امنیتی و اقتصادی، راه های موثر برای غلبه بر تهدیدات مشترک را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند. در این سفر همچنین سند مهم ترتیبات امنیتی مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان از سوی دبیران شورای امنیت ملی دو کشور به امضاء رسید. این سند زمینه های همکاری مشترک میان تهران – تاشکند را در خصوص مبارزه با تروریسم، افراط گرائی، قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان یافته فراهم می کند. در چارچوب امضاء این سند هنچنین طیف وسیعی از همکاری های میان دو کشور آغاز شده و جلسات کمسیون امنیتی مشترک به صورت سالانه برای ارزیابی نتایج همکاری در تهران و تاشکند برگزار می شود.

 

رئیسی: مذاکرات براساس چارچوب تعیین‌شده از سوی رهبری دنبال می‌شود

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به مذاکرات وین تاکید کرد: دولت از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد. رییس جمهور در پیامی در حساب توئیتر خود نوشت: دولت در گام اول، خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها است. دولت مردمی مذاکرات را کاملاً براساس چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

 

سنای آمریکا ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرد

سنای آمریکا یک لایحه بزرگ بودجه را برای دولت تصویب کرد که شامل کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین نیز می‌شود. به گزارش شبکه خبری هیل، این لایحه ۲۷۴۱ صفحه‌ای برای امضا به دفتر کار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ارسال شده است. سناتورها با ۶۸ رای موافق در مقابل ۳۱ رای منفی این لایحه را تصویب کردند که شامل ۱.۵ تریلیون دلار بودجه دولت از جمله ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک مرتبط به اوکراین می‌شود. توافق بر سر تامین مالی اوکراین شامل ۶.۵ میلیارد دلار برای وزارت دفاع از جمله بیش از سه میلیارد دلار برای تقویت فرماندهی آمریکا در اروپا و ۳.۵ میلیارد دلار هم برای تامین تجهیزاتی است که آمریکا به اوکراین ارسال کرده است. همچنین این بودجه شامل چهار میلیارد دلار برای وزارت دفاع و قریب به ۲.۸ میلیارد دلار برای آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا شامل هزینه برای برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه می‌شود. این لایحه پس از تصویب کمتر از ۲۴ ساعت در مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره ارسال شد و رای آورد. همچنین رای‏گیری در سنا کمتر از دو روز پس از ارائه این لایحه صورت گرفت. سناتور چارلز شومر، رئیس اکثریت سنای آمریکا گفت: این یک هفته دو حزبی و سازنده در سنا به شمار می‌رود. این بسته مالی دو حزبی یک پیروزی مهم و گسترده برای مردم آمریکاست و خوشحالم که سنا امروز به همان سرعتی که من امیدوار بودم، اقدام کرد. به همکارانم در هر دو طرف می‌گویم براوو! کار به خوبی انجام شده است. این لایحه پس از چند ماه مذاکره بین کمیته‌های تخصیص بودجه مجلس نمایندگان،‌ سنا و رهبران کنگره ارائه شده است. سال مالی ۲۰۲۲ در اول اکتبر ۲۰۲۱ آغاز شد، اما قانونگذاران با تصویب یک راه چاره چند ساعت پیش از مهلت ۳۰ سپتامبر برای تامین مالی، از تعطیلی دولت جلوگیری کردند.

 

دیدار فرستاده زلنسکی با امیر قطر در دوحه

خبرگزاری قطر از دیدار امیر این کشور با فرستاده رئیس جمهوری اوکراین و گفت‌وگوی آنها درباره آخرین تحولات این کشور در پی حمله روسیه خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا) اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور با “بیکتم رستم”، فرستاده ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در کاخ “البحر” در دوحه دیدار کرد. طبق این گزارش، امیر قطر و فرستاده زلنسکی در جریان این دیدار آخرین تحولات اوکراین و راه‌های حل و فصل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک بحران این کشور را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه دو کشور رایزنی کردند. این دیدار پس از آن انجام شد که امیر قطر و زلنسکی در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات اوکراین رایزنی کردند. این دومین تماس تلفنس زلنسکی با امیر قطر پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.