محمدی بخش گفت: اربعین امسال حداقل ۱۰۰۰ پرواز را به شرط پذیرش فرودگاههای عراق انجام میدهیم و ۲ برابر سال گذشته زائران را جابه جا خواهیم کرد. محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه صف اول به سوالات زیر در خصوص پروازهای اربعین و حوزه حمل و نقل هوایی پاسخ داد: امسال چه […]
محمدی بخش گفت: اربعین امسال حداقل ۱۰۰۰ پرواز را به شرط پذیرش فرودگاههای عراق انجام میدهیم و ۲ برابر سال گذشته زائران را جابه جا خواهیم کرد.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه صف اول به سوالات زیر در خصوص پروازهای اربعین و حوزه حمل و نقل هوایی پاسخ داد:
امسال چه تعداد ایرلاین برای ایام اربعین در نظر گرفته شده است؟
۱۵ ایرلاین برای پروازهای اربعین در نظر گرفته شده است در بازه زمانی پانزدهم تا پایان شهریور.پیش از این ۱۲۰ پرواز هفتگی به صورت منظم در مسیر عتبات داشتیم و تا پیش از اربعین این رقم به ۱۵۰ پرواز در هفته رسید.
هزار پرواز از طرف ایران اعلام شده است و مسافران از ۲۰ فرودگاه کشور اعزام میشوند که مقصد در عراق فقط ۲ فرودگاه است.
امسال حداقل ۱۰۰۰ پرواز را به شرط پذیرش فرودگاههای عراق انجام میدهیم و ۲برابر سال گذشته زائران را جابه جا خواهیم کرد.
پیشبینی میشود از ۱۵ تا ۳۰ شهریور امسال ۲۵۰ پرواز برنامهای و ۷۵۰ پرواز فوق العاده جمعاً یک هزار پرواز در مسیر نجف و بغداد داشته باشیم. ظرفیت پذیرش فرودگاههای عراق نیز مهم است ما میانگین جابه جایی ۱۰۰ هزار زائر را در نظر گرفتهایم.
é آیا امکان پذیرش ایرلاین از سایر کشورها را نداشته ایم؟
این امکان وجود ندارد. قیمتی که ایرلاینهای خارجی دارند نسبت به نرخی که ایرلاینهای ایرانی میدهند قابل مقایسه نیست. تجربهای که از گذشته داشتهایم مناسب نبود. امسال اگر فرودگاه عراق اجازه دهد امکان افزایش ظرفیت را خواهیم داشت.
این هفته سفری به عراق داریم و جلساتی خواهیم داشت . محدودیتها را بررسی میکنیم در صورت افزایش ظرفیت ۲ فرودگاه عراق، ظرفیتهای خود را افزایش خواهیم داد.
درباره نرخ بلیتهای اربعین، افزایش قیمتها و فروش بلیتهای حضوری توضیح دهید.
امسال شرایط متفاوتی داشتیم و نرخ مصوب بلیت پرواز اربعین، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فرودگاه عراق است و با رایزنیهای صورت گرفته با ایرلاینها نرخ مصوب ۶ میلیون تومانی توافق شد.
۱۵۵ پرواز از ابتدای دهه محرم تا کنون داشتهایم و این پروازها افزایش می یابد. امروز روز اول فروش بلیت بود و درخواستها زیاد بوده است . همه تقاضاها را نمیتوانیم پوشش دهیم، تنها کاری که می توانیم انجام دهیم ظرفیت را دو برابر کردهایم.
امروز طبق آماری که داریم ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و تنها به مردم فروخته شده است. هیچ تخلفی صورت نگرفته و نظارتها به طور مداوم صورت گرفته است.
عرضه پلکانی میتواند فروش را کنترل کند. برخی از سایتها در فروش بلیت، زیرساختهایشان مشکل داشت که این مشکل برطرف شده است.
é چه کنترلی صورت میگیرد که دلالان و آژانسها ورود نکنند؟
فروش برای بالای ۹ نفر نداریم و نظارتها را تشدید میکنیم. هدف امسال آن است که عدالت را در فروش بلیت رعایت کنیم.
تا ماه آینده آیین نامه جدید حقوق مسافر ارائه میشود
é چه بازنگری در آیین نامه حقوق مسافر صورت گرفته است؟
یش نویس آیین نامه حقوق مسافر نهایی شده است و از نظر ما تمام شده و به زودی ابلاغ میشود. با اجرای آن بسیاری از مشکلات مسافران و بخش زیادی از گله مندی آنها برطرف می شود و تا ماه آینده اجرایی خواهد شد.
é فروش دلاری بلیت هواپیما به کجا رسید؟
چیزی به اسم فروش بلیت دلاری نداریم و واسطههای فروش بلیت و اتباع کشورها در این موضوع نقش داشتند. سه ایرلاین و چند دفتر مسافرتی تاکنون برای فروش بلیت به صورت دلاری به دستگاه قضایی معرفی شدهاند.
é تاکنون چه عملکردی در حوزه مسافری و باری داشته اید؟
۱۷۰ ناوگان فعال داریم و هواپیماهای دست دوم و مناسب وارد کشور میشود.
در حوزه ترانزیت بار پیشتاز هستیم همچنین در حوزه اطفای حریق بخش هوایی پیشتاز است. در حادثه طبس ۳۰ پرواز سورتی انجام شد.
هیچ موتور هواپیما را برای تعمیرات به کشورهای خارج انتقال نمیدهیم. این کار با همکاری شرکتهای دانش بنیان در کشور انجام میشود.
با ساخت هواپیما، واردات هواپیما و نوسازی ناوگان میتوانیم صنعت هوایی را توسعه دهیم.
é در حوزه ساخت هواپیما توسط نیروهای داخلی چه کاری انجام شده است؟
در حوزه طراحی و ساخت تمامی بخشهای هواپیما کمبودی نداریم. با توجه به پیشرفتهایی که در حوزه هوا فضا داریم، ساخت هواپیما دور از انتظار نیست. با همکاری وزارت دفاع، وزارت صمت و شرکتهای دانش بنیان و سایر دستگاههای زیر مجموعه این برنامه به زودی عملیاتی میشود.
é در حوزه حمل بار توسط بخش هوایی در چه جایگاهی هستیم؟
در حوزه باری تعداد ناوگان را به ۱۱ فروند رساندهایم که تمامی آنها پهن پیکر هستند که کالا را از ۵ قاره جابه جا میکنند. توانمندی بالایی داریم اما با این وجود سهم خود را از بازار منطقه نگرفتهایم و باید در حوزه کارگو فعال باشیم و سهم ترانزیت را از بازار منطقه به دست بیاوریم.
حوزه بار در صنعت حمل ونقل هوایی بسیار مهم است که بخشی از رشد اقتصادی هم از این بخش تامین میشود.
۹۰ فرودگاه در کشور داریم. ۱۶۰ هواپیمای عملیاتی داریم که البته این اعداد توازنی ندارند و نباید به دنبال توسعه فرودگاه باشیم بلکه باید به دنبال توسعه بخش ناوگان هوایی باشیم .
در حوزه پروازهای ورزشی هم توانستهایم گامهای بسیار خوبی برداریم و تمامی ورزشهای هوایی را در این حوزه ساماندهی کردهایم.
é در حوزه ایمنی و امنيت هوایی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟
تمامی گزارشها، حوادث هوایی، سانحهها و رویدادها به صورت مستقیم در سایت بارگذاری میشوند و بررسی علل حوادث هم به صورت شفاف در سایت بارگذاری میشود.
متخصصان در حوزه ایمنی به هیچ عنوان از خطوط قرمز رد نمیشوند و تمامی خلبانان آموزش دیدهاند.
ضامن امنيت مردم هستیم و به مردم قول میدهیم تا هواپیما ۱۰۰ درصد ایمن نباشد اجازه پرواز نخواهیم داد.
é تا پایان دولت سیزدهم چه بخشی از عقب ماندگیها جبران می شود؟
برنامهریزی کردهایم و از تمام ظرفیتهای قانونی و ایکائو استفاده خواهیم کرد. تیم ایکائو در کشور حضور دارند و در حال تهیه گزارش هستند که به زودی اعلام م کنند و تا این لحظه وضعیت صنعت هوایی را مثبت ارزیابی کردهاند.
در دولت سیزدهم اجازه تاسیس هیچ ایرلاینی را ندادهایم و تا زمانی که ظرفیتهای لازم را ایجاد نکنند هیچ مجوزی برای تاسیس صادر نمیشود. در حوزه هلی کوپتری هم تاکنون پیشرفتهای خوبی داشتهایم.
معاون امور ناوگان راهآهن:
تولیدکنندگان داخلی توان ساخت یک هزار دستگاه لوکوموتیو را دارند
معاون امور ناوگان راهآهن گفت: تولیدکنندگان داخلی توان ساخت یک هزار دستگاه لوکوموتیو مورد نیاز کشور را دارند اما به شرطی که تقاضا برای تولید آن باشد.
در برنامه میز اقتصاد به بررسی موضوع تولید و واردات لوکوموتیو با حضور جعفری مدیر کل صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت،ضیایی مهر معاون امور ناوگان راه آهن شرکت جمهوری اسلامی و بابک احمدی کارشناس حمل ونقل پرداخت.
é چند واحد تولیدی در ایران توانایی تولید لوکوموتیو دارند؟
سه واحد در کشور پروانه تولید لوکوموتیو دارند. ممکن است این واحدها تولیداتی انجام نداده باشند اما سابقه تولید لوکوموتیو دارند و اگر سفارشی داشته باشند لوکوموتیو تولید خواهند کرد که این امر به تقاضا بستگی دارد.
شرکتهای ریلی دیگری هم هستند که در زمینه واگن فعالیت میکنند اما تولیدکنندگان لوکوموتیو تنها در این بخش فعالیت می کنند.
توان تولیدی این شرکت ها بیش از ۱۵۰ دستگاه است اما تا کنون این تولید را نداشتهاند زیرا تقاضا چندان بالا نبوده یا منابع برای خرید آن کافی نبوده است.
é هم اکنون نیاز به لوکوموتیو در کشور چقدر است؟
سهم حمل و نقل که باید به آن دست پیدا کنیم ۲۰ درصد برآورد شده است ظرف سالهای گذشته نیاز کشور به این بخش حدود هزار لوکوموتیو بوده که به این تعرفه در برنامه ششم باید برسیم. این نیاز قبلا برآورد شده و نیاز است که این هزار لوکوموتیو اضافه شود تا ما بتوانیم حمل و نقل بار و مسافر را افزایش دهیم.
هم اکنون ۹۶۸ لوکوموتیو در کشور داریم اما همه آن ها فعال نیستند. حدود ۱۷۰ دستگاه لوکوموتیو سالهاست که متوقف هستند و مابقی که ۵۲۰ عدد می شود آماده کار در بخش مسافری و باری هستند.
é آیا توان شما در ساخت لوکوموتیو ۵۰ عدد است یا بیشتر هم میتوانید تولید کنید؟
فکر میکنم این آمار غیر کارشناسی بوده است. زیرا ظرفیت ثبت شده ما ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو است. در دو واحد لوکوموتیو ساز رکوردی که به ثبت رسیده ۹۰ دستگاه بوده است. ظرفیت ما ۱۴۰عدد بوده است اما شاید تا امروز تولیدات به اندازه کافی نبوده و تعداد تولیدات بیش از ۱۴ دستگاه نبوده است. اما هم اکنون سالانه بیست و پنج دستگاه لوکوموتیو ساخته و وارد کار شده اند اما ما توانایی افزایش تولید داریم.
é آیا شما توانایی تولید سیصد دستگاه در سال را دارید؟
خطوط ریلی کشور در سال های اخیر بسیار افزایش پیدا کرده است. متناسب با توسعه خطوط ریلی که انجام شده است ما باید توسعه ناوگان را در بخش لوکوموتیو داشته باشیم . این نیازی که سالهای گذشته باید برطرف میشد، انباشته شده است. نیاز بیشتر از چهارده عدد بوده است اما محدودیت مالی باعث شده است انباشت تقاضا صورت گیرد.
شرایط کرونایی هم که فرو کش کرده است ما نیاز به لوکوموتیو مسافربری بیشتر داریم بسته به تقاضای بیشتر. با توافقات خوبی که انجام شده احساس نیاز به لوکوموتیو هم بیشتر شده است. بخشی از تامین لوکوموتیوها عملی شده است و بخشی در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.
é ما برای واردات لوکوموتیو ممنوعیت نداریم؟
هر کالایی که میخواهد وارد کشور شود،باید شرایطی را طی بکند یکی از این شرایط آن است که تولید داخل باید در آن قید شده باشد. اگر توان تولید وجود نداشته باشد با واردات موافقت میشود و اگر توان تولید به مقدار نیاز باشد واردات ممنوع میشود.
در بحث لوکوموتیو هم اینگونه است. در مورد بحث لوکوموتیو که مبحث آن جدید نیست به یک نقشه راه در حوزه صنعت رسیدیم که بخش تولید داخل سفارش گذاری شود. به میزان توان تولید باید این سفارش گذاری انجام شود. تا الان آن ثبت در سامانه و مجوز انجام نشده است. اما در مرحله اجرا هستیم.
é نظر شما چیست؟
ما دوست داریم که تقاضای کشور را پاسخگو باشیم اما سفارشگذاریها در سالهای گذشته به خوبی انجام نشده و بزرگترین مشکل آن نقدینگی بوده است. ما آمادگی داریم ۱۴۰ دستگاه را تولید کنیم و تحویل دهیم. ما نباید اجازه بدهیم که جوانهای با استعداد در این حوزه از کشور خارج شوند.
é سفارش به داخل میدهید؟
ما منابعی مستقیم برای خرید لوکوموتیو نداشتیم. ناترازی در بخش تعمیر و نگه داری لوکوموتیو ها را هم داشتیم. اگر در آینده منابع به راهآهن تحویل دهند همیشه ما به حمایت از تولید داخل معتقد بودیم.
سفارشگذاری و بسترگذاری در سال گذشته انجام شده است و ما تمایل به استفاده از ظرفیت داخلی داریم. حدود ۵۰۰ هزار تن بار آماده حمل اکنون داریم که به علت کمبود لوکوموتیو نتوانستیم آنها را حمل کنیم. ما نیاز فوری داریم به تامین لوکوموتیو و باید از ظرفیت های داخلی هم به نحو مطلوب استفاده شود. یک نکته در کالا های سنگین و سرمایهای این است که این کالا ها در ویترین قرار نمیگیرند و این کالاها مراحل تولید و آزمایش دارند. یک سازنده ممکن است تعدادی را بسازد و منتظر مشتری باشد اما لوکوموتیو اینگونه نیست این دستگاه باید نیاز مشتری باشد. حداقل زمان تولید لوکوموتیو ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. ما در مذاکرات انجام شده به مدلی رسیدیم که دیدیم عمده متقاضیان از شرکت های خارجی دوست دارند خرید کنند. باید دانش تعمیر و قطعات برای تعمیر در کشور وجود داشته باشد. نیاز ها از طریق بخشهای خصوصی به سمت تولید داخل سوق داده شده است.
é شما با این مدل قرارداد موافق هستید؟
ما اولویت اولمان این روش نخواهد بود اما نیاز کشور را معطل خودمان نمیکنیم. فارغ از اینکه انتقادات جدی به بحثهای کارشناسی داریم، همراهی خواهیم کرد ما برای نیاز کشور به این همراهی تمایل داریم. اگر تحریمها نبود ما با تولید کنندگان خارجی رقابت وارد رقابت میشدیم اما محدودیتهای تجاری داریم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
بلیط نیم بهای جادهای برای بازگشت زوار تا ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: افرادی که تا ۲۳ شهریورماه سال جاری از مرزهای کشور عازم مبدا میشوند، نرخ بلیط برای آنها ۵۰ درصد کاهش مییابد.
شهریار افندیزاده در نشست خبری که در پایانه مرزی شلمچه برگزار شد، بیان کرد: امسال نرخ بلیطهای اتوبوس به مقصد مرزهای کشور با کاهش ۲۵ درصدی نسبت به سالهای گذشته به خاطر یک سر خالی رفتن ۷۵ درصد افزایش دارد اما این رقم از مرز به نقاط مختلف کشور ۵۰ درصد اعمال میشود.
معاون حمل و نقل وزارت راه با تاکید بر اینکه تراکم جمعیت زوار در روزهایی پایانی سبب خواهد شد تا خدماترسانی با دشواری مواجه باشد، افزود: این تخفیف ۵۰ درصد بلیط اتوبوس تنها تا تاریخ ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱ است و پس از آن کرایهها با ۷۵ درصد اعمال میشود.
وی در ادامه تردد پنج میلیون زائر از ایران به عراق به قصد زیارت اربعین را پیشبینی کرد و گفت: با افزایش حجم زوار پیش بینی میشود در سال جاری ۹۵ درصد جابهجاییها از طریق جادهای انجام شود و سهم حمل و نقل ریلی و هوایی به میزان پنج درصد باشد.
معاون حمل و نقل وزارت راه ادامه داد: همچنین پیش بینی میشود در موسم اربعین امسال بیش از چهار میلیون ۷۵۰ هزار نفر از حمل و نقل جادهای برای عزیمت و بازگشت استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه ۶۰ درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی جادهای کشور در اختیار ستاد اربعین قرارگرفته تصریح کرد: ۱۴ هزار و ۴۰۰ اتوبوس در کشور وجود دارد که هشت هزار دستگاه برای اربعین در نظر گرفته شده و با وزارتخانهها نیز مکاتبه شده که ظرفیت ناوگان حمل و نقل خود را در اختیار قرار دهند و این امر به استانداریها محول شد.
معاون حمل و نقل وزارت راه با بیان اینکه اجازه فروش ۵۰ درصد از بلیطهای اتوبوس به طور اینترنتی و به صورت ۲ روزه صادر شد، تاکید کرد: تنها صدور مجوز فروش بلیط بر عهده پایانهها و شرکت هواپیمایی است و فروش توسط شرکتها انجام میشود.
افندیزاده به توزیع سوخت میان ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: برای تأمین سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی مجوز ۲.۵ برابر عملکرد مردادماه در کارتهای شارژ در مهر ماه امسال تسویه میشود و برای حمل و نقل شخصی هم ایجاد جایگاههای سوخت رسانی ثابت و سیار در پایانهها پیشبینی شده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه از افزایش دو برابر ظرفیت ریلی از تهران به مقصد خوزستان – کرمانشاه و ثابت ماندن نرخ بلیط قطارها خبر داد و میزان استفاده از خطوط ریلی را بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
وی در ادامه نرخ مصوب برای پرواز تهران به مقصد نجف و بغداد را ۶ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به مشکلات ایجاد شده در فروش بلیط هواپیماها به شرکتهای هواپیمایی ایرلاینها ابلاغ شد که فروش از طریق نمایندگی مجاز نیست و بلیطها باید از طریق سایت شرکتها و با نرخ مصوب به فروش برسد.
معاون حمل و نقل وزارت راه از ممنوعیت پرواز چارتر و ایجاد میز خدمت در فرودگاهها برای ثبت شکایات خبر داد.
افندیزاده از برخورد با سه شرکت مسافربری به دلیل دریافت هزینه بیشتر از نرخ مصوب از زائران در ازای فروش بلیط خبر داد و تاکید کرد: نرخ مصوب در پایانههای زمینی، ریلی و هوایی نصب شده و افراد در صورت مشاهده تخلف به منظور برخورد با متخلفان حتماً موضوع را به میز خدمت مستقر در آن مکانها گزارش دهند.
معاون حمل و نقل وزارت راه به آمار گذر از پایانههای کشور اشاره و به تربیت مرزهای مهران، شلمچه و چذابه را از نظر میزان تردد در جایگاه اول تا سوم اعلام کرد.
طی مراسمی؛
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان معرفی شد
طی مراسمی با حضور معاون ساخت راههای کشور، مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان معرفی شد.
در مراسمی عادل مصدقی، به عنوان مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان معرفی شد.
در این آیین که با حضور معاون ساخت راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور برگزار شد، از خدمات ۱۱ ساله مهدی میقانی، مدیرکل سابق قدردانی شد.
در این مراسم معاون ساخت راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری کشور گفت: از سال ۹۵ تاکنون از پنج هزار نقطه حادثه خیز جادهای ۵۰۰ نقطه اصلاح شده است.
خداداد مقبلی بیان کرد: سالانه هفت درصد اعتبارات ناشی از تولیدات ناخالص کشور صرف کاهش تصادفات و تلفات جادهای میشود.