انتظار بخش خصوصی برای اخذ مجوز و استخراج ارزهای دیجیتال
انتظار بخش خصوصی برای اخذ مجوز و استخراج ارزهای دیجیتال

    زهرا ایران‌شاهی/ کشور ما در سال ۹۷ و ۹۸ پرتنش‌ترین دوره های اقتصادی خود در چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و در حال طی کردن آن است. حتی روابط اقتصادی ما با کشورهایی نظیر چین و روسیه به کمترین حد خود رسید اما قرار نیست در بر همین پاشنه بچرخد. […]

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

کشور ما در سال ۹۷ و ۹۸ پرتنش‌ترین دوره های اقتصادی خود در چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و در حال طی کردن آن است. حتی روابط اقتصادی ما با کشورهایی نظیر چین و روسیه به کمترین حد خود رسید اما قرار نیست در بر همین پاشنه بچرخد. چراکه نفت ایران امروز تحت تحریم است و فردا نیست؛ تحریمی که موجب شده صادرات ۲٫۵میلیون بشکه‌ای ما به زیر یک میلیون بشکه (آمارهای غیررسمی) و حدود ۷۰۰هزار بشکه (آمارهای رسمی) برسد. این در حالی است که مقادیری از نفت ما امروز به شکل غیررسمی و محرمانه صادر می‌شود و همین موجب می‌شود نتوان تحلیل دقیقی از شرایط اقتصادی ارائه داد اما برای تحلییل درست گاهی نیاز به آمار و ارقام نیست و شرایط کشور، خود، گویای اوج و حضیضِ شرایط اقتصادی است. این در حالی است که در عرصه حمل ونقل، به ویژه در حوزه هوایی نیز شیوع کرونا در کنار مساله تحریم ها، شرایط را بدتر از قبل کرد.
اما حالا این هلدینگ بزرگ اقتصادی قرار است که ارزهای دیجیتال را در محدوده مکانی خود تولید کند. درواقع این امتیاز به کاربران بخش خصوصی قرار است سپرده شود. عضو معاون امور اقتصادي و سرمايه گذاري و رئيس كميته ارزيابي زمين منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي از آخرین قیمت گذاری اراضی این منطقه آزاد خبر داد. سجاد کمالی پور درباره قیمت گذاری ها گفت: قيمت پايه اجاره سالانه اراضي منطقه آزاد شهر فرودگاهي امام خميني(ره) ٤٠٠،٠٠ ريال تصویب شده است. همچنین قيمت واگذاري اراضي در محدوده منطقه آزاد شهر فرودگاهي در جلسه كميته ارزيابي زمين در منطقه آزاد تجاري براي مدت شش ماه كارشناسي شده و به تاييد هيئت مديره شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) رسيده است.
وی با اشاره به پهنه بندي زمين هاي منطقه آزاد ادامه داد: ٢٤ هكتار از پهنه لجستيك، ٦ هكتار از پهنه اداري و تجاري و ١٠ هكتار از پهنه فناوري هاي برتر با قيمت پايه اجاره سالانه ۴۰۰ هزار ريال واگذار خواهد شد. قيمت نهايي قرارداد اجاره سالانه با توجه به آيين نامه مربوطه با تكيه بر مدل مالي، كاربري، موقعيت مكاني و … توسط كميته ارزيابي زمين شهر فرودگاهي معين خواهد شد.
به گفته کمالی پور یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در این جلسه بررسی لیست مربوط به پروژه های سرمایه گذاری در منطقه آزاد شامل مواردی همچون ارائه مدل مالی، طرح توجیهی فنی اقتصادی، برنامه احداث زیرساخت، کاربری، استعلام اراضی معارض، انطباق با طرح جامع، موقعیت مکانی زمین، میزان مصارف انرژی و آلودگی زیست محیطی و روش دفع فاضلاب و … توسط دفتر امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تهیه و تصویب اعضا کمیته برسد.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آمادگی این شرکت برای استخراج ارزهای دیجیتال خبر داده است. اجاره زمین در شهر فرودگاهی امام خمینی برای استخراج ارزهای دیجیتال موضوعی بود که سال گذشته از سوی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی مطرح شد، محمد مهدی کربلایی در اینباره به تازگی گفت: مذاکراتی در این خصوص انجام شده و شرکت‌ بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده اند و اکنون منتظر اخذ مجوزهای لازم هستند. او افزود: چنانچه مجوزهای لازم اخذ شود شهر فرودگاهی امام خمینی آمادگی این را دارد که سرمایه گذاری در این منطقه را تسهیل کند. البته مشکل تامین برق این شرکت‌ها نیز وجود دارد که به دنبال رفع این مشکل هستیم.
او درباره اینکه این پروژه چه زمانی آغاز می شود، گفت: این بستگی دارد شرکتی که اعلام آمادگی کرده است تا چه اندازه به موضوع را پیگیری کنددر هر هر صورت ما آمادگی این را داریم و زیرساخت‌ها فراهم است.
این در حالی است که ظرفیت جابجایی مسافر در شهر فرودگاهی که متشکل از فرودگاه بین المللی امام (ره)، منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است با اجرای فازهای طرح جامع توسعه این مجموعه به بیش از ٩٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید. بنابراین، این مجموعه اقتصادی برای برون رفت از شرایط اخیر خود، دست به ابتکار عمل هایی در زمینه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ادامه همکاری با برخی از کشورهایی که مایل به اتمام یا ادامه کار خود در ایران هستند، زده است. درواقع پهنه هوانوردی، هسته اصلی توسعه شهر فرودگاهی است و زمینه همکاری در این پهنه همواره با شرکت های هواپیمایی فراهم است.
این در حالی است که همکاری دو طرفه شهر فرودگاهی با شرکت های هواپیمایی علاوه بر توسعه پهنه هوانوردی این مجموعه، موجب رونق و سودآوری ایرلاین ها نیز می شود و در نهایت به توسعه صنعت گردشگری کشور و کمک به اقتصاد ملی منتهی خواهد شد.
هم اکنون بر اساس طرح جامع توسعه شهر فرودگاهی، پروژه های مهمی در این مجموعه در دست اجرا است و اگرچه شرکت های هوایی در ما ه های اخیر زیان قابل توجهی داشته اند اما ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در آنها در پایانِ اجرایِ طرح جامع به ١٢٠ میلیون نفر در سال خواهد رسید و حتی در این پروژه ها می توان از ظرفیت ها و سرمایه گذاران سایر کشورها استفاده کرد.
گفتنی است که فرودگاه امام‏خمینی(ره) در طول سال های گذشته کارنامه پرباری را ازخود به جای گذاشته است. از افزایش پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه، در دو سال گذشته تا پیوستنش به مناطق آزاد، نشان دهنده تلاش شبانه روزی کارکنان این مجموعه دارد. این در حالی است که به زعم برخی از صاحب نظران زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذار در این فرودگاه هنوز به طور کامل فراهم نشده است. اما پس از این انتقادات، شهر فرودگاهی در یک سال گذشته توانست در اراضی اطراف فرودگاه که بیابان‌ بودند، سرمایه‌گذاری انجام و فرودگاه را توسعه دهد.
بنابراین با تکمیل ساختمان‌ها و ساماندهی فضای فرودگاهی، این منطقه اقتصادی موفق به جذب سرمایه‌گذار شد؛ به طوری که در حال حاضر ۹۰ درخواست سرمایه‌گذاری برای فرودگاه امام وجود دارد که اغلب آن از سوی شرکت‌های داخلی است. حدود ۵۰ شرکت بازرگانی و تجاری خارجی نیز در مجموعه شهر فرودگاهی حضرت امام ثبت شده و یا در حال ثبت هستند. این در حالی است که طبق نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی مسافران در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در سال ۹۷ ۵۵ درصد بود که در سال ۹۸ به ۷۰ درصد رسید.